Ayor ...Ayor...Ayor....


Selamat dah tugeh (tugas) awok kat Pesta Laut Pangkor.Lumut 2012 ni...
berpaneh (berpanas) kat sane ...
maklumle Lumut kan ke tepi laut.....
memang paneh (panas) le...
walopon ade kipeh (kipas) dalam booth ....

agak2 kome le kan....
ape tak kene dengan gambo kat ateh (atas) sampei awok letak kat blog awok???
nampak macam takde ape salah pun kan??

memang takde salah ape...
gambo oghang berniage.....
tapi awok nak ceghitekan (cerita)kan satu je...
tu...kome nampak oghang meniage ayor tu???...

agak2 kome.......
beghape kali deme tuko ayor dalam balang tu???....
jawapan nye....tak peghenah (pernah)...

sepanjang Pesta Laut Pangkor.Lumut 2012 ni....
yang awok nampak ayor jualan deme tu tak penah bertuko ato (atau) berganti baghu (baru)....
tapi deme main tambah je....
awok siriyesli kali pertame awok memang beli daghi (dari) deme...

tapi bile udah nampak sendighi (sendiri) awok jadi geli geleman nak beli.....
sebabnye deme simpan troli ato (atau) balang ayor (air) deme tu belakang booth je....
berpaneh (berpanas), berhujan (tapi Lumut tak ujan pun sepanjang Pesta Laut kali ni)....
walopon bertutop tapi itu le ayor yang deme gune....

betoi.... Nabi Muhammad S.A.W ade cakap...
9/10 punce rezeki adalah daghi (dari) berniage....
tapi kalo gini gaye berniage nye.....
agak2nye berkat ke rezeki deme????

Pesta Laut Pangkor.Lumut 2012



Minggu ni selain daghi (dari) Sureheboh (yg Mufti Perak haramkan tu) dibuat di Ipoh...
bertempat di Daerah Manjung......
lebih tepat lagi di Pulau Pangkor dan Lumut ....
sedang berlangsung Pesta Laut Pangkor. Lumut 2012.....

sebelum ni lebih dikenali dengan nama Pesta Teluk Batik....
dan dah lama pun pupus...
sehingga lah diwujudkan kembali tahun lepas...
dan diteruskan ke tahun ini dengan nama baru.....

untok keterangan lanjut...
sile ke Facebook page kat bawah ni.....
Pesta Laut Pangkor.Lumut 2012

kat bawah ni antara kenangan awok..
masa bertugas di Pesta Laut Pangkor 2011



Antara acara yang dilangsungkan tahun lepas....


 awok konsert2 ni tak berape gemo.....
tapi ye le..udah ade dalam tentatif program deme....
layan je le...


nampak je kapei layo ni macam kecik....
beso jugak tu...
gambo daghi jauh.....


tengok tu kome....
awek bervespa.....

20 tahun dulu

20 tahun dulu

20 tahun dulu.....
budak ini beghumo (berumur) 12 tahun....
bersekolah kat Sekolah Kebangsaan Kg Pasir Puteh, Ipoh....
daghi 1987 - 1992 budak ini kat situ...
itu le satu2 nye sekolah rendah budak ini...

mase tu pade budak ini....
sekolah le tempat paling best...
best bukan sebab belajo...
tapi best sebab nak jumpe kengkawan...
dapat main dengan kengkawan....

berbasikei (berbasikal) daghi ghumah (dari rumah) ke sekolah...
mase tu... meghupekan pengembaraan yang menyeghonokkan (menyeronokkan)....
sementaghe (sementara) nak sampei sekolah......
macam2 bende bulih dibuat...

subuh semalam....
budak ini terserempak dengan cikgu yang pernah mengajo dulu.....
20 tahun dulu... Cikgu Norita dengan Cikgu Nordin
mase deme tengah mude dulu.....
masih bujang.....
tengah bersemangat mengajo ....
dan keghairahan deme untok mendidik anak bangse......

tapi semalam....
dengan hanya tinggei dua tahun lagi sebelum pencen....
dengan bertudong litup nye.....
udah nampak garis kedut kat muke cikgu....
Cikgu Nordin yang udah bertuko propesyen nye.....
masih mantain segaknye....
walopon makin beghumo.......


Time kasih cikgu sebab mengajo budak ini menjadi manusie....

P/S: Budak ini..... tu awok le....
P/S1: sayang tak sempat nak begambo dengan cekgu......
P/S2: Cikgu Norita sekaghang mengajo di SK Jalan Pegoh.......
P/S3: Cikgu Norita dengan Cikgu Nordin ni laki bini....

Sehari di Kuala Kangsar Bersama UGM

Udah lame tak bersiaran ni....
awok mule kan dulu dengan aktiviti awok yang baru lepas....
aktiviti lawatan produk ke Kuala Kangsar....

sebenonye bersempena dengan Festival Kebudayaan Universiti Teknologi Petronas yang baghu2 ni .....
atas permintaan UTP.....
pejabat awok diminta mengiringi kumpulan pelajar dari Universitas Gadjah Mada (UGM), Yogyakarta......
melawat disekitar Kuala Kangsar pada 8 April 2012 yang lepas.....

udah deme ni tetamu kite...
dan tambah pulak sempena Tahun Melawat Perak 2012 ni...
kita kena terima deme ....
walaupun macam2 cerita kita dengar hubungan Malaysia - Indonesia ni.....
ok sambung balik...


Masa ni kat UTP....
berkumpul sebelum naik bas....

Tempat pertama dilawati ...
tempat wajib pergi kalo ke Kuala Kangsar...
Masjid Ubudiah.........
diikutkan sejarah....  Pada hari Jumaat 26 September 1913, Sultan Idris Murshidul Azam Shah telah meletakkan batu asas masjid tersebut.....
dan Masjid Ubudiah hanya siap dibina pada tahun 1917.......setelah beberapa masalah yang berlaku......
kebetulan masa rombongan kami sampai... Tuanku Sultan ada di kawasan perkuburan Diraja ...
macam ramai tahu Anakanda Tuanku...
Raja Kecil Sulong Perak Datuk Seri Raja Ashman Shah Sultan Azlan Shah baru je mangkat....
dan rombongan kami bertuah sebab masa kami sampai tu...
majlis hampir tamat....
tapi sekurang2nya tetamu kita dari Indonesia ni dapat lah tengok walaupun bukan acara rasmi Kerajaan Perak....


Tempat kedua....
Galeri Sultan Azlan Shah....
rugi pada sesiapa yang tak pernah sampai kat sini...
bayaran masuk secara percuma...
dan kalau kome bernasib baik.....
kome akan dapat penerangan percuma dari Pegawai atau Kurator Galeri yang ada....
dan kat sini.. sebarang aktiviti fotografi didalam Galeri adalah dilarang sama sekali....
dipekarangan Galeri ok....


kalau ikut pada tentatif...
sepatutnya rombongan akan bergerak ke Istana Kenangan...
tapi memandangkan Istana Kenangan ditutup untuk pembaikan....
dan dijangka akan ditutup untuk tempoh yang lama sehingga dimaklumkan kelak...
rombongan dapat tengok dari luar je le....
jadi la...sekurang-kurangnya...deme dah sampai kat Istana Kenangan ni yang dibuat tanpa menggunakan sebatang paku pun....dan untuk makluman semua...
Istana Kenangan atau disebut Istana Lembah dibina selepas Perak dilanda banjir besar masa tahun 1926..... dan juga ditambah dengan pembinaan Istana Iskandariah pada masa itu.......

dah takda rezeki .......
tapi takpe, disebabkan masa yang dah masuk tengahari....
rombongan terus bergerak ke Rumah Rehat Kuala Kangsar....
bukan untuk beristirehat.... tapi untuk makan tengahari....


buat masa ni, Kafe di Rumah Rehat Kuala Kangsar ni diuruskan oleh Djili Cafe....
Pengurusnya Encik Mohd Syariz Azli ...(oghang Kuale le ni).....
untuk makluman lanjut kome boleh je hubungi beliau (05-7700266 atau 017-5483866)
dengan pemandangan yang mengadap Sungai Perak dan juga Sayong....
ditambah dengan angin sepoi-sepoi bahasa....
memang bestttttttttttt..............

tak best ke kalau macam ni??......

ok...bersambung.....
selepas makan tengahari.... rombongan berhenti solat Zohor di Masjid Ridzwaniah ataupun disebut Masjid Kota oleh masyarakat setempat.......
Masjid ini terletak bersebelahan dengan Malay College Kuala Kangsar (MCKK) ...
selepas itu barulah rombongan bergerak menuju ke tempat kat bawah ni...



Dah namanya Kuala Kangsar....
tak sah kalau tak singgah ke Sayong.....
dan produk utamanya semua orang tahu...
Labu Sayong...
Rombongan kami berhenti di Bengkel kepunyaan Encik Farid di Kampung Kepala Bendang, Sayong......



Encik Farid anak jati asal Sayong boleh dihubungi di talian 017-5652164...
dengan senang hati, beliau akan melayan kome....
masa lawatan ni barulah awok tau...
ada 2 jenis cara pembuatan labu sayong...

yang pertama ...
guna mould.....
senang je...masukkan tanah liat...
dan ia akan ikut bentuk mould yang ada...

yang kedua...
macam selalu kita tau...
guna cara manual....
tangan sendiri....


ini memang tempat pembakaran labu sayong...
tapi bukan labu sayong yang biasa ...
tapi jenis yang berkilat.....
dengan api yang ditahap maksimum...
labu sayong atau perhiasan moden akan jadi berkilat...
sebelum dicat.....


Lecturer dengan Studentnya...
sesekali bergaya.....

Akhir sekali...
lawatan ke Sayong Riverfront......
kalau kome berhenti rehat di Kuala Kangsar kome akan nampak diseberang sungai...
Jeti Sayong yang tersegam indah....
itu lah dia Sayong Riverfront.....

Jenuh awok adjust....
tak lurus-lurus jugak gambar ni....
saja awok tak tangkap gambar penuh Sayong Riverfront.....
biar kome tertanya-tanya.....
disini ada galeri yang bakal dibuka sikit masa lagi...
gelanggang futsal sedang dibina....
ada satu dewan yang boleh disewa untuk tujuan kenduri-kendara....
dan kafe yang mengadap Sungai Perak.....
dan terdapat jeti yang mana ada perkhidmatan Cruise disini...
antara cadangan lain....
akan dibuat layar gergasi disini....
untuk mereka-mereka yang kaki bola.....

Tuan Pengurus Kafe Sayong Riverfront....
yang awok lupe nama ....
menyambut ketibaan rombongan.....



Hidangan utama....
Laksa Kuale......



orang kuat Universitas Gadjah Mada...
awok udah sebut bapak..bapak je...
nama pun dah lupa...... nasib bapaklaaaaa....



Istana Iskandariah dari Sayong Riverfront.....
Tempat Majlis Acara Rasmi Sultan Perak.......



Semua ahli rombongan dari Universitas Gadjah Mada......


Yang ni saja letak....
penyedap mata....heheheh...

P/S: Kalau orang luar pun dah sampai ke sini....mengapa tidak anda??... Pergilah Melancong!!!!

2012 - Posting no 1

2012 - Posting no 1

2012 dah??..
tu die le...
lame beno le awok ninggei kan blog ni...
sampei udah terlupe le nak kemaih kan blog ni...

tapi bagoih jugak tinggei blog ni lame2...
baghu le banyak bende nak dikeluo......
udah gatei tangan ghase nye ni..........
ahakssss
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss