Muzium Beruas

Awok sempat singgah ke Muzium Beruas....
Muzium yang terletak betoi2 ditengah Pekan Beruas...
jangan le kome riso.... senang beno mencaghi nye....
 awok letak link kedudukan Beruas kalo kome daghi Lebuhraya Ipoh - Lumut....

Awok suke Pekan Beruas ni bukan ape....
walopon kecik....  tapi semuenye ade kat sini...
opppsss terceghite pasei Beruas pulak...

berbalik pade Muzium Beruas...
dikatekan semue artifak ato tinggalan Kerajaan Gangga Negara ..
ade ditempatkan disini....

Pekan Beruas
Gile oldies....
sayang betoi....
awok sampei lepaih waktu deme habis beroperasi....
awok punye le kejo nak tengok ape yang ade kat dalam Muzium Beruas ni....
tapi takpe..... awok letak dulu2 gambo2 sekitar muzium ni.....
dan awok akan ulang balik ke sini....
oh ye...takde caj dikenakan untuk masuk melawat.....
jadinyeee..... pergilah melancong!!
Pekan Beruas
Ini le sebabnye.....
awok sampei udah nak senje....
mane deme nak bukaknye....

Pekan Beruas
Depan tu pondok pengawei.....
lawo tempat ni....
tenang je rase bile ade kat sini...
tempat cantik terjage.....

Pekan Beruas
Muzium dirasmikan 1998....
kalo kighe2......
udah 15 tahun tu......
kalo oghang udah bulih ambik PMR...
errrr... PMR ade lagi???

Pekan Beruas
Kalo kome sampei je di Pekan Beruas...
kome kompem jumpe Muzium Beruas ni...
tapi kalo tak jumpe jugakkk...
tu..di Jalan Pejabat Penghulu.....
abeikan apebende yang kome tak nak tengok ye....

Misteri - Milik Siapa Kubur Ini?

Semalam awok ade koje luo .....
tak jauh pun.... Lumut je....
tapi memandangkan awok pergi ateh urusan rasmi.....
sume bende dibuat ateh name tempat koje awok....

balik daghi Lumut semalam.....udah pukoi 6.30 petang....
kebiasaannya ...kalo daghi Lumut....
memang kompem awok akan balik gune Highway Ipoh- Lumut...
tapi 'pilot' opis awok cadangkan gune jalan lain melalui Pekan Beruas....

Pekan Beruas meghupekan pekan kecil yang terletak di dalam daerah Manjung......
walopon kecik.... Pekan Beruas ni ade pakej yang awok rase lengkap...
deme ade Muzium sendighi....
deme jugak ade kawasan air terjun sendighi....
dan kawasan pelancongan yang awok rase bulih diterokai lagi.....

bab2 muzium dengan kawasan air terjun tu....
kite ceghite lain kali la ye....
kesah kali ni....macam ni....

macam yang kome sedia maklum......
Beruas pernah gah satu mase dulu.....
Kerajaan Gangga Negara pernah bertapak disini....
make tak heghan le.....
bile banyak artifak2 sejaghah yang dijumpai dikawasan Beruas....
tapi bukan itu ceghitenye.....

dalam perjalanan balik tu....
'pilot' awok ade berceghite pasei Kubor panjang di Beruas...
jadi nye.... dalam senja2 tu....
kami pun kesitu sekadar untuk melihat......
awok ingatkan ade satu le kubor nye....
rupenye banyak......
tapi persoalannye kubur milik siapakah ini...
sebabnye....awok peghatikan Batu Nisan nye same je....
dan ade yang maklum bile awok tunjok gambo ni....
ini batu nisan Aceh lama.....

sayang betoi le tempat ni tak terjage......
kubor camni pun kalo ade sumber yang lengkap...
boleh jadi tempat pelancongan ni.....
takpele....
kome layan....
kalo ade sape2 yang tau kubor siape ni...
boleh maklum pade awok.....
oh ye...lokasi kubor ni...di Kg Kota Lama Dalam, Beruas.....

Kg Kota Lama Dalam, Beruas
Banyak rupenye kubor lame kat sini....

Kg Kota Lama Dalam, Beruas
Udah berbusot kubo ni...

Kg Kota Lama Dalam, Beruas

Kg Kota Lama Dalam, Beruas
Design Batu  Nisan ni dengan yang bawah ...
beza nya yang ni tak berbucu.....
tapi masish bercirikan yang sama....

Kg Kota Lama Dalam, Beruas
Awok percaye..... Kubur ni milik kerabat raja 

Kg Kota Lama Dalam, Beruas
Kubur ni kami jumpe betoi2 didepan rumah orang....
tapi sayang tuan rumahnye takde....
kalo tak.... mau awok interbiu die....

Kg Kota Lama Dalam, Beruas

Kencing Tikus

Baghu-baghu ni kite dikejutkan dengan kematian disebabkan kencing tikus (oghang Perak sebutnye Tikuih)....
kejadian berlaku di Lata Bayu di Baling, Kedah.....
dan memang selalunye kejadian Kencing Tikus berlaku dikawasan air terjun.....

tapi kome tak heghan ke???..
ngape sedekad dua yang lepas tak pernah pun kite dengo pasei kencing tikus ni....
padehei nye mane2 air terjun le kan.... air terjun tu same jugak kat situ jugak terletaknye....

pade pandangan awok yang tak pandei ni....
punce nye semue berbalik pade kite... manusia....
walopon kencing tu......tikus yang punye....... hihihihi.....

Kome nampak tak....macam mane le tikus tak tertarik.....
sampah ....
itu le yang awok nampak kenape semue bende ni jadi....
kome main letak sukati kome je kat tempat air terjun ni......
kome longgok kan.......
tambah 'cantik' lagi bile ade sisa makan yang tak habeh pun kome tinggei kan.....
bile tikus2 suke le.....

satu lagi ...
tang maintainance kawasan air terjun tu yang tak bagoih....
udah le kome tinggeikan sampah sarap kat situ...
lepaih tu.... tak berkutip lame pulak tu.....
yang selenggara ato pihak yang bertanggungjawab kat tempat tu pulak....
jenih maleh buat koje...
memang beghanak pinak le tikus kat situ....


kome pernah dengo Kempen 1Malaysia Clean, 1Malaysia Green ???
ok... bende ni inisiatif Kementerian Pelancongan dibawah Menteri sebelum ni....
bertujuan untuk mengindahkan tempat2 pelancongan di seluruh Malaysia....
bukan je indah....tapi bersih.....dan sentiasa hijau......
nak tau lebih lanjut kome bulih ke sini ---> Bersih dan Indah

antara langkah yang boleh kome buat.....
semasa ke kawasan air terjun....
sampah2 yang ada tu.... kome bungkus dan bawak balik......
buang kat tempat yang sepatutnya.....

P/S: moh le kome....sambei2 kite beriadah..... kite jaga kebersihan tempat kite beriadah tu.... kalo tak kite...sape lagi kan???

Misteri - Makhluk Menumpang II



Blogger 依之汉 said...
Biasanya biawak.
May 28, 2013 at 7:03 PM
 Delete
haaa.... kat ateh tu jawapan yang paling tepat ....
memang betoi le itu le bende yang menumpang kat toilet rumah mak awok....
dan semalam.....
awok ingatkan udah takde le....

rupenye....
die masih lagi 'bermastautin' kat dalam tu....
agak2nye kalo telefon Bomba....
deme nak layan ke kes2 macam ni???

kes biawak dalam toilet bowl???....
sabo je le......
ade awok terfikir nak curah ayo paneh je dalam ni....
tapi kang kalo die mati dalam tu....
busok pulak bau nye.....

Misteri
Gambo malam tadi....
bile awok nak klik je nak tangkap gambo kepala die...
cepat die berpusing........
itu yang nampak ekor je tu.......


Misteri - Makhluk Menumpang
Kesah sebelum ni kat link ateh ni.....
Senarai Hotel di Grik & Pengkalan Hulu

Senarai Hotel di Grik & Pengkalan Hulu

Kali ni awok letakkan senarai hotel dan resort yang berada di Grik dan Pengkalan Hulu.....
untuk memudahkan kengkawan ........
awok letakkan sekali no telefon dan no faks untuk kome hubungi...
pade yang rase senarai ni perlu ditambah.... 
maklumkan pade awok........ awok akan tambah...
pade kengkawan yang nakkan senarai hotel di tempat lain.....
bagitau awok.....dan awok akan letakkan di entri lain pulak......

sementaghe tu.....senarai2 hotel yang dah pernah awok letak di tempat lain.... seperti dibawah ni...


Bandar Hotel Alamat Telefon Faks
Grik Avana Hotel No. 90 Jalan Takong Datuk, 33300 Gerik, Perak. 05-7910639
Grik Belum Rainforest Resort Km. 35.8, Lebuhraya Timur Barat, P.O. Box 69, Grik, 33300 Perak. 05-7916800 05-7917600
Grik Banding Lakeside Inn Resort Tasik Banding Hotel Sdn Bhd,Banding KM39 Lebuhraya Timur Barat,33200 Grik 05-7912214 05-7914991
Grik Bee Loon Lodge No. 3, Jln. Tun Saban, Grik,  33300, Perak. 05-7913957
Grik Cemara Inn No. 32, Jln. Sultan Iskandar, Grik, 33300 Perak. 05-7911377
Grik Friendly Park Hotel No. 60, 1st & 2nd Floor, Jln. Tokong Datuk, Grik, 33300 Perak. 05-7912378 05-7915196
Grik Golden City Hotel No. 26, Jln. Tokong Datuk, Grik, 33300 Perak. 05-7911129
Grik Great Wall Hotel No. 20 - 22, Jln. Tokong Datuk, Grik, 33300 Perak. 05-7911211 05-7912313
Grik Rome Hotel No. 1, Jln. Tun Saban, Grik, 33300 Perak. 05-7912242
Grik Rumah Rehat Grik No. 682, Jln. Hj. Meor Yahya, Grik, 33300 Perak. 05-7911454 05-7912092
Grik Shar Shalom Hotel Inn & Kafe No.69-71 Jln Takong Datoh, 33300 Gerik, Perak 05-7918899
Grik Sri Inai Inn 05-7911551 05-7915686
Grik Sumer Inn Hotel No 62, Jalan Takong Datoh, 33300 Gerik Perak. 05-7912378
Pgkln Hulu Chalet Air Panas Chalet Air Panas Pengkalan Ulu, Pengkalan Ulu, 33100 Perak. 04-4770579 04- 4778422
Pgkln Hulu Chalet Sri Tasik Majlis Daerah, Pengkalan Hulu, 33100 Perak. 04-4778404 04-4778881
Pgkln Hulu Highland Hotel No. 24, Jln. Iskandar, Pengkalan Hulu, 33100 Perak. 04-4778481
Pgkln Hulu Hotel Hilltown No.11 Jln Tasek, Pengkalan hulu,33100 Perak. 04-4778032 04-4778479
Pgkln Hulu Hotel Iskandar Jln Iskandar, 33100 Pengkalan Hulu, Perak. 04-4770812
Pgkln Hulu Hotel Shanaz Arked Perniagaan Jln Bentong, Pengakalan Hulu, Perak. 019-5729564
Pgkln Hulu Rumah Peranginan Pengkalan Hulu Jalan Padang, 33100 P. Hulu, Perak. 04- 4778500
Pgkln Hulu Rumah Rehat Pengkalan Ulu Pengkalan Hulu 33100 Perak. 04-4778500 04-4778500



Misteri - Makhluk Menumpang

Ceghite ni ceghite betoi yang berlaku di rumah Mak awok....
kebetulan 2 - 3 bulan ni...
mak awok beghade di Klang (rumah adik awok) ...
menjage anak adik awok sementaghe deme mencaghi pengasuh....

disebabkan rumah awok dengan rumah mak awok dekat....
awok beghulang alik tido dirumah mak awok.......
selain tu, ade soghang lagi adik awok yang tinggei di rumah mak awok tu...
itu pun kekadang adik awok tu tido dirumah awok je....

misteri nye berlaku lebih kughang dalam seminggu ni.....
di dalam toilet mak awok....
ade seperti 'bende' yang tinggei menumpang .....
memang suspen le....... nak buang hajat pun takut.....

mak awok yang kebetulan balik minggu lepaih ......
syak mungkin tikus kat dalam toilet ni.....
adik awok pulak takut kot2 alif wau lam ro......
mane idaknye....sebab disebelah rumah mak awok ni...
tuan tanah nye bio kan tanah die semak...
walopon awok udah berkali2 komplen dengan MBI......

awok pulak balik ke rumah mentue minggu sudah......
jadinye....bile udah balik ke Ipoh....
awok yang beghani....beghani takut ni...
menjengah le ke toilet mak awok ni.....

memang sah ....
ade 'bende' yang menumpang di toilet rumah mak awok.....
dan bende tu masih ade lagi menumpang....
disebabkan payah nak menangkap nye.....
gambo 'bende' tu dekat bawah ni...
kome cube teka ape ke gerangan 'bende' tu????



Maaf le...... udah memang disitu 'bende' tu menumpang...... terpakse letak gambo  yang paling elok ni....

Rendang Tok Mak Nik

Rendang Tok...
rasenye semue oghang udah tau...
yang ini merupakan lauk 'signature dish' Negeri Perak.....
yang memang ic nye beghasei daghi Perak....

tapi tau tak kome....
menganpe semenjak due menjak ni baghu le rakyat marhaen macam kite ni tau pasei Rendang Tok ni???...
sebabnye...
dulu2 Rendang Tok ni meghupekan lauk pauk yang dimasak untuk Istana Sultan je......

dan kini zaman berubah...
lauk ni pun udah tak jadi hak ekslusif satu2 pehak je...
kite bertuah le...sebab dapat meghase salah satu lauk yang ekslusif dizaman silam...

seiring dengan peredaran zaman (perghhh ayat)....
Rendang Tok dikomersilkan....
dan salah satu jenama yang femes di Perak ialah...
Rendang Tok Mak Nik.....

awok bertuah sebab berkesempatan menengok dengan mate awok sendighi...
pembuatan rendang tok ni secaghe moden dan jugak secaghe tradisional....
kebetulan awok gunekan Rendang Tok Mak Nik ni sebagei subjek tugasan awok mase sambung belajo dulu.....

Mak Nik mewarisi resipi ni turun temughun daghi mak nye....
mak nye meghupekan tukang masak Istana Perak mase tu.....
disebabkan beliau ghase payah nak dapat makan Rendang Tok ni....
itu yang beliau mengkomersilkan Rendang Tok......
dan hasilnye.... udah bertahun deme dalam pasaran.....
Rendang Tok
Kalo tak salah ni packing lame ni...

Rendang Tok
Mesin yang berharga sejuta.......

Rendang Tok
Antaghe produk terhangat dipasaran keluaran Rendang Tok Mak Nik..

Rendang Tok
Pembuatan Rendang Tok menggunakan mesin...... ni kighe yang moden...

Rendang Tok
Antara produk keluaran syarikat Rendang Tok Mak Nik
Rendang Tok
Ini le tokeh nye sekaghang.... Encik Saiful anak kepada Mak Nik

Rendang Tok
Ini dia ikon Rendang Tok Mak Nik.... Mak Nik.... tak caye... tengok kat kotak produk deme....

Rendang Tok
Ini pembuatan rendang tok secaghe tradisional.... jenuh kome... kene kaco lame oooo ateh api.....



P/S: Tak kite??? sape lagi yang nak perkenalkan makanan Melayu kepada semue???? tak gitu???

Pasar Minggu Kamunting Raya

Kome layan gambo dulu yeeeee

Kamunting Raya
Anak Itik, Anak Ayam, Anak Burung Puyoh pun ade.....
Kamunting Raya
Saje ngambik gambo kerusi gerai yang kosong.....
Kamunting Raya

Kamunting Raya




Kamunting Raya
Segale jenih ulam ade kat sini...

Kamunting Raya

Kamunting Raya

Kamunting Raya

Kamunting Raya
Ini namenye keladi telor...


Ini semue gambo2 mase awok ke Pasar Minggu Kamunting Raya...
kat mane tempat ni??..
udah namenye Kamunting..... kat Taiping le...
Pasar Minggu ni terletak bersebelahan dengan Bas Stesyen Kamunting Raya...
ini trademark termudah sekali kalo nak ke Pasar Minggu Kamunting Raya......

Uniknye paso minggu ni pade awok...
sebabnye...
bermula daghi haghi Sabtu lagi jam 3.00 - 4.00 petang deme udah set up khemah deme...
dan malam Sabtu tu deme akan mule berniage Pasar Malam...

dan ektibiti berniage deme akan berterusan sampei ke haghi Ahad...
jam 12.00 tengahari....
kat sini...
kome name je ape yang kome nak...

semue nye ade....
daghi hasil kering macam sayur, ulam-ulaman.....
ke tempat basah macam Daging, Ikan, Ayam........
nak beli baju, kain seknike bende berkait dengan kain pun ade......
malahan benih pokok buah-buahan pun ade
tang rege nye (harga) kome jangan riso....
bulih bawak berbincang lagi....
pade yang pandei berurusniage......
dapat le rege tu murah.....

disini jugak..setakat kome nak makan.... takde masalah.....
ade je gerai yang menjuei makan......
maklumle...kaum Adam ni kekadang maleh nak ngikut kaum Hawa ni berbelanje...
ate...caghe terbaik..bio deme berjuei beli....
kite melayan tekak kite.....

lagi satu kome jangan risau, sebabnya Pasar Minggu ni tetiap minggu ade...
walopon haghi Raya.......
jadinye...pade yang berdekatan dengan Kamunting ......
ape lagi.... Pergilah Melancong!....errr.. kire melancong jugak la kan????



Musim Kendughi Bermule

Musim Kendughi Bermule

musim kendughi datang lagi..... maklumle cuti sekolah..... maknenye tengahari udah tak payah masak... bersusun jemputan kendughi yang kita dapat... tak pegi kang tak boleh jugak.... maklumle yang berkendughi tu pun bukan oghang lain pun.., sepupu sepapat adik beghadik kita! kengkawan kita jugak.,.. ate ini le peluang kita nak merapatkan silaturrahim sesama kita..... jadinye pergilah meraikan kenduri....

Senarai Hotel di Pulau Pangkor

Pulau Pangkor
Senarai Hotel di Pulau Pangkor.....
Udah mule cuti sekolah ni kompem ghmaei yang merancang untuk bercuti...
jadinye...untuk memudahkan kome...
awok letak senarai hotel dan resort yang ada di Pulau Pangkor untuk kome hubungi....
Pergilah Melancong!!!.....
Senarai Hotel di Lumut, Teluk Batik, Teluk Senangin dan Manjung

Senarai Hotel di Lumut, Teluk Batik, Teluk Senangin dan Manjung



Memandangkan kengkawan sume ramei yang nak berjalan cuti sekolah ni...
awok bagi kome senarai hotel yang ade disekitar kawasan Sitiawan, Manjung, Teluk Senangin dan Teluk Batik...
Yang kawasan Pulau Pangkor di entri lain pulak....
haaaaa... Pergilah melancong


Towns Hotel Address Telefon Fax
Sitiawan Fajar Hotel No. 78-80, Jln. 2, Tmn. Sitiawan Maju, Sitiawan, 32000 Perak. 05-6922228  
Sitiawan Hotel Crystal No. 1 (Lot 21583), Jln. Lumut off Jln. Tazali, Sitiawan  32000 Perak 05-6926666 05-6927777
Sitiawan Hotel Flamingo No. 1, Tmn. Sitiawan Maju II, Sitiawan, 32000 Perak. 05-6922020 05-6923030
Sitiawan Hotel Intan No. 1, Tmn. Intan, Jln. Hj. Mohd Ali, Sitiawan 32000 Perak. 05-6915445  
Sitiawan Mahsuri Hotel No. 33-B, Jln. Mohamed, Sitiawan,  32000 Perak. 05-6912686  
Sitiawan Mandarin Hotel No. 1, Lrg. Tok Perdana, off Jln. Club, Sitiawan,  32000 Perak. 05-6912104 05-6914104
Sitiawan Mirama Hotel No. 8, Tmn. Intan, Jln. Hj. Mohd Ali, Sitiawan 32000 Perak. 05-6913613 05-6913612
Sitiawan Palace Hotel No. 22-26, Tkt. 1 & 2, Jln. Lumut  Setiawan 32000 Perak. 05-6913156  
Sitiawan Queen Hotel No. 39-41, Jln. Hj. Mohd. Ali, Sitiawan 32000 Perak. 05-6911585  
Lumut Marina Cove Resort Jln Teluk Batik, 32200 Lumut, Perak. 05- 6836666 05-6836688
Sitiawan Sitiawan Hotel No. 1483, Jln. Kg. Sitiawan, Sitiawan, 32000 Perak. 05-6922223 05-6922224
Sitiawan Yaohan Hotel No. 1, Tmn. Teratai, Jln. Raja Omar, Sitiawan, 32000 Perak. 05-6917801 05-6917800
Lumut Bestari Impian Enterprise Lot 2, Kawasan Peranginan, Tlk. Batik, Lumut, 32200 Perak. 05-6836620  05-6836166
Lumut Blue Bay Resort  Lot 4, Jln. Titi Panjang, Lumut, 32200 Perak. 05-6836939 05-6836239
Lumut Chalet Impian Tlk. Batik, Lumut, 32000 Perak. 05-6836620 05- 6837777
Lumut Crystal Bay Chalet Kawasan Peranginan Teluk Batik, 32200 Lumut. 05-6838888 05-6837777
Lumut Crystal Hotel No.1 (Lot 21583) Jln Lumut, Off Jln Tazali, 32000 Setiawan Perak. 05-6926666 05-6927777
Lumut  Coral Fishing Chalet  Marina Island KM1, Teluk Muroh, 32200, Lumut, Perak 016 - 5504888 05 - 6914524
Lumut DJ Palace Hotel  Lot 13 & 14,Titi Panjang,32200 Lumut, Perak. 05-6837888 05-6835786
Lumut Galaxy Inn No. PT 4148 & 4149, Jln. Sultan Idris Shah, Lumut  32200 Perak. 05-6838731 05-6838732
Lumut Hotel Era Lot 7/9 Jalan Raja Muda Musa 32200 Lumut. 05-6838910  
Lumut Hotel Putra Lumut ( Dayatama ) LOT 211,212 & 213, Jalan Iskandar Shah, 32200 Lumut. 05-6838000 05-6837228
Lumut Indah Lumut Hotel  No. 208, Jln. Iskandar Shah, Lumut,  32200 Perak. 05-6835064 05-6834220
Lumut Kenangan Chalet  Tlk. Batik, Lumut 32000 Perak. 05-6835544 05-6835544
Lumut Lead View Hotel 2479, Taman Samudra Jalan Lumut, 32040 Sri Manjung, Perak. 05- 6881000 05- 6885000
Lumut Lumut Country Resort No. 331, Jln. Titi Panjang, Lumut,  32200 Perak. 05-6835109 05-6835396
Lumut Lumut Villa Inn Bt. 1, Jln. Sitiawan, Lumut, 32200 Perak. 05-6835982 05-6836563
Lumut Marina Cove Resort  Batu 2 Jalan Teluk Batik, 32200 Lumut, Perak 05-6836666 05-6836688
Lumut Teluk Batik Chalet Pantai Teluk Batik,Lumut 05-683 5544 05-683 5544
Lumut Teluk Batik Beach Resort  Jalan Teluk Batik, Teluk Batik 32200, Lumut, Perak. 05-6838688 05-6833866
Lumut The Orient Star Resort Lumut Lot 203 & 366, Jln. Iskandar Shah, Lumut,  32200 Perak. 05-6833800 05-6838088
Lumut Valley View Hotel  35 & 36 Pesiaran Pantai Impian, Pantai Impian 32200 Lumut  05 - 6836744 05-6836743
Manjung Hornbill Resort Lot 4462, Tlk. Nipah, Pulau Pangkor,  32300 Perak. 05-6852005 05-6852006
Manjung The Lead View Hotel No. 2479, Tmn. Samudera, Jln. Lumut, Manjung, 32040 Perak. 05-6881000 05-6885000
Manjung Lee Garden Hotel No. 81, Persiaran PM 2/4, Seksyen 2, 32040 Seri Manjung Perak 05-688 8997 05-688 8997
T Senangin Kem Motivasi Tok Saka Teluk Senangin 012-457 4265  
T Senangin D Idaman Challet Teluk Senangin 05-677 1150  
T Senangin Mesra Chalet Teluk Senangin 05-674 9760  
T Senangin Pak Ya Chalet Teluk Senangin 05-677 4481  
T Senangin Swiss Garden Resort & Spa  Persiaran Swiss Garden Jln Damai Laut off Jln Teluk Senangin, Lmt 05-6843333 05-6183048
Lumut Best Western Marina Island Resort Marina Island KM1, Teluk Muroh, 32200, Lumut, Perak 05-6832881 05-6837882

Madhop

Madhop

Madhop tu...bende yang kat kaki dia tu ye...
Madhop.....
awok pun tak penah dengo ape kebendenye Madhop ni sebelum ni....
almaklumle....
awok bukan anak generasi zaman ni.....

entri awok ni pun disebabkan member awok yang soghang ni...
die gile kan bende ni...
dan bende ni jugak jadi punce pendapatan sampingan pade die...
senang je....
grup die dijemput untuk membuat persembahan gune Madhop ni..
dah deme dapat duit....

Madhop ni bulih dikategorikan sebagai sukan ekstrem....
dan diminat oleh remaja belia yang sukakan cabaran baghu dan kebebasan....
kighe rebel le....
bende ni lebih kughang macam kaki kanggaru le...
memang digunakan untuk melompat....
dan harga nya dalam ratus2 jugak le....

dan kalo kome surf kat internet....
udah melambak bende ni ade di Malaysia...
walopon peminat nye tak ramai.....

Ini le bendenye...... boleh buat duit kalo kome pandei gune madhop ni...

Gile tinggi deme lompat.... gambo ni pun awok rembat daghi  pesbuk member awok tu....

Video Promosi Tahun Melawat Malaysia 2014

Video Promosi Tahun Melawat Malaysia 2014


video

Ini die Video Promosi Tahun Melawat Malaysia 2014
' Celebrating 1Malaysia Truly Asia'
Lagu promosi ni dinyanyikan oleh Ella
dan pada yang agak2 nak download...
boleh download secaghe percuma daghi laman web Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia...
dan pastinya video ni hakcipta nye kepunyaan deme....
jadinye....Selamat Menonton....
Pergilah Melancong!!!!
Waibi Oh Waibi

Waibi Oh Waibi

PRU13 dah pun 2 minggu berlalu.....
kite pun udah tau sape yang menang jadi ADUN...
dan sape pulak yang jadi Ahli Parlimen tempat masing2......

dalam tempoh berkempen PRU13 yang lepaih...
macam2 janji dan kate yang diberikan pade pengundi...
ade yang sangat......sangat menarik......
dan ade yang tak terjangke di kepale otak kite ni....

bile udah menang PRU13 ......
secaghe otometiknye...
yang menang akan bergelo Waibi (YB).....

Waibi yang menang tu....
sile...sile le jadi Yang Bekerja..... Yang Berkhidmat...
dan bukannye Yang Berhormat sahaje......
yang lapo kan penghormatan daghi oghang ramai....

tak kighe le caghe mane yang die menang.....
sile pastikan segale yang dijanjikan.....
dikota........

dan lebih2 oghang tak gemo kalo yang menang....
hagham tak nampak muke.....
yang die tau....
bulan2 die dapat elaun......

Berkhidmat dan Bekerja le kepade rakyat dengan ikleh.....
tempoh 5 tahun ni tak lame.....
pejam celik...pejam celik...
udah kite ngundi balik........

5 tahun perkhidmatan kome akan dinilei oleh pengundi kome....
dan jangan mase dekat PRU baghu kome nampak muke....
jengok2 le oghang kampung....
jengok2 le oghang susah....
jengok2 le masalah rakyat....

Oh ye Waibi...
pastikan jugak le wakil kome yang kome lantik tu...
buat koje.....
takot nanti jadi kaduk naik junjung....
lebih die pulak daghi bos nye.....


P/S: Ye Waibi......tolong ye.... ingat2 same kawasan yang kome wakili tu ye..... jangan asik nak melagham dengan motokar baghu ye.. (sekadar contoh)
Ghairah Yang Hilang Muncul Kembali....

Ghairah Yang Hilang Muncul Kembali....

Errr.... jangan kome tanye.... awok pakei letak je gambo.....


Mak aiii...
tajuk entri awok kali ni.....
sesedap rase je awok letak..........
layan je le....

Ye betoi.....memang lame awok tak menulih......
bukan merajuk....
tapi kesibukan koje ditambah kehilangan rasa ghairah menulih ...
perghhhh.....

tapi betoi le kate otai2 blogger....
bile udah lame kite tak berblog......
dan bile kite mule menulih balik.....

banyak koje kite kene buat...
salah satu nye macam mane nak menarik balik oghang ke blog kite....
selain tu, nak menjengah balik blog2 yang selalu kite komen dulu.....
dan follower kite tetibe akan tersangkut sampai nombor terakhir yang kite tengok...
dan takkan bergerak......

kighe macam oghang baghu dalam dunia blog le ni...
tapi takpe...
kate oghang.... pelan2 kayuh.....

kali ni...
blog awok akan cube awok update selalu...
dan pastinya cerita2 berkenaan pelancongan dan rekreasi yang akan banyak awok tulih nanti...
khususnya pelancongan dan rekreasi di Negeri Perak



Blogwalking

Blogwalking

Udah lame awok tak buat bende ni....
almaklumle udah jaghang2 berblog kan.....
memandangkan haghi ni haghi Ahad...
dengan senang hatinye awok akan berblogwalking ke semue blog yang awok sempat pergi...

peduli ape dengan semue auto blogwalking yang ade....
awok lagi suke gune caghe manual....
sambei2 melawat blog kengkawan yang udah lame awok tak jengah...
dapat jugak le tambah kengkawan blog yang baghu......

lagi pulak dapat jugak awok bace entri2 kengkawan....
ate ape tunggu lagi...
moh kite..........
Guru Malaysia, 1 Aspirasi, 1 Agenda

Guru Malaysia, 1 Aspirasi, 1 Agenda

Ermm...
kalo tak sebab Khutbah Jumaat tadi ni...
hagham awok tak tau pun tema Hari Guru 2013 ni....

awok tau Hari Guru disambut minggu ni...
itupun disebabkan anak daghe awok...
yang sekolah tadika tu...

asyik mintak awok carikan lagu Najwa Latiff dengan Upin & Ipin ......
Terima Kasih Cikgu......


Layannnn.....

Tetibe awok terpikio...
sape le yang bagi cadangan tema Hari Guru ni kan...
terus awok mintak tolong Encik google...
dan ini jawapan nye....
 awok dapat daghi website Kementerian Pelajaran.....

HURAIAN TEMA HARI GURU 2013
GURU MALAYSIA : 1ASPIRASI, 1AGENDA
HURAIAN 1ASPIRASI:
Semua Guru Malaysia mempunyai satu aspirasi untuk membangunkan sistem pendidikan 
berkualiti bertaraf dunia seperti yang dihasratkan dalam Pelan Pembangunan 
Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
Adalah menjadi tanggungjawab semua guru ke arah melahirkan murid yang 
mempunyai enam aspirasi iaitu berpengetahuan,kemahiran berfikir, kemahiran 
memimpin, kemahiran dwibahasa, beretika dan kerohanian serta beridentiti nasional.

1ASPIRASI juga diterjemahkan kepada cita-cita murni PPPM 2013-2025 iaitu ke arah 
sistem pendidikan negara yang memastikan akses kepada kejayaan, kualiti standard 
antarabangsa yang tinggi, ekuiti untuk semua murid, memupuk perpaduan dalam 
kalangan murid dan pelaksanaan berkecekapan tinggi.

HURAIAN 1AGENDA:
Semua Guru Malaysia berpegang kepada satu agenda iaitu memastikan kejayaan 
PPPM 2013-2025.  
Guru perlu berpegang teguh kepada etika profesion keguruan yang mempunyai 
satu agenda atau tugas utama iaitu melahirkan murid seimbang berdasarkan 
Falsasah Pendidikan Negara.


Walo macam mane hebat pun kome...
Engineer, Menteri, Lawyer ....
dan ape jenih koje kome pun.....

Cikgu le antaghe yang mencorak kan kome....
menjadi oghang.....
jadinye....... 
kenang jase Cikgu kome.....

P/S: udah tue2 ni le baghu teghase sentimental......
terkenang zaman sekolah dulu.....

P/S 1: sesekali layan ceghite lain daghi Pelancongan kan......

Homestay Bukit Gantang

Homestay Bukit Gantang ....
satu lagi homestay berdaftar dengan Kementerian Pelancongan....
mendapat namanya disebabkan kedudukan kampung yang dikelilingi bukit bukau.....
seolah-olah kawasan berada di dalam sebuah 'gantang' (alat mengukur yang digunakan untuk mengukur padi).....
Bukit Gantang juga terkenal dengan durian bermusim yang lazat...... 
Ini buah pengujong ni.... udah nak habis musim...... jadile.....


terletak dikawasan sempadan antara Taiping dan Kuala Kangsar
dan pade yang beghade di Lebuhraya Utara Selatan........
kome cume perlu keluo di Exit Changkat Jering atopon Exit Kuala Kangsar......
dan tak perlu ghiso sebabnye daghi exit2 tu ade papan tande untok ke Homestay Bukit Gantang 
sementara yang menaiki Keretapi stesyen keretapi yang paling dekat adalah Stesyen Keretapi Kuala Kangsar atopon di Stesyen Keretapi Taiping.........

untuk makluman semua........semua homestay yang berdaftar dengan Kementerian Pelancongan......
setiap rumah dibawah homestay ini akan diberi papantanda logo kat bawah ni.....



Papantanda yang wajib ada di setiap rumah dibawah homestay berdaftar dengan Kementerian Pelancongan Malaysia

gambo contoh seperti rumah dibawah ni....
ini rumah di bawah Homestay Bukit Gantang.....


Satu lagi Homestay Bukit Gantang cukup bertuah....
sebabnya banyak juga tempat menarik yang ada berdekatan dengan Homestay Bukit Gantang.......
disebabkan jarak yang dekat dengan Bandar Kuala Kangsar dan bandar Taiping....
awok ghase tak perlu kot nak cerita ape yg ade kat Kuala Kangsar dan Bandar Taiping...

cumenye kalo kite udah sampei ke Homestay Bukit Gantang...
rugi kalo tak singgah ke Kuala Sepetang ....
menikmati Mee Udang Banjir Kuala Sepetang....


Mee Banjir Udang Kuala Sepetang
Awok kalo nak makan Mee Udang Kuala Sepetang....
selalu ke kedai Mak Teh  ni...
Selain itu, kite jugak boleh ke Kg Dew.....
untuk melihat kelip-kelip di kawasan Hutan Paya Bakau Matang....
atopon kome boleh memancing udang di area ni....
dan diarea Kg Dew juga terletaknya tempat pembuatan kayu arang....
memandangkan tempat deme yang terletak di kawasan Hutan Paya Bakau...
memang banyak le sumber kayu yang ade disini....

Jeti Kelip-Kelip Kg Dew

Rupe kayu bakau yang tak dibuat arang lagi....
Awok udah lupe ape name tempat bako kayu bakau jadi arang ni.......

Atopon kalo kome tak gemo kan tempat2 camtu...
kome suke pade bende2 ilmiah...
kome boleh je lajak ke Muzium Matang.....
disini kome boleh dapat tau sejarah berkenaan dengan kawasan Larut.....
tapi satu je sayang....
Kota Ngah Ibrahim tak terjaga.....Jabatan Warisan sile le buat sesuatu.......
kalo tak boleh jage....letak balik bawah Jabatan Muzium....

Ini je gambo depan Muzium Larut yang awok ade.......
gambo dalam muzium memang takde......
oh ye....pade yang berminat nak menginap di Homestay Bukit Gantang.....
ini antare aktiviti yang ade di sini...

- Sukan Rakyat di Padang
- Persandingan olok-olok
- Lawatan sekitar kampung dan Bandar Taiping
- Program 'Plant a tree'
- Penyerahan Cenderamata

Kome boleh menghubungi Penyelaras Homestay Bukit Gantang seperti gambo dibawah ni.....


di alamat seperti berikut:-

Penyelaras Homestay Bukit Gantang
No 48, Bukit Gantang
34850 Changkat Jering
Taiping, Perak Darul Ridzuan

Tel : 05-8551311
Faks : 05-8551311
Email : ghasaliyunus@yahoo.com


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss