Pelancongan Malam Paranormal @ Kellie's Castle






Kome berani?
Sanggup bermalam di Istana/Rumah lama?
kalo kome berani moh sahut cabaran Kellie' Castle...
Pelancongan Malam Paranormal@Paranormal Night Tour ni merupakan satu usaha oleh pengendali Kellie's Castle bersempena dengan Tahun Melawat Malaysia 2014....

Kalo takde aral melintang benda ni akan bermula pada Februari 2014....
Jangan kome risau hasil sembangan awok dgn tokeh Kellie's Castle...
lawatan kome nanti akan diiringi oleh seorang pengamal perubatan Islam ataupun Ustaz....

Awok Insyallah akan cuba 'lawatan' ni nanti....
Kome apelagi... telefon nombor kat banner atas tu...
dan tempah lawatan kome sekarang....
kalo kome bertuah kome akan alami apa yang dialami oleh deme-deme dalam video kat atas.....

'Pergilah Melancong!'...hihihi

Homestay Kg, Beng, Lenggong

Homestay Kg Beng terletak di Lenggong  dalam Daerah Hulu Perak...
yang menariknya berkenaan dengan Homestay Kg Beng ni....
kerana Homestay Kg Beng merupakan gabungan 6 buah perkampungan kecik...
Kg Durian Lubuk, Kg Beng Dalam, Kg Dusun, Kg Sekolah, Kg Durau dan Kg Batu Ring...

Perkampungan ini telah dibuka oleh seorang anak Raja Patani dikenali sebagai 'Tok Beng'.....
beliau telah melarikan diri mengikut Sungai Perak....
Maka wujudlah kampong ini sempena dengan panggilan 'Tok Beng'....
Untuk sampei ke Homestay Kg Beng terutama Kg Batu Ring...

Setiap rumah yang terdapat di dalam kampung tersebut mempunyai sampan sendiri bagi aktiviti harian mereka....
seperti menghantar anak ke sekolah dan sebagainya.......
Di Homestay Kg Beng juga deme ada ladang rusa....
maka tak hairanle kalo kome dijamu dengan rusa panggang masa kome disini....

Kg Beng bertuah sebabnye dikelilingi tasik....
itu yang kawasan sekeliling ni cantek....
tak heghan le bile banyak iklan ato ceghite yang dibuat disini....
antaghe nye Iklan Raya Petronas kat bawah ni.....

Iklan Raya Petronas tahun 2003 ni dibuat di Kg Beng...

Gambo2 dibawah ni semasa awok membawak group ke sekitar Lenggong baghu2 ni....


Yang dalam gambo ni ketua Penyelaras Homestay Kg Beng...
merangkap Ketua Kg Batu Ring.... Pak Alias....

Kalo kome peghatikan.....
kampung ade ade jalan simen...... disetiap rumah...
yang warne ijo tu.....surau....

Antaghe rumah yang terlibat program Homestay ni...

Kawasan Jeti Homestay Kg Beng






Jambatan Raja Dr Nazrin Shah dari tengah tasik.......
gambo daghi dalam bot......
mase ni kebetulan group awok turun di Jeti Tasik Raban

Kome boleh hubungi nombor tertera dibawah ni:-

Penyelaras Homestay Kg Beng
Pejabat Daerah dan Tanah Lenggong
33400 Lenggong
Perak Darul Ridzuan
Tel : 016-565 4303
Faks : 05-767 7102

Malaysia Truly Asia Versi Yuna


Awok sebenonye konfius.....
sebabnye bile awok dengo lagu ni...
lagu lama tapi diberi nafas baru....
lagu Malaysia Truly Asia yang pernah dinyanyikan oleh Dato Siti Nurhaliza...
tapi sekaghang dinyanyikan balik oleh Yuna......

versi Yuna..lagu ni jadi perlahan.....
dibandingkan versi Dato Siti dulu...
tapi deme kata ini lagu Tahun Melawat Malaysia 2014...
sedangkan yang awok tau lagunye macam video kat bawah ni...




Cuti-Cuti Pulau Pinang

Asyik berceghite pasei Perak je kan...
sesekali nak jugak berceghite pasei tempat lain  hirhopulak...
kebetulan opis lama Mem awok ada buat Hari Keluarga di Pulau Pinang...
Jadinya on the way balik dari sana awok singgah le satu dua tempat kat Pulau Pinang ni...

errr kome ingat awok nak ceghite pasei Hari Keluarga opis lama Mem awok ke??..
takpele yang tu kendian la ye...
kome layan je gambo2 kat bawah ni ye....

Cadangan aseinye nak ke Bukit Bendera
tapi tersinggah kat tempat ni...
Errrrr.... Mem awok paksa bergambo.... 

Anak-Anak.....
yang kecik pantang bergambo....

Dari Fort Cornwallis...
awok sefamili singgah ke Sup Hameed...
awok kompem akan kesini kalo datang ke Pulau Pinang...
sup deme terbaekkkk....



Satu lagi tempat wajib singgah awok...
maklumle kengkawan udah berkirim....

Ini gambo dari dalam kereta....
anak darra awok masa dalam feri...
kunon2 nak tunjuk feri kat sebelah tu...
sekali ayah dia menyibuk....
hikhikhik...

Akhirnya dua hero awok pengsan juga...
penat mandi lauk tak habis lagi...
ayah deme bawak berjalan pulak...


Awok suke gambo ni....
ateh Fort Cornwallis...
dengan background Kapal Star Cruise....







Istana Kuning, Kuala Kangsar




Istana Kuning Kuala Kangsar bukanle satu perkara asing pada oghang Malaysia....
ramai yang udah tau...
tapi awok bukanle nak cerita pasei istana ni..
tapi awok nak tunjukkan satu produk yang 'rare'....
benda ni kome boleh dapatkan di Gerbang Malam di  Ipoh...RM 100 je...bulih runding harga....
cantik pada awok...
ada dua saiz... yang ni saiz beso..dan satu lagi kecik sikit dari yang ni....
ermmm nak cerita pasei Gerbang Nalam ni...
udah banyak blog yang cerite kan? kan?



Pantai Peranginan Teluk Senangin

Baru-baru ni awok sefamili sempat beriadah di Teluk Senangin...
walopon sebenonye awok ni kureng sikit kalo ke pantai/laut....
awok gemo lagi ke kawasan perkelahan/air terjun...
sejuk sikit kan...kan...

Teluk Senangin walopon tak sefamous Pulau Pangkor atopon Teluk Batik...
mungkin disebabkan kemudahan yang ada agak mundur atopon tidak sehebat Pulau Pangkor dan Teluk Batik...
tapi ok jugak le...sebab kurang sikit pencemaran kat tempat ni kan....
dan kurang jugak le sampah sarap kat sini...

biasanye orang akan ke Pulau Pangkor atopon ke Teluk Batik kalo nak ke pantai...
sesekali tuko angin pulak ke Teluk Senangin...
Teluk Senangin sebenonye terletak di jalan lama menuju ke Pulau Pinang
Jalan Changkat Jering - Seri Manjung - Kg Koh....
dalam kawasan Pantai Remis... berhampiran dengan Seri Manjung dan juga Lumut...

tak payah pening .....moh layan gambo2 yang awok letak kat bawah ni...



4° 18' 0" North, 100° 35' 0" East 




Surau yang disediakan oleh pihak swasta...
pengusaha chalet disini...

Nampak daif....
tapi ini bilik mandi yang disediakan oleh pihak swasta......




Kome tengok...
awok tak tipu.. pantainya agak bersih...




Ini toilet yang disediakan oleh kerajaan...





Bubur Perak

Semalam awok ada upload gambo Bubur kat Blog awok ni...
haghi ni awok nak bercerita pulak lokasi tempat nye pulak....
Bubur Perak ni bukanle bubur spsel yang ada di Perak je...
tapi nama kedai/restorannye Bubur Perak.....

pade yang selalu lalu Highway Ipoh-Lumut...
mesti kome perasan lokasi kedai ni bertempat di Titi Gantong, Bota...
berdekatan dengan Pejabat Pertanian Bota.....
yang ada GPS ambik ni 4.361822,100.84.....
Insyallah sampai...

Awok sempat bersembang dengan anak pade empunye kedai ni...
katenye...
Kedai ni dimulakan ayah deme.... Encik Badri Hamzah...
dan kini diusahakan oleh anak-anak beliau. ......

errr...deme ni 11 beradik (3 orang meninggal (kalo tak salah awok)......
dan tambah anaknye lagi...
resipi ni merupakan resipi Opah deme (emaknye Encik Badri Hamzah)....
sedo tak sedo ....udah 12 tahun deme meniage Bubur ni....

segale jenis Bubur ada kat sini....
kome sebut je...
(sile baca jenis2 bubur kat bawah ni senafas je...)
Bubur Lambuk, Bubur Jagung, Bubur Kacang Merah, Bubur Pulut Hitam,
Bubur Kacang Hijau, Bubur Caca, Kuah Durian, Pengat Pisang, Bubur Sagu Bandung,
Pengat Ubi Keledek, Bubur Gandum, Bubur Ubi Keladi....


Bubur Perak...
tu ada nombor telefon nye....
kome tipon je le...
Walopon kedai nye nampak kecik..
tapi ramai boleh masuk...

Seknike Bubur ada......
yang tak suke manis macam awok...
pilih bubur lambuk je le...

Kome nampak bendera tu???
bukan saje2 deme kibarkan....
dari jauh....kalo kome nampak bendera berkibar kat depan kedai deme ni...
maknanye deme udah mule meniaga...
kalo takde.... samada udah habis...atopon deme bercuti....

Antara anak2 Encik badri.....



Bubur lain awok tolak....
tapi kalo bubur lambuk....
awok suke....


Menara Condong Teluk Intan awal 1900an

Menara Condong Teluk Intan awal 1900an

Menara Condong Teluk Intan 1900an
gambo ehsan ipohworld.org
nampak menara ni tak condong lagi masa ni...


Gambo daghi tahun 1920an
juge ehsan daghi ipohworld.org
gambo ni pulak menunjukkan yang menara udah mula condong...

Sekarang

Gambo awal 2013...
awok ambik dan cuba tak tunjukkan kecondongan menara ni....



Dari dalam.....





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss