Pameran Keris Taming Sari


Kepada peminat sejarah Melayu atopon peminat Senjata Melayu .....
jangan lepaskan peluang kome untuk menyaksikan Pameran Keris Taming Sari.........
bersempena dengan Pertabalan Duli Yang Mulia Paduka Seri Sultan Perak XXXV..........
yang akan diadakan pada 6 - 14 Jun 2015 bermula jam 10.00 pagi – 5.00 petang di Galeri Sultan Azlan Shah ...

Keris Taming Sari yang rasanya tak perlu diperkenalkan pada semua......
merupakan senjata asal milik Laksamana Hang Tuah.....
bagaimana Keris Taming Sari boleh berada di Perak....
jangan lupa ke Galeri Sultan Azlan Shah, Kuala Kangsar .....

Makanan Hampir Pupus Perak - Kerabu Umbut Bayas

Kerabu Umbut Bayas
Kerabu Umbut Bayas...
Masa ni banyak lagi.....
Kerabu Umbut Bayas
Dah tinggal banyak ni je....
Kerabu Umbut Bayas
Umbut Bayas agak popular suatu ketika dahulu kerana pokoknya banyak meliar di dalam hutan....
Umbut Bayas agak sinonim dengan masak lemak atau dibuat sebagai kerabu...
Untuk lebih enak, umbut bayas yang siap ditebang perlu segera dipotong seterusnya dimasak tanpa membiarkan ianya terlalu lama, dibimbangi telah dimasuk angin dan hilang rasa keenakkannya....

Kerabu Umbut Bayas

Sumber/Bahan :
Umbut Bayas
Bawang Merah
Lada Hitam
Udang Kering
Santan Kelapa
Kerisik
Garam dan Gula Secukupnya....

Kerabu Umbut Bayas
Antara bahan untuk pembuatan Kerabu Umbut Bayas
Cara Membuatnya:
Umbut Bayas dicelur sehingga lembut dan kemudian ditoskan...
gaulkan umbut bersama bawang merah, lada hitam dan udang kering.....
Tambahkan santan pekat, kerisik dan bahan-bahan secukupnya....
Gaulkan dengan rata dan sedia untuk dihidangkan.....


Sumber : Jabatan Warisan Negara

Kisah Makanan Hampir Pupus Perak sebelum ini...

Pesta Laut Pangkor Lumut 2015

Pesta Laut Pangkor Lumut 2015


Pesta Laut Pangkor Lumut 2015 kembali lagi...
tahun lepas Pesta Laut Pangkor Lumut dibatalkan oleh kerana kemangkatan DYMM Paduka Seri Sultan Perak pada masa tu....

Kali ini Pesta Laut Pangkor Lumut 2015  akan diadakan pada 29 - 31 Mei 2015...
di Pulau Pangkor dan di Lumut.....
Atucara majlis seperti brosur yang awok letakkan dibawah ni....





Makanan Hampir Pupus Perak - Kulat Sisir

Kulat Sisir
Rupa Kulat Sisir yang dah dimasak....

Kulat Sisir
Antara bahan-bahan yang perlu ada untuk membuat Kulat Sisir....

Kulat Sisir
Ini le rupa Kulat Sisir tu...
banyak ada kat batang kayu mati....
Kulat Sisir atau cendawan kukur biasanya tumbuh dibatang pokok getah yang telah mati...
tak kira le kena tebang ke... tumbang atopon patah....
paling mudah didapati masa musim hujan.....banyak!!!
(agaknya inile sebab ngape ada pepatah : seperti cendawan tumbuh dimusim hujan) .....

Kesukaran untuk mendapatkan bahan utama bagi masakan ini menjadikan masakan ini salah satu menu yang hampir pupus....
Bahkan juga, kulat ini harus dibersihkan dengan betul kerana ianya mempunyai racun.....
Kulat Sisir ini juga banyak khasiatnya, serta dipercayai mengandungi schizophllyan yang bersifat anti tumor dan anti kanser....

Ia juga mampu meningkatkan sistem imunisasi badan...
Selain itu , ia bersifat anti bakteria, anti parasit dan anti radang......
Khasiat yang terdapat dalam Kulat Sisir mampu melindungi dan mengawal hati....

Sumber/Bahan :
Kulat Sisir, Santan Kelapa, Cili Merah, Bawang Merah/Kecil, Udang, Ikan Bilis, Kunyit dan Garam

Cara Membuat :
Kulat Sisir direndam dan dibuang pangkalnya....
Cili ditumbuk lumat....
Kemudian, semua bahan dimasukkan ke dalam periuk dan dimasak bersama di atas api kecil sehingga masak.....

Sumber : Jabatan Warisan Negara

Kisah Makanan Hampir Pupus Perak sebelum ini ...
Penjan Ubi

Makanan Hampir Pupus Perak - Penjan Ubi


Penjan Ubi
Penjan Ubi 

Pejan Ubi merupakan sejenis kuih manis yang terkenal di Perak....
tapi awok pasti golongan muda sekarang ni kompem tak kenal kuih ni....
awok pun kecik2 dulu selalu le jumpa kuih/manisan ni....
sekarang ni dah payah nak jumpa.....

Bahan-bahan untuk pembuatan Penjan Ubi ni.. tak banyak...
Ubi Kayu, Gula Kabung, Daun Pandan dan Gula.....

Cara Membuatnya...

Ubi Kayu dikupas, dibersihkan dan dipotong 2 inci.....
Setiap ketul ubi dibelah dua dan direbus empuk serta disejukkan....
Masak gula kabung bersama gula putih dan air sehingga menggelegak....
Masukkan sehelai daun pandan....
Apabila air gula menggelegak, masukkan ubi dan dibalik-balik supaya semua ubi bersalut dengan gula...

itu dia..... dah siap.... mudah..... tapi tak ramai yang rajin nak membuatnya!!...

Sumber : Jabatan Warisan Negara

Himpunan Makanan Warisan Negeri Perak Hampir Pupus

Hampir Pupus

Alhamdulillah...
pada 16 Mei 2015 (Sabtu) yang lepas...
bertempat di Pavilion Zoo Taiping.......

awok berkesempatan mengikuti program Himpunan Makanan Warisan Negeri Perak yang Hampir Pupus.....
program ini merupakan salah satu acara dalam Program Perak Food Festival 2015.....
anjuran kerajaan Negeri Perak melalui Perak Tourism Management Berhad....

Sementara program Himpunan Makanan Warisan Negeri Perak yang Hampir Pupus pula....
merupakan acara anjuran Perak Tourism Management Berhad dengan kerjasama Jabatan Warisan Negara.......

awok nak highlight kan disini.....
bukan pada acara pada hari tu....
tapi Makanan Warisan Negeri Perak yang diketengahkan pada hari tu....

memang marvelous ....
ada yang jarang kita dengo nama makanan tu...
dan ada jugak yang kita tak pernah dengo.....
dan ada jugak yang dah lama kita tak tengok dan rasa kuih/lauk tu......

Insyallah....
bermula dari esok....
awok akan ketengahkan senarai Makanan Warisan Negeri Perak yang hampir Pupus untuk tatapan semua....
dari Penjan Ubi ......sehingga ke Telur Dadar Ikan Loma....... tungguuuu.......
oh ye....makanan tu tak semestinye Kuih ye.... Lauk Pauk pun termasuk jugakkk...



Teater Muzikal Pesta Ramlee


Scene Teater di Ipoh diteruskan lagi dengan pementasan terbaru Teater Muzikal Pesta Ramlee.....
pementasan akan diadakan pada 29 - 31 Mei 2015........
bertempat di Auditorium JKKN Perak bermula jam 8.30 malam....
karya dan arahan Pengarah Teater Tersohor Negeri Perak ..Ard Omar ...

pada yang dah tengok pementasan Teater Muzika Ramlee tahun lepas....
dan kome terhibur .... (reviu Teater Muzik Ramlee)
awok pasti kome tak sabo nak menunggu pementasan Teater Muzikal Pesta Ramlee pulak...

jadinya pada pencinta teater .....
jangan lepaskan peluang untuk sama2 menonton pementasan Teater Muzikal Pesta Ramlee.......
moh kome!!!!!!!
Tatu Sempena Pertabalan DYMM Paduka Seri Sultan Perak ke 35

Tatu Sempena Pertabalan DYMM Paduka Seri Sultan Perak ke 35


Masih lagi berkisar kepada acara sempena Pertabalan DYMM Paduka Seri Sultan Perak ke 35...
akan dilangsungkan pada 16 Mei acara Tatu gabungan dari Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) .......
Bertempat di Stadium Perak, Ipoh...
jam 7.45 malam.... dan masuk adalah percuma....

Moh kome.....jarang2 Ipoh ada event camni........

masuk percuma pulak tuuuu....

Bicara Negara - Tun Dr Mahathir Mohamad



Berkebetulan Mantan PM kita akan berada di Ipoh pada 16 Mei 2015 ni...
jadinya awok nak menjemput kome semua ....
taki kira dari apa pegangan politik kome...
untuk sama2 meluangkan masa ke program Bicara Negara ........
yang akan diadakan di Hotel Tower Regency, Ipoh....
errr....dekat beno dengan opis awok ni....

apa yang penting.....
program ini adalah masa untuk kita mendengo perkembangan terkini dalam negara.....
moh kome..... ini bukan blog politik ye!!!
Senarai Restoran & Kedai Makan Halal di Perak 2015

Senarai Restoran & Kedai Makan Halal di Perak 2015


Dah lama tak bersiaran ni....
awok nak berkongsi dengan kome, senarai restoran dan kedai halal di Perak....
yang mendapat Sijil Halal Malaysia dari JAKIM....
serta Sijil Halal Negeri Perak dari Jabatan Agama Islam Perak (JAIPK)

Restoran dengan Kedai Halal dah dapat......
awok akan cuba dapatkan senarai hotel serta resort di Perak...
yang mendapat sijil halal yang diiktiraf pula....
maklumlah...
bulan puasa dah dekat ni ramai yang mencari hotel yang ada bufet halal....
moh kome.... kita kongsi2 kan.....







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss