Taman Negara Pahang - Birdwatching


Wahhhh.... agak lama juga rupanya awok tak menulis ni....
Sebagai melepas gian......
Ini entri pertama awok selepas raya....

Perjalanan awok ini sebenonya berlaku sebelum Puasa bermula baru2 ni...
awok terlibat dengan satu kursus berkaitan dengan Birdwatching Taman Negara Pahang...
walopon awok dah selalu ke Royal Belum....
tapi Taman Negara Pahang memang awok tak pernah jejak sebelum ini...
peluang yang datang menggolek ni memang awok tak lepaskan...
tambahan pula awok memang jenis yang gemo dengan hutan dan alam semulajadi....


yeeee... memang betoi.. acaranya memang menengok, melihat, mengintai dan menyekodeng Burung....
ini cerita betoi....
dan ini merupakan satu industri yang mendatangkan pulangan yang beso pada pelancongan dan alam semulajadi.....

Perjalanan yang agak memenatkan sebabnya awok dari Ipoh....
dan perjalanan kumpulan awok pula bermula dari Kuala Lumpur.....
dengan jalan kesana yang agak mencabar...
akhirnya kumpulan awok selamat sampai di Taman Negara pada pukoi 3.30 petang...
Alhamdulillah....

Birdwatching
Jeti Kuala Tahan, Taman Negara

Mutiara Taman Negara dari Jeti

Awok suka gambo ni......
rileks je...
tak payah nak fikir pasal masalah air kan?

Asap yang kome nampak tu....
kabus...dan untuk makluman kome...
gambo ni awok tangkap pada waktu petang nak ke senja....

Tapir di Mutiara Taman Negara
Bermula aktiviti Birdwatching awok di Taman Negara, Pahang....
oppsss... sebelum itu, kumpulan awok dibawa menjelajah malam di Taman Negara....
yang sebenonya.... 2 gambo dibawah ditangkap dalam suasana malam yang pekat dan gelap....
dan antara hasil 'makhluk halus' yang berjaya dikesan pada malam tu....



Awok sebelum menyertai kursus ni...
agak tak berapa minat dengan aktiviti Birdwatching ni....
tapi sebaik sahaja awok menyertai kursus ni....
baru awok tau betapa seronoknya menjejak burung ni....

kome bayangkan burung yang berada di pucuk pokok....
berbekalkan teropong yang agak mahal pada awok.....
dan kamera DSLR dengan Lens yang fokus jarak jauh....
dan kome kena tau yang burung2 yang kome jejak ...
takkan duduk diam setempat je....
masa tu le skill, kemahiran dan kepantasan kome diperlukan...
sebelum burung tu terbang,,,



Teropong jarak jauh....
yang pastinya....
hobi birdwatching ni mahal harganya....
awok berfikir panjang kalo nak serius dengan hobi ni....


Jambatan Gantung .....
sebenonya awok gayat....
tapi bila dah berdiri atas jambatan ni....
Alhamdulillah gayat awok hilang...

Pada yang pernah sampai tau le tinggi jambatan gantung ni....

Awok udah lupa apa nama burung ni....
tapi memang lokasinya nun jauh di pucuk pokok....

Dah penat ber birdwatching ......
kita jelajah Sungai pula...
dalam perjalanan ke kampung orang asli....


Insyallah.....
awok akan jejak lagi Taman Negara...
tak puas rasanya menjelajah Taman Negara.....

9 Responses to "Taman Negara Pahang - Birdwatching"

  1. Gayat blh hilang eh bila smpi atas? LM terketar2 klu jln atas jambatan gantung. Sbb dia goyang kot, tu yg jantung sama goyang2 tu. haha

    Bestnya la hai masuk hutan. Dari sek suka masuk hutan. Dah kawen mmg x merasa. Last masuk hutan aritu setelah 11 tahun kawen masuk ke gua niah. Tu je lah. Tp pancit gak sbb lama x jln dlm hutan. Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahakss... yang sebenonye... gayat lagi.... tak hilang pun gayat tu... tapi kabe line jeee... ahaksss..... ada kengkawan yang jenis kaki pedajai kawan... memang saje digoyang jambatan tu... sabo je le...... Awok alhamdulillah... masih lagi berkesempatan join aktiviti hutan camni...... Insyallah selagi mampu.... dan ada hayat dikandung badan..... awok akan join aktiviti hutan camni....

      Delete
  2. selamat hari raya...:)

    datng balik beraya..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq..tq...... kabe balik yang terdelete tadiii.... tq cik nor.. selamat Hari Raya jugakkk

      Delete
  3. Seronok shooting kat tempat-tempat alam semulajadi yang lawo macam Taman Negara ni. Tension-tension duk kat Kolumpo ni pun boleh hilang gamoknya dengan kedamaian Taman Negara ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ajenye ye choo.... hilang tension.... tak payah fikir pasei koje sekejap ... kalo mike nak tau... ada sorang minah salleh yang terus pindah dok sini... tak salah dia orang Belanda.... katanya... dia dah jatuh cinta dengan Taman Negara ....

      Delete
  4. Assalam... seronok melihat suasana semulajadi di sana.. disamping beroleh pengalaman & pengetahuan praktikal ttg burung2, dapat juga merehatkan minda.. sungguh menenangkan. T kasih atas perkongsian ini.. salam ukhwah.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumussalam..... seronok..... betapa indahnya ciptaan Allah ni kan...... oh ye.. dah balas ke surat jemputan tu tuan???

      Delete
  5. uiii...seronoknya yob...bukan selalu dpt peluang gini ye dok...best best..

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss