Homestay (Inapdesa) di Perak

Homestay Bukit Gantang yang terkenal...
rumah Cikgu Ghasali ni jadi contoh homestay seluruh Malaysia

Sekarang ni ramai sangat la yang buat homestay ......
tapi kome tau tak....
yang sebeno-benonye homestay ni apa??..

kat bawah ni definisi yang awok ambik bulat2 dari website Kementerian Pelancongan...

"Program Homestay adalah pengalaman di mana pelancong tinggal bersama keluarga yang dipilih, berinteraksi dan menimba pengalaman kehidupan seharian keluarga homestay dan juga mempelajari budaya masyarakat luar bandar di Malaysia. Produk Homestay tidak digolongkan sebagai kemudahan penginapan. Ia lebih memfokuskan kepada gaya hidup dan pengalaman, termasuk budaya dan kegiatan ekonomi." 

jadinye...
mana2 pihak yang ada buat homestay di taman, pekan ataupun kampung....
yang itu sebeno2 nye bukanlah homestay dan tak layak dapat peruntukan dari Kementerian pun......
deme tu sebenonye lebih pada rumahtumpangan je...
takpele..... itu rezeki deme...
tapi awok nak cerita berkenaan homestay di Perak...

Di Perak sahaja terdapat 8 Homestay (Inap Desa) yang berdaftar dengan Kementerian Pelancongan
diantaranya....

1. Homestay Klah
2. Homestay Bagan Datoh
3. Homestay Maju Manik, Teluk Intan
4. Homestay Pendiat, Bota
5. Homestay Gopeng
6. Homestay Bukit Gantang, Taiping
7. Homestay Kg Beng, Lenggong
8. Homestay Selama

Deme nak dapat kan sijil dan kelulusan homestay ni bukan senang...
Penduduk kampung yang ambik bahagian ...semua diwajibkan berkursus..
dan rumah2 deme tu akan diperiksa...
sama ada sesuai atau tidak......

ok leee....
entri2 akan datang awok akan cerita satu2 homestay yang ada di Perak...

4 Responses to "Homestay (Inapdesa) di Perak"

  1. aah kan. dulu homestay tu sikit je. exclusive je. skrng ni orang gunakan nama homestay walaupun hakikatnya itu mcm rumah tumpangan je

    ReplyDelete
  2. ajenye...... sekarang ni semue nak ambik untong je.... tapi jangan le guna nama homestay.... guna le identiti lain..... nanti orang confuse

    ReplyDelete
  3. TQ D_08 sudi singgah blog saya dan bg info tntg homestay :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok.... sama2 le kita berkongsi benda baik ni...

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss