Sehari di Kuala Kangsar Bersama UGM

Udah lame tak bersiaran ni....
awok mule kan dulu dengan aktiviti awok yang baru lepas....
aktiviti lawatan produk ke Kuala Kangsar....

sebenonye bersempena dengan Festival Kebudayaan Universiti Teknologi Petronas yang baghu2 ni .....
atas permintaan UTP.....
pejabat awok diminta mengiringi kumpulan pelajar dari Universitas Gadjah Mada (UGM), Yogyakarta......
melawat disekitar Kuala Kangsar pada 8 April 2012 yang lepas.....

udah deme ni tetamu kite...
dan tambah pulak sempena Tahun Melawat Perak 2012 ni...
kita kena terima deme ....
walaupun macam2 cerita kita dengar hubungan Malaysia - Indonesia ni.....
ok sambung balik...


Masa ni kat UTP....
berkumpul sebelum naik bas....

Tempat pertama dilawati ...
tempat wajib pergi kalo ke Kuala Kangsar...
Masjid Ubudiah.........
diikutkan sejarah....  Pada hari Jumaat 26 September 1913, Sultan Idris Murshidul Azam Shah telah meletakkan batu asas masjid tersebut.....
dan Masjid Ubudiah hanya siap dibina pada tahun 1917.......setelah beberapa masalah yang berlaku......
kebetulan masa rombongan kami sampai... Tuanku Sultan ada di kawasan perkuburan Diraja ...
macam ramai tahu Anakanda Tuanku...
Raja Kecil Sulong Perak Datuk Seri Raja Ashman Shah Sultan Azlan Shah baru je mangkat....
dan rombongan kami bertuah sebab masa kami sampai tu...
majlis hampir tamat....
tapi sekurang2nya tetamu kita dari Indonesia ni dapat lah tengok walaupun bukan acara rasmi Kerajaan Perak....


Tempat kedua....
Galeri Sultan Azlan Shah....
rugi pada sesiapa yang tak pernah sampai kat sini...
bayaran masuk secara percuma...
dan kalau kome bernasib baik.....
kome akan dapat penerangan percuma dari Pegawai atau Kurator Galeri yang ada....
dan kat sini.. sebarang aktiviti fotografi didalam Galeri adalah dilarang sama sekali....
dipekarangan Galeri ok....


kalau ikut pada tentatif...
sepatutnya rombongan akan bergerak ke Istana Kenangan...
tapi memandangkan Istana Kenangan ditutup untuk pembaikan....
dan dijangka akan ditutup untuk tempoh yang lama sehingga dimaklumkan kelak...
rombongan dapat tengok dari luar je le....
jadi la...sekurang-kurangnya...deme dah sampai kat Istana Kenangan ni yang dibuat tanpa menggunakan sebatang paku pun....dan untuk makluman semua...
Istana Kenangan atau disebut Istana Lembah dibina selepas Perak dilanda banjir besar masa tahun 1926..... dan juga ditambah dengan pembinaan Istana Iskandariah pada masa itu.......

dah takda rezeki .......
tapi takpe, disebabkan masa yang dah masuk tengahari....
rombongan terus bergerak ke Rumah Rehat Kuala Kangsar....
bukan untuk beristirehat.... tapi untuk makan tengahari....


buat masa ni, Kafe di Rumah Rehat Kuala Kangsar ni diuruskan oleh Djili Cafe....
Pengurusnya Encik Mohd Syariz Azli ...(oghang Kuale le ni).....
untuk makluman lanjut kome boleh je hubungi beliau (05-7700266 atau 017-5483866)
dengan pemandangan yang mengadap Sungai Perak dan juga Sayong....
ditambah dengan angin sepoi-sepoi bahasa....
memang bestttttttttttt..............

tak best ke kalau macam ni??......

ok...bersambung.....
selepas makan tengahari.... rombongan berhenti solat Zohor di Masjid Ridzwaniah ataupun disebut Masjid Kota oleh masyarakat setempat.......
Masjid ini terletak bersebelahan dengan Malay College Kuala Kangsar (MCKK) ...
selepas itu barulah rombongan bergerak menuju ke tempat kat bawah ni...



Dah namanya Kuala Kangsar....
tak sah kalau tak singgah ke Sayong.....
dan produk utamanya semua orang tahu...
Labu Sayong...
Rombongan kami berhenti di Bengkel kepunyaan Encik Farid di Kampung Kepala Bendang, Sayong......



Encik Farid anak jati asal Sayong boleh dihubungi di talian 017-5652164...
dengan senang hati, beliau akan melayan kome....
masa lawatan ni barulah awok tau...
ada 2 jenis cara pembuatan labu sayong...

yang pertama ...
guna mould.....
senang je...masukkan tanah liat...
dan ia akan ikut bentuk mould yang ada...

yang kedua...
macam selalu kita tau...
guna cara manual....
tangan sendiri....


ini memang tempat pembakaran labu sayong...
tapi bukan labu sayong yang biasa ...
tapi jenis yang berkilat.....
dengan api yang ditahap maksimum...
labu sayong atau perhiasan moden akan jadi berkilat...
sebelum dicat.....


Lecturer dengan Studentnya...
sesekali bergaya.....

Akhir sekali...
lawatan ke Sayong Riverfront......
kalau kome berhenti rehat di Kuala Kangsar kome akan nampak diseberang sungai...
Jeti Sayong yang tersegam indah....
itu lah dia Sayong Riverfront.....

Jenuh awok adjust....
tak lurus-lurus jugak gambar ni....
saja awok tak tangkap gambar penuh Sayong Riverfront.....
biar kome tertanya-tanya.....
disini ada galeri yang bakal dibuka sikit masa lagi...
gelanggang futsal sedang dibina....
ada satu dewan yang boleh disewa untuk tujuan kenduri-kendara....
dan kafe yang mengadap Sungai Perak.....
dan terdapat jeti yang mana ada perkhidmatan Cruise disini...
antara cadangan lain....
akan dibuat layar gergasi disini....
untuk mereka-mereka yang kaki bola.....

Tuan Pengurus Kafe Sayong Riverfront....
yang awok lupe nama ....
menyambut ketibaan rombongan.....



Hidangan utama....
Laksa Kuale......



orang kuat Universitas Gadjah Mada...
awok udah sebut bapak..bapak je...
nama pun dah lupa...... nasib bapaklaaaaa....



Istana Iskandariah dari Sayong Riverfront.....
Tempat Majlis Acara Rasmi Sultan Perak.......



Semua ahli rombongan dari Universitas Gadjah Mada......


Yang ni saja letak....
penyedap mata....heheheh...

P/S: Kalau orang luar pun dah sampai ke sini....mengapa tidak anda??... Pergilah Melancong!!!!

6 Responses to "Sehari di Kuala Kangsar Bersama UGM"

  1. Yop D08, name je kampung kat Perak, tapi belum cukup rata jalan kat Perak, bila lak, saya nak jadi pelancong kat kampung sendiri, hehehehe...

    ReplyDelete
  2. lame beno kamu tak update ye yeop.. bz pomot Perak ye..

    caye tak kalo teman kate teman tak pernah lagi sampey ke kuale kangso.. kawan ramey le.. hehhehe..

    ReplyDelete
  3. laksa kuala yang sedap..terinigin pulak nak nak makan laksa..

    seronok kan kerja sambil berjalan2 ni.. :)

    ReplyDelete
  4. teman kalo pegi Kuala Kangsar,asyik nak makan laksa aje :)

    ReplyDelete
  5. @cik eMMe....
    bukan mike je yong....awok pun byk tempat lagi tak kaber... ingat nak jalan daghi satu daerah ke satu daerah......

    @cik eda_ej...
    tak sampei lagi??? ..ish..ishhh... ishhh... kene le sampei.... byk tempat best yg kite tak tau lagi...

    @cik fiqas....
    lakse kuale....perghhh... makan kat lembah...mmg besttttt..... betoi.... bekeje sambei bejalan lagi best...... lagi best kalo bejalan tu jadi keje kite....

    @cik Nini D...
    ajenye ye....... udah sampei kuale...tak sah kalo tak makan lakse kuale......

    ReplyDelete
  6. tehee..mekasih le sudi bawa deme tu ke kraf labu sayong tu. usahawan kami tu :)

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss