Makanan Hampir Pupus Perak - Penjan Ubi


Penjan Ubi
Penjan Ubi 

Pejan Ubi merupakan sejenis kuih manis yang terkenal di Perak....
tapi awok pasti golongan muda sekarang ni kompem tak kenal kuih ni....
awok pun kecik2 dulu selalu le jumpa kuih/manisan ni....
sekarang ni dah payah nak jumpa.....

Bahan-bahan untuk pembuatan Penjan Ubi ni.. tak banyak...
Ubi Kayu, Gula Kabung, Daun Pandan dan Gula.....

Cara Membuatnya...

Ubi Kayu dikupas, dibersihkan dan dipotong 2 inci.....
Setiap ketul ubi dibelah dua dan direbus empuk serta disejukkan....
Masak gula kabung bersama gula putih dan air sehingga menggelegak....
Masukkan sehelai daun pandan....
Apabila air gula menggelegak, masukkan ubi dan dibalik-balik supaya semua ubi bersalut dengan gula...

itu dia..... dah siap.... mudah..... tapi tak ramai yang rajin nak membuatnya!!...

Sumber : Jabatan Warisan Negara

5 Responses to "Makanan Hampir Pupus Perak - Penjan Ubi"

  1. awok kenei... mak salu buat dulu. tp skrg nak carik ubi bagai mmg jarang lah nak makan.
    Sedap gak sesekali makan. Suka manis dia tu.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betoi.... mmg sedap.... baru ni dpt mkn.... pueh le rasanya..... benda ni simple je nk buatnya.... tp renyah.... itu yg org malas nk buat tu...

      Delete
  2. dulu arwah mak selalu buat tp kitorg bannn..x suka sgt..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti sbb manis sgt kan?.... tp nmpk x org dulu2 kreatif... dari ubi kayu yg raw mcm tu.... deme boleh buat kuih mcm2....

      Delete
  3. Kawin dgn org sayong,baru ler awok tau wujudnye menu warisan nie. Mak mntua awok buat. Musim2 ujan mmg sdap mkn.. Ade plak kopi o paneh.. Fuhh.

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss