4. Gua Tempurung

Suasane dalam Gua Tempurung....
caghi mane awok!?


Entri ini adalah sempena Tahun Melawat Perak 2012 nanti....
dan Gua Tempurung meghupekan (merupakan) salah satu daghi (dari) 10 Ikon Pelancongan Perak......
Walopon udah biase dengo name Gua Tempurung...
awok ghase (rasa) tak ghamei (ramai) yang tau pasei pakej2 yang ditawarkan kat sini........
pasei sejaghah (sejarah) Gua Tempurung ni kan???

Ni awok ambik bulat2 daghi Brosur yang ade kat opis awok....
awok tak edit..... dan tak tuko langsong ayatnye...
jangan maghah (marah) le kalo udah bercampo Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris!


Gua Tempurung berukuran sepanjang 1.9km dan berusia lebih dari 400 juta tahun ini terletak di Lembah Tempurung berhampiran Gopeng, Perak iaitu kira-kira 25km ke selatan Bandaraya Ipoh, ibu negeri Perak.

Ia merupakan gua batu kapur semulajadi dan mempunyai lima buah kubah raksasa dengan bahagian atasnya berbentuk seperti tempurung kelapa di mana lima buah kubah raksasa ini dijadikan lokasi lawatan utama bagi pengunjung yang datang ke Gua Tempurung.

Di kawasan ini juga terdapat sebuah sungai sepanjang 1.6km yang mengalir melalui gua di dalam Gua Tempurung.

Peta Lokasi Gua Tempurung
Waktu Operasi:
Setiap hari jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang
Jumaat : Ditutup sementara mulai jam 12.30 tengahari hingga 2.00 petang

Pilihan Kembara:

1. Golden Flowstone Tour:
An easy and exciting tour of about 40 minutes. A journey form the entrance to the golden Flowstone (Platform 2) and back. Entrance fee: adult-RM6.00 and children (below 12 yrs) RM2.50

2. Top Of The World:
A slightly strenuous journey for about 1 hour 45 minutes from the entrance to the Top of The World Cavern (platform 5) and back. Entrance fee: adult-RM9.00 and Children (below 12 yrs) RM4.50

3. Top Of The World & Short River Adventure: A 2 hour and 30 minute tour to The Top Of The World (platform 5), and back through the underground river. Entrance fee: adult RM11.00, Children (below 12 yrs) RM 6.50

4. Grand Tour:
A complete catwalk journey from the entrance with full-length underground river adventure. It is a very challenging and strenuous tour, and takes about 3 hours and 30 minute. Entrance fee: adult-RM22.00 and children-RM11.00

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi

APT Consortium Sdn Bhd
No 7 Medan Gopeng 3
Jalan Raja Dr. Nazrin Shah
31350 Ipoh, Perak, Malaysia

Tel: +605-318 8555
H/P : +6012-5928952 (Ms. Noorzuliana)
Fax: +605-318 8557
Email: enquiries@guatempurung.com
Website: www.guatempurung.com

2 Responses to "4. Gua Tempurung"

  1. rindunya gua tempurung..hehe..saya pi sini masa form 2 dalam tahun 2006..huuhu..masa tu tak dapat bawa kamera.. T__T

    ReplyDelete
  2. kalo camtu kene le repeat balik... kali ni bawak camcorder sekali.... boleh rakam video sekali...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Sembang

Google+ Followers

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss