Homestay Bukit Gantang

Homestay Bukit Gantang ....
satu lagi homestay berdaftar dengan Kementerian Pelancongan....
mendapat namanya disebabkan kedudukan kampung yang dikelilingi bukit bukau.....
seolah-olah kawasan berada di dalam sebuah 'gantang' (alat mengukur yang digunakan untuk mengukur padi).....
Bukit Gantang juga terkenal dengan durian bermusim yang lazat...... 
Ini buah pengujong ni.... udah nak habis musim...... jadile.....


terletak dikawasan sempadan antara Taiping dan Kuala Kangsar
dan pade yang beghade di Lebuhraya Utara Selatan........
kome cume perlu keluo di Exit Changkat Jering atopon Exit Kuala Kangsar......
dan tak perlu ghiso sebabnye daghi exit2 tu ade papan tande untok ke Homestay Bukit Gantang 
sementara yang menaiki Keretapi stesyen keretapi yang paling dekat adalah Stesyen Keretapi Kuala Kangsar atopon di Stesyen Keretapi Taiping.........

untuk makluman semua........semua homestay yang berdaftar dengan Kementerian Pelancongan......
setiap rumah dibawah homestay ini akan diberi papantanda logo kat bawah ni.....



Papantanda yang wajib ada di setiap rumah dibawah homestay berdaftar dengan Kementerian Pelancongan Malaysia

gambo contoh seperti rumah dibawah ni....
ini rumah di bawah Homestay Bukit Gantang.....


Satu lagi Homestay Bukit Gantang cukup bertuah....
sebabnya banyak juga tempat menarik yang ada berdekatan dengan Homestay Bukit Gantang.......
disebabkan jarak yang dekat dengan Bandar Kuala Kangsar dan bandar Taiping....
awok ghase tak perlu kot nak cerita ape yg ade kat Kuala Kangsar dan Bandar Taiping...

cumenye kalo kite udah sampei ke Homestay Bukit Gantang...
rugi kalo tak singgah ke Kuala Sepetang ....
menikmati Mee Udang Banjir Kuala Sepetang....


Mee Banjir Udang Kuala Sepetang
Awok kalo nak makan Mee Udang Kuala Sepetang....
selalu ke kedai Mak Teh  ni...
Selain itu, kite jugak boleh ke Kg Dew.....
untuk melihat kelip-kelip di kawasan Hutan Paya Bakau Matang....
atopon kome boleh memancing udang di area ni....
dan diarea Kg Dew juga terletaknya tempat pembuatan kayu arang....
memandangkan tempat deme yang terletak di kawasan Hutan Paya Bakau...
memang banyak le sumber kayu yang ade disini....

Jeti Kelip-Kelip Kg Dew

Rupe kayu bakau yang tak dibuat arang lagi....
Awok udah lupe ape name tempat bako kayu bakau jadi arang ni.......

Atopon kalo kome tak gemo kan tempat2 camtu...
kome suke pade bende2 ilmiah...
kome boleh je lajak ke Muzium Matang.....
disini kome boleh dapat tau sejarah berkenaan dengan kawasan Larut.....
tapi satu je sayang....
Kota Ngah Ibrahim tak terjaga.....Jabatan Warisan sile le buat sesuatu.......
kalo tak boleh jage....letak balik bawah Jabatan Muzium....

Ini je gambo depan Muzium Larut yang awok ade.......
gambo dalam muzium memang takde......
oh ye....pade yang berminat nak menginap di Homestay Bukit Gantang.....
ini antare aktiviti yang ade di sini...

- Sukan Rakyat di Padang
- Persandingan olok-olok
- Lawatan sekitar kampung dan Bandar Taiping
- Program 'Plant a tree'
- Penyerahan Cenderamata

Kome boleh menghubungi Penyelaras Homestay Bukit Gantang seperti gambo dibawah ni.....


di alamat seperti berikut:-

Penyelaras Homestay Bukit Gantang
No 48, Bukit Gantang
34850 Changkat Jering
Taiping, Perak Darul Ridzuan

Tel : 05-8551311
Faks : 05-8551311
Email : ghasaliyunus@yahoo.com


6 Responses to "Homestay Bukit Gantang"

  1. kalo camtu ...kene datang le....sbbnye,........semuenye ade di Perak......

    ReplyDelete
  2. lps ni kementerian pelancongan dah jadi nama kementerian pelancongan dan kebudayaan. jadinya...kita dah satu kementerian le nih. hihihi.. Eh, btui kan Yob keja kementerian pelancongan?

    ReplyDelete
  3. betoi..kite dah dok bawah satu Menteri yg same..... oghang Padang Rengas lagi tuuu....... awok koje dengan agensi bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.... hehehe.....

    ReplyDelete
  4. Cik Norhasniza Khalid.....
    tq.....

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss