Misteri - Milik Siapa Kubur Ini?

Semalam awok ade koje luo .....
tak jauh pun.... Lumut je....
tapi memandangkan awok pergi ateh urusan rasmi.....
sume bende dibuat ateh name tempat koje awok....

balik daghi Lumut semalam.....udah pukoi 6.30 petang....
kebiasaannya ...kalo daghi Lumut....
memang kompem awok akan balik gune Highway Ipoh- Lumut...
tapi 'pilot' opis awok cadangkan gune jalan lain melalui Pekan Beruas....

Pekan Beruas meghupekan pekan kecil yang terletak di dalam daerah Manjung......
walopon kecik.... Pekan Beruas ni ade pakej yang awok rase lengkap...
deme ade Muzium sendighi....
deme jugak ade kawasan air terjun sendighi....
dan kawasan pelancongan yang awok rase bulih diterokai lagi.....

bab2 muzium dengan kawasan air terjun tu....
kite ceghite lain kali la ye....
kesah kali ni....macam ni....

macam yang kome sedia maklum......
Beruas pernah gah satu mase dulu.....
Kerajaan Gangga Negara pernah bertapak disini....
make tak heghan le.....
bile banyak artifak2 sejaghah yang dijumpai dikawasan Beruas....
tapi bukan itu ceghitenye.....

dalam perjalanan balik tu....
'pilot' awok ade berceghite pasei Kubor panjang di Beruas...
jadi nye.... dalam senja2 tu....
kami pun kesitu sekadar untuk melihat......
awok ingatkan ade satu le kubor nye....
rupenye banyak......
tapi persoalannye kubur milik siapakah ini...
sebabnye....awok peghatikan Batu Nisan nye same je....
dan ade yang maklum bile awok tunjok gambo ni....
ini batu nisan Aceh lama.....

sayang betoi le tempat ni tak terjage......
kubor camni pun kalo ade sumber yang lengkap...
boleh jadi tempat pelancongan ni.....
takpele....
kome layan....
kalo ade sape2 yang tau kubor siape ni...
boleh maklum pade awok.....
oh ye...lokasi kubor ni...di Kg Kota Lama Dalam, Beruas.....

Kg Kota Lama Dalam, Beruas
Banyak rupenye kubor lame kat sini....

Kg Kota Lama Dalam, Beruas
Udah berbusot kubo ni...

Kg Kota Lama Dalam, Beruas

Kg Kota Lama Dalam, Beruas
Design Batu  Nisan ni dengan yang bawah ...
beza nya yang ni tak berbucu.....
tapi masish bercirikan yang sama....

Kg Kota Lama Dalam, Beruas
Awok percaye..... Kubur ni milik kerabat raja 

Kg Kota Lama Dalam, Beruas
Kubur ni kami jumpe betoi2 didepan rumah orang....
tapi sayang tuan rumahnye takde....
kalo tak.... mau awok interbiu die....

Kg Kota Lama Dalam, Beruas

9 Responses to "Misteri - Milik Siapa Kubur Ini?"

  1. kubur siapa la tu.hihi. ok jugak kan kalau untuk lawatan.macam menarik pulak.tapi x seram ke. hihi

    ReplyDelete
  2. beraninya pergi tengok kubur lama waktu dekat senja..

    ReplyDelete
  3. awok p la lagi.. leh interbiu rumah dpn tuu.. mana r tau ada lagi :D

    ReplyDelete
  4. cik ima salsuzaima....
    oghang Malaysia kan suke nak jumpe hantu... apelagi.. bagi le deme peluang melawat kubor.....

    cik Mizz Aiza...
    mane nak buatnye...waktu lain tak berkesempatan..... senja jugak sempat....

    cik AiSyA LiEzA.....
    oraitttt.... kekekeke...

    ReplyDelete
  5. uik.. xkan xde pewaris kot kubur ni? aishh.. berani beno mike gi kubur2 lama camni yea.. hu2

    ReplyDelete
  6. cik tengku butang
    itule... mesti ada.. tapi mungkin sebab dah lama.. tak berjaga.. kaum kerabat pun udh tak tau kubo sape

    ReplyDelete
  7. Nisan-nisan di kuburan itu bernama Batu Aceh. Kisah tentangnya, telah pun dirisalahkan di dalam sebuah buku bertajuk "Batu Aceh Johor' bukunya tebal dan dipenuhi oleh gambar-gambar, ditulis oleh ahli sejarah Malaysia....

    ReplyDelete
  8. Boleh tanya akan ahli di www.misykah.com

    ReplyDelete
  9. Rase nye mesti kubo sejagha hang2 tuahh tuh kan

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss