Homestay Gopeng

Persembahan Selamat Datang
Homestay Gopeng merupakan sebuah lagi Homestay yang berdaftar dengan Kementerian Pelancongan.....
Antara homestay perintis di negeri Perak....
tak heran le bile Homestay Gopeng lebih terkedepan dari homestay2 yang ada di Perak.....
deme udah mampu bergerak sendiri tanpa bantuan dari Kementerian Pelancongan mahupun Tourism Malaysia ...

tambah bertuahnya lagi Homestay Gopeng ni...
disebabkan kebanyakan tempat menarik di Perak ada disini dan berdekatan dengan disini.....
diantaranya Gua Tempurung, Kellie's Castle, Gaharu Tea Valley, Taman Herba Negeri Perak, aktiviti Whitewater Rafting, Muzium Gopeng dan sebagainya......



Muzium Gopeng ...
betoi2 kat tengah Pekan Gopeng
Homestay Gopeng merupakan sebuah perkampungan yang masih mengekalkan adat resam dan masakan tradisional masyarakat Melayu Rawa ataopon disebut Rao.......
deme masih kekalkan adat berjojak dan juga makanan tradisi Melayu Rawa 'Kelamai'.....
pade yang berdarah Rawa mesti kome tak nafikan...
yang Rawa dengan Minangkabau ni dialek, tradisi dan adat lebih kughang same.......
itu sebabnye ape yang Melayu Rawa buat....
kompem Melayu Minangkabau ada.....

Homestay Gopeng terdiri dari gabungan 3 buah kampung.......
iaitu Kg Jelintoh, Kg Sg Itek dan Kg Pintu Padang.....
dengan seorang penyelaras yang bertanggungjawab kepada perjalanan Homestay Gopeng....

Diantara aktiviti yang ditawarkan disini adalah seperti berikut:-
- Pembuatan bakul kertas
- Pembuatan Bedak Sejuk
- Pembuatan Sangkar Burung
- Aktiviti Menangkap Ikan di Sungai
- Pembuatan Kuih Tradisional
- Demo Pembuatan Kelamai
- Persembahan Adat Berjojak dan Kebudayaan

Persembahan Adat Berjojak
- Lawatan ke Gua Tempurung, Kellie's Castle, Gaharu Tea Valley
Keadaaan dalam Gua Tempurung
- Aktiviti White Water Rafting

Aktiviti Whitewater Rafting
Sekirenye kome dari Lebuhraya Utara Selatan....
kome boleh keluo di exit Gopeng......
dan ambik arah ke sebelah kiri menghala ke Pekan Gopeng......
pada yang naik Keretapi pulak...
stesyen Keretapi yang paling dekat.....
Stesyen Keretapi Batu Gajah atopon Stesyen Keretapi Kampar

Untuk maklumat lanjut kome boleh je hubungi nombor tertera...

Penyelaras Homestay Gopeng
No 54, Kampung Sungai Itik
31600 Gopeng
Perak Darul Ridzuan

Tel : 017-506 4783
Faks : 05-477 5145

6 Responses to "Homestay Gopeng"

  1. teman x sampei lg ke tempat2 tu mike...

    menaghik ye

    ReplyDelete
  2. kalo camtu..kene ajak cik abang nye datang..... nak pakej menarik pun bulih kabo.... bulih ekjas ....

    ReplyDelete
  3. asalammualaikum..teman nak tanye nie ada tak pakej student homestay 2hari 1malam ke gua tempurung berapa agak-agak harge dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumussalam abg kotak..... Insyallah ada... memandangkan awok udah letak nombor telefon utk dihubungi.... baik mike kol terus nombor tu...dan runding rege dengan deme..... itu yg terbaik...sebab awok takde keluo pakej ato buat pakej...... yg buat Homestay Gopeng.....

      Delete
  4. Saya baru kesempatan pergi ke Homestay ni baru2 ni ..sempena pelancaran pakej Tour Rail (Rail Tourism) oleh Motac dgn RTAM .. memang best.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah le...sebab dapat peluang ke Homestay Gopeng ni... Homestay ni antaghe Homestay terbaik di Perak.. errr.... tuan naik dari KL Sentral ke atau terus ke Ipoh je haritu?? Azwan ALi camne??? kekekek

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss