Hutan Lipur Papan


Melancong ni tak semestinya kita keluo belanja yang banyak.....
contoh paling mudah seperti ke kawasan Air Terjun.....
Jadinye hari minggu yang lepaih ....
Ahad 12/05/2013....
sesekali awok membawak famili awok ke ayo terjun.....

kalo di Ipoh ni....
ayo terjun yang paling femes....
tak lain.... Ulu Chepor, Lubuk Timah, Ulu Kinta atopon kat area Taman Meru....

boleh kate semua tempat beriadah di ateh tu awok udah pegi...
dalam banyak2 tempat......
Hutan Lipur Papan....atopon ramai yang sebut air terjun Papan....
yang tak pernah awok jejak lagi....

Hutan Lipur di Perak
Papan Tanda masuk ke Hutan Lipur Papan ....daif beno....
Jabatan Perhutanan Negeri Perak kena tuko baru dah ni......

Papan ni terletak ditengah-tengah jalan lama diantara Batu Gajah ke Pekan Pusing.....
dari Lebuhraya Ipoh-Lumut tu tak sampei 15 minit je sampei ke tempat ni......
dan dari rumah awok..... tak sampei 30 minit udah sampei...
sungguh awok tak sangke...
rupanya ada jugak Taman Herba Papan dikawasan Hutan Lipur Papan ni....

Hutan Lipur di Perak
Dah tak jauh dah....dari jalan masuk lepas Pekan Papan...
tapi sayang....Taman Herba tak boleh nak masuk...... berkunci.....

Kedua-dua tempat ni (Hutan Lipur Papan & Taman Herba Papan)...
ni dibawah jagaan Jabatan Perhutanan Negeri Perak dan Pejabat Hutan Daerah Batu Gajah.....

Hutan Lipur di Perak
Hut tempat duduk yang ada di sini...

Pada yang pertama kali kesini...
sila beli dahulu barang makan diluar....
sebabnya disini memang takda langsung kedai ato gerai yang menjual barang makan.....
paling bagoih kalo yang bawak barang makan dari rumah....
memang bahagia dapat makan sambil dikelilingi hutan dan air sungai yang mengalir...
perghhhh.... gile sastera.....

Hutan Lipur di Perak
gambo air sungai yang awok ambik dari jarak dekat....

Hutan Lipur di Perak
walopon ayo nye nampak tenang.... tapi jangan sangke airnye tak deras......
best kat sini...... sesuai untuk yang ada anak kecik.....

Hutan Lipur di Perak
anak2 teruna awok...... sejuk kate deme......
tapi bile udah dapat beghendam.....
lupe dighiiiii......

Hutan Lipur di Perak
Memang sesuai sangat le bawak anak2 mandi disini...
air nya tak dalam ....tapi masih pueh lagi untuk yang beso panjang mandi....


Kseimpulannya....
pada yang berada di sekitar kawasan Ipoh, Batu Gajah, Seri Iskandar atopon Parit....
Air Terjun Papan ni sesuai untuk bawak famili kita beriadah.....
Jadinya......
Pergilah Melancong!!!!.....

P/S: Selain dari Hutan Lipur Papan ni.....Pekan Papan juga terkenal dengan Istana Billah.....
ape die Istana Billah....akan awok ceghitekan di entry lain pulak........

7 Responses to "Hutan Lipur Papan"

  1. wah,...dah besar2 dah anak2 yeop..lama beno tak menjenguk ke sini...rajin jugak ye ke air terjun..

    ReplyDelete
  2. tq...tq... maklumle.... blog awok lame tak berupdate..... itu le..yg kecik pun udah 4 tahun..... sesekali bawak deme mandi air terjun..... mmg gemo le deme....

    ReplyDelete
  3. tak pernah tau pun ada air terjun papan. sure tak ramai orang kan. bagus tu kalo nak pegi. hihi.

    ReplyDelete
  4. mmg ye pun PUANSTROBERI... ramai yg tak tauuu..... tu yg best berendam tu..... lagi pulak ayo nye tak dalam sangat...

    ReplyDelete
  5. mmg ye pun PUANSTROBERI... ramai yg tak tauuu..... tu yg best berendam tu..... lagi pulak ayo nye tak dalam sangat...

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Insyallah ok bos..... tapi kena hati2 sekarnag ni.. sbb tengah musim hujan.... takut ayo nye naik ......

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss