Rendang Tok Mak Nik

Rendang Tok...
rasenye semue oghang udah tau...
yang ini merupakan lauk 'signature dish' Negeri Perak.....
yang memang ic nye beghasei daghi Perak....

tapi tau tak kome....
menganpe semenjak due menjak ni baghu le rakyat marhaen macam kite ni tau pasei Rendang Tok ni???...
sebabnye...
dulu2 Rendang Tok ni meghupekan lauk pauk yang dimasak untuk Istana Sultan je......

dan kini zaman berubah...
lauk ni pun udah tak jadi hak ekslusif satu2 pehak je...
kite bertuah le...sebab dapat meghase salah satu lauk yang ekslusif dizaman silam...

seiring dengan peredaran zaman (perghhh ayat)....
Rendang Tok dikomersilkan....
dan salah satu jenama yang femes di Perak ialah...
Rendang Tok Mak Nik.....

awok bertuah sebab berkesempatan menengok dengan mate awok sendighi...
pembuatan rendang tok ni secaghe moden dan jugak secaghe tradisional....
kebetulan awok gunekan Rendang Tok Mak Nik ni sebagei subjek tugasan awok mase sambung belajo dulu.....

Mak Nik mewarisi resipi ni turun temughun daghi mak nye....
mak nye meghupekan tukang masak Istana Perak mase tu.....
disebabkan beliau ghase payah nak dapat makan Rendang Tok ni....
itu yang beliau mengkomersilkan Rendang Tok......
dan hasilnye.... udah bertahun deme dalam pasaran.....
Rendang Tok
Kalo tak salah ni packing lame ni...

Rendang Tok
Mesin yang berharga sejuta.......

Rendang Tok
Antaghe produk terhangat dipasaran keluaran Rendang Tok Mak Nik..

Rendang Tok
Pembuatan Rendang Tok menggunakan mesin...... ni kighe yang moden...

Rendang Tok
Antara produk keluaran syarikat Rendang Tok Mak Nik
Rendang Tok
Ini le tokeh nye sekaghang.... Encik Saiful anak kepada Mak Nik

Rendang Tok
Ini dia ikon Rendang Tok Mak Nik.... Mak Nik.... tak caye... tengok kat kotak produk deme....

Rendang Tok
Ini pembuatan rendang tok secaghe tradisional.... jenuh kome... kene kaco lame oooo ateh api.....



P/S: Tak kite??? sape lagi yang nak perkenalkan makanan Melayu kepada semue???? tak gitu???

11 Responses to "Rendang Tok Mak Nik"

  1. wah, tok mak nik mengacau rendang dgn penuh kaliber.. mesti sedap rendang ni kan

    ReplyDelete
  2. mak nik ni oghang mane yob? idok peghonoh dengor namanya..huhu...tp lamanyeee idok makan rendang tok. kenduri skrng ni pun idok deme buat dah rendang tok...rindu bebeno nak makan..mane nok dapatnya?

    ReplyDelete
  3. cik mamapp...
    pade yang suke...memang sedap...... tapi kalo tak suke.....mmg tak sedap....

    cik amirah....
    Mak Nik ni oghang Ipoh..... kalo cik amirah nak meghase rendang tok nye..... bagi alamat rumah kat awok.... awok pos kan..... dapat sekotak kecik tu pun jadi la kan......

    ReplyDelete
  4. cik nuyui a.k.a miss YUI....
    pade awok sedap..... pade oghang lain tak tau le pulak.....

    ReplyDelete
  5. Tak pernah mkn rendang tu, nmpk sedap

    ReplyDelete
  6. lama tu nak buat rendang tok yang tradisional.. tapi hasilnya pun original&sedap..

    ReplyDelete
  7. err,,,first time tau ada rendang segera >.<

    ReplyDelete
  8. cik Mizz Aiza.....
    mmg lame... dan kalo buat caghe tradisional..... mmg lenguh leeee...... asik kene kaco kawah tuuu...

    cik AiSyA LiEzA....
    haa....sekaghang udah tau kan???...... packing camne..... bulih tahan sampei 2 tahun....

    ReplyDelete
  9. Tak pernah dengar jenama ni rasanya....produk ni femes kat perak je ke dah edar kat 1 malaysia? Teringin jugak nak merasanya. :)

    ReplyDelete
  10. Encik Amin A.R ....
    kalo ikut kate bos nye... udah diedar seluruh Malaysia..... tapi stended le.... produk bumiputera ni.... payah nak tembuih semue pasaran yang ade.....

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss