Muzium Geologi, Ipoh

Macam yang kome semue tau...
minggu lepas awok ade event yang melibatkan Lembah Lenggong....
dan disebabkan Lembah Lenggong ni ade berkaitan dengan geologi.....
group awok berkunjung dulu ke Muzium Geologi di Ipoh....

Muzium Arkeologi ni dibawah Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia....
kat bawah ni awok letakkan lokasi Muzium Geologi ni berdasarkan kepada koordinat GPS.....
Latitud:   4°35'48.57"N
Longitud: 101° 7'10.91"E
Mungkin bagi sesetengah oghang melawat muzium...
apelagi muzium Geologi ni membosankan....
tapi bagi sesetengah oghang bende2 camni le yang paling seronok....
takpele...
kome layan gambo2 yang awok letak kat bawah ni yeee....
Muzium Geologi
Waktu melawat...
dibuka sepanjang haghi kecuali cuti umum...
ni namenye gambo maleh nak edit.....
awok bio kan senget..... 
Muzium Geologi
Alamat Muzium Geologi ni...

Muzium Geologi


Muzium Geologi
Ok...bukan batu tu yang awok nak kome fokus...
yang awok nak kabo...
kat Muzium Geologi ni...
kome kene bukak kasut...
baghu bulih masuk...

Muzium Arkeologi

Muzium Arkeologi
Disini jugak ade dijuei cenderamata untuk kome beli....

Muzium Arkeologi
Ok.... gambo ni kome tengok yang belah kiri...
bukan belah kanan......
lapisan2 dalam bumi....

Muzium Arkeologi
Dinasour pun ade.....
tapi tang kepale jeeeee

Muzium Arkeologi
Pandangan hadapan pintu masuk ke Muzium Geologi ni...

Muzium Geologi
Jenis2 Bijih Timah...
maklumle...Bijih Timah sinonim dengan Lembah Kinta ...
tu yang belah kiri atas tu...
satu2 nye Bijih Timah yang mempunyai nama Malaya...
disebabkan dijumpai kali pertama di Malaya masa tu....
sekaghang ni....kalo jumpa dimane pun...
name Malaya tu le yang deme kene panggei.....

Muzium Geologi
Replika tempat melombong Bijih Timah.

Muzium Geologi
Malaysia pun kaya dengan fossil zaman prasejarah kome...
entah2 kalo kome korek tanah kat rumah kome...
mau jumpe fosil2 ni.... hik...hik...hik...

Muzium Geologi
Jenis2 batu marmar....
ade batu yang beghasei daghi kayu dan disebabkan lama dalam tanah...
berubah menjadi batu.....



haaaa....apelagi....
pergilah melawat....
besok baghu entri awok menjejak PerakMan.....
jeng...jeng...jengggg

10 Responses to "Muzium Geologi, Ipoh"

  1. ulang alik Ipoh. tak pernah masuk lagi pun. nakkena try masuk le kalau gini

    ReplyDelete
  2. best la ade muzium gini...

    ReplyDelete
  3. tempat2 gini perlu ada minat baru boleh masuk..kalau sekadar di pinggiran je minatnye, memang lalu jer la..hihihi :D

    ReplyDelete
  4. uiissshhh..teman memang suke pegi muzium cenggini..

    ReplyDelete
  5. yg best gmbar dn penerangan pling bawah tu; kayu blh jdik batu.!

    ReplyDelete
  6. tak pernah lagi aiza pergi muzium ni.. nak kena jejakkan kaki di sana lepas ni..

    ReplyDelete
  7. tak pernah pergi lagi muzium ni
    kali terakhir masuk muzium dlu muzium negara. tu pun lawatan sambil belajar tme sekolah dulu2

    ReplyDelete
  8. aje yg malu...teman org perak tak penah pegi sini lagi ....dpt nengok gambopun jadi le..timekasih berkongsi ye...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss