IKS di Padang Rengas

Jenuh awok memikir...
ape tajuk awok nak letak kat entri awok kali ni...
memang entri kali ni berkait dengan kunjungan awok ke Parlimen Padang Rengas...
dan kebetulan semua perusahaan kat bawah ni...
boleh dikategorikan sebagai Industri Kecil dan Sederhana (IKS)

Masa awok menjelajah Parlimen Padang Rengas tu...
Rombongan kami dibawa ke sebuah kampung ni...
alahaii...awok lupe pulak nama kampungnye.....
awok suka kampung ni bukan ape...
boleh kata hampir setiap rumah ada satu perusahaan deme buat...

yang awok letakkan kat bawah ni...
antaranya.... Bengkel Besi, Memproses Asam Keping, Kekabu....
tapi ada jugak produk lain yang awok tak sempat pergi..
antaranya Labu dan Kuih Karas yang awok ingat....
secara tak langsung dapat le deme meningkatkan ekonomi deme...

dan bile semua perusahaan deme ni di kaitkan dengan Pelancongan....
deme dapat nilaitambah kepada IKS deme...
Alhamdulillah......


Kraf Pandai Besi....
Produk utamanya Parang/Golok.....

Bengkelnye kecik je...
tapi.... dah menjana pendapatan untuk keluarga ni...

Tokehnye merangkap pembuat golok/parang 



Besi yang paneh diketuk sampei le menampakkan bentuk parang/golok....
selagi tak nampak.....
selagi tu le diletakkan dalam api paneh membara tadi....

Besi yang digunakan....
yang awok dimaklumkan.....
deme gunekan spring lori......

Besi tadi diletak dalam api yang sememangnya panehhhhhhh....

Besi paneh tadi dibentuk disini......

Besi yang udah ada rupa....
tapi perlu digilap dengan mesin untuk menajamkan besi ni....

Rupa Parang yang dihasilkan disini...
Made in Kuala Kangsar....
Harga boleh runding...
Proses membuat Asam Keping....
Asam Keping??? alaaa.... dalam Kuah Laksa kome selalu jumpe....
haaa.... kome nampak tak sinonimnye laksa dengan Bandar Kuala Kangsar??

Asam Keping yang dijemur tengah paneh...
sekaghang ni sekejap je keringnye..
maklumle cuaca tengah paneh....


Jenuh makcik ni mengelak....
awok tangkap jugak gambo dia...
dia tengah asingkan biji kekabu daghi kekabu nye...
kalo tak dibuang.... berbijik2 le jadinye bantei kite nanti...

Kekabu yang siap diasingkan bijik tadi diisi dalam bekas yang dibuat dari kain batik lama...
awok idak pulak tanye ngape deme letak dalam kain batik lame ni....

Rupa Buah Gelugor yang dijadikan asam keping tu....
yang asei kampung Insyallah biasa tengok...
yang memang oghang Bando/Pekan tu....
ini die ye...


10 Responses to "IKS di Padang Rengas"

  1. Yop..gitu kisahnye.. asei buat parang dari besi spring lori rupenye ye... oh.. tu buah gelugor..baru mike tau.. hehehe.. kalo makan gitu je tak boleh ek.. masam la kottt.. hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak jugak cik eMMe... kebetulan kat sini deme gune spring lori...... asei besi sume boleh jadi.... errr.. tak pernah tgk buah gelugor?? hihkhihk

      Delete
  2. rindunya nak balik kampung di perak.. dah lama tak makan kuih karas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. apelagi... udah rindu tu...balik le jenguk kg sekejap...... untong2 bleh jumpe sedaghe maghe.. kawan2.

      Delete
  3. ape sebabnya letak dlm kain batik ye. curious ni. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itule...awok lupe nk tanya.... ngape tak guna guni je kan??

      Delete
  4. asam keping... dapat beli tak kat sana. mahal tau asam keping ni. kalau kat sini sekilo RM 18-20 hengget. memang patut pun mahal. Mak kita pernah tanam pokok asam gelugur ni. susah betul nak hidup.

    pokok ni hanya akan hidup subur kat dalam hutan je ke? teringin nak tau . mana la tau kan boleh wat ladang asam gelugur. untung la teman bila tua nanti. kayo kayo

    ReplyDelete
    Replies
    1. betoi...mmg susah nak hidup.. tapi kat sini ade je pokok nye... elok berbuah.... kate deme le.. sbb dekat rumah jiran tokeh tadi tuu..... masa awok melawat ke tempat ni... ade member beli.... setengah kilo ..dapat RM4... sekilo RM8 le jadinye..... memang murah..... macam cik wantie ni...permintaan asam keping kat Penang banyakk..maklumle.. nak buat laksa..... Ladang Asam Gelugur???.. kekeke..tak pernah lagi oghang buat ni..... kalo mike jadi usahawan ladang asam gelugur pun cantik jugak ni...

      Delete
  5. dulu selalu je nengok buoh asam gelugor ni...skrng ni payoh bebenor..mahei pulok tu yg dah siap kering

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg payah nk dapat tgk pokok Asam Gelugur...... itu pasei le rege nye kat luo mahei.... kalo nk murah moh datang sini......

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss