Madu Kelulut

Entri kali ni pun berkait dengan lawatan/rombongan awok ke Parlimen Padang Rengas baghu2 ni...
Rombongan awok berkunjung Syamille Agrofarm yang terletak dikawasan Parlimen Padang Rengas....
Disini deme ada usahakan Ladang Rusa dan Madu Kelulut...
dalam masa yang sama juga deme ada tubuhkan sekolah Maahad Tahfiz  disini...
yang awok suke deme keuntungan dagho Ternakan Rusa dengan Madu Kelulut tadi...

deme salurkan kesekolah Maahad Tahfiz...
agaknye itule sebabnye ngape tempat ni sejuk je bile kesini....
ok...tang Syamille Agrofarm tu awok ceghite lain kali...
kali ni awok nak tumpu pada Madu Kelulut...
maklumle ....awok sendighi pun tak pernah tengok lagi macam mana Madu Kelulut tu didapati....

ok.... dibawah ni hasil daghi pemerhatian awok selama di tempat tu...
tapi kalo kome nak lebih lagi....
kome boleh ke blog http://kelulutmalaysia.blogspot.com/ ...
yang pastinye blog ni dibuat oleh pihak Syamille Agrofarm sendighi.... 

Menurut kepada deme....
Kelulut ni pun sebenoye sejenis lebah...
tapi tak berbisa dan tak menyengat oghang....
ada lebih 30 spesis lebah kelulut...
tapi disini deme ada membela 3 jenis lebah kelulut...
Trigoma Itama....Trigona Thoracica ...
errr...satu lagi awok udah lupa....
Ok ...yg terjuntai keluo ni...
namanya Propolis...
kome jangan nak ingat bukan2 ye.....
propolis ni banyak khasiatnye selain daghi madu yg keluo....
Propolis ni pun sebenonye sejenis madu jugak....
selain daghi Pollen dan madu itu sendighi....

Memang sarangnye dalam batang pokok.....
dan propolisnye akan keluo ...
madunye didalam....
Propolis ni le jalan masuk Lebah Kelulut ni kedalam saghang deme....

Ini caghe untuk mendapatkan madu lebah kelulut...

Salah satu spesis Lebah Kelulut...

Teh O Madu Kelulut....
perghhh....sedap pada awok....
walopon madu kelulut ni ada rasa sedikit masam...
tapi sedap.......
Madu Kelulut keluaran Syamille Agro Farm....
caghe deme berniaga ni awok suke...
keuntungan yang deme dapat...
deme gunakan untok ladang dan juga Maahad Tahfiz yang deme tubuhkan...
Alhamdulillah...

8 Responses to "Madu Kelulut"

  1. oh, gini bentuknya, selalu dengar je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..skang dh tau.....lama tak tgk buah asam gelugur

      Delete
  2. madu kelulut ni mempunyai banyak khasiat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betoi tuuuuu....tapi madu kelulut ni ada rasa masam sikit

      Delete
  3. Dulu sy ada asma.teruk jugak siap kena gi pakai gas kat spital. kalu time hujan je mesti tak boleh nak tido sesak nafas. kena tido sambil duduk.

    then mak sy, rebus propolis kelulut ni untuk di minum. sy amalkan selama 6 bulan. alhamdulillah sekrang dah pulih sepenuhnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok...ini awok x tau.. tq berkongsi... tapi betui selain madu...propolis dia pn bguna jugak....

      Delete
  4. assalam, kalu tengok pada sarang nya macam pelik dan geli jer...tapi khasiatnya Subhanallah...Bunda belum pernah rasa lagi ni...macam teringin lah pulak...pelagi tengok teh tu..

    ReplyDelete
  5. ni elok kalo diamei kan iye dok? tp berapa rege nya? mehei ke idok?

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss