Rumah Kutai

Dalam banyak2 tempat yang awok pergi...
ini le tempat yang awok paling sedih sekali...
Rumah Kutai atopon yang sebenonye bermaksud rumah lama....
tak berjaga.......
dan kesudahannya...
tunggu nak rebah ke bumi je...
lokasi rumah Kutai ni di Kg  Jamuan, Kuala Kangsar......

ikut pada makluman informer awok...
sebelum ni memang cantik rumah ni Kutai ni dijaga Jabatan Warisan...
tapi sebab takda inisiatif nak jaga....
Rumah Kutai ni pun tak diselenggara dengan baik....

kalo nak bina balik rumah Kutai ni...
mau juta2 jugak belanja nye....
daghi kos yang tak sebeghape...
udah jadi berjuta...

betoi le kat Malaysia ni...
kita mudah nak membina benda berjuta...
tapi payah nak maintain kan benda tu...







Dinding rumah kutai yang dibuat menggunakan buluh yang dianyam....

Atas bumbung rumah kutai ni.......


Keadaan dalaman Rumah Kutai......
sayang betoii

Kome tengok seni binaan dia.....
palang nya pun guna batang kayu je...... 

2 Responses to "Rumah Kutai"

  1. best tau duduk rumah yang cam ni. teringat umah nenek kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti sejuk dok rumah camni kan cik wantie??

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss