Pokok Getah Tertua Malaysia

Haghi2 cuti ni moh kite belajo sejarah sikit....
hikhikhihk....
sumber utama Tanah Melayu/Malaya/Malaysia yang masih kekal sampei sekaghang....
dan masih ada dan hidup di Malaysia....

Ramai yang tau getah ni antara sumber pertanian Malaysia yang utama sehingga sekaghang.....
Ramai jugak tau yang getah ni dibawa masuk ke Malaya masa tu daghi Brazil.....
Ramai jugak yang tau antara benih terakhir yang dibawa daghi Brazil ni masih ada di Kuala Kangsar sampei sekaghang...
Ramai jugak tau yang nama saintifik getah Hevea Brasiliensis...
Ramai jugak yang goggle dan dapat tau pokok getah dibawa masuk pada tahun 1877...
Ramai jugak yang tau pokok pertama ditanam di Kuala Kangsar.......

tapi awok percaya ramai yang tak berkesempatan dapat tengok antaghe pokok tertua sekali yang ada di Malaysia....
getahnye masih ada...
tapi kalo kome toreh pokok ni......
pertama sekali yang keluo ialah getah yang berwarna Merah...
kendian baghu le keluo susu getah putih macam biasa tu.....

lokasi Pokok Getah ni berhampiran Bangunan Pejabat Daerah dan Tanah Kuala Kangsar...
dan juga Masjid Ridzwaniah, Kuala Kangsar....
walopon kome nampak pokok dan entri ni macam biasa je...
tapi sebagei sebahagian sejarah Malaysia...
awok nak kome tengok pokok ni......




4 Responses to "Pokok Getah Tertua Malaysia"

  1. Replies
    1. ye....masih berdiri dan masih bergetah ...... ahakss

      Delete
  2. Replies
    1. cik amirah..... kata oghang Perak.... udah berkuteiii..

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss