Lata Berala Padang Rengas

Entri kali ni jugak berkaitan dengan lawatan/rombongan awok ke Parlimen Padang Rengas yang lalu....
Awok tak tau pulak kat Padang Rengas ni selain daghi Lata Perahu dengan Batu Hampar ada lagi kawasan mandi-manda yang lain...
Lata Perahu dengan Batu Hampar ni jaraknye jauh daghi jalan beso....
sementaghe Lata Berala ni dekat dengan jalan beso...

tapi kekurangan tempat ni sebab kemudahan dengan fasiliti yang belum ada....
Lata Berala ni terletak di Kg Berala....
asei nama kampung ni Kg Berhala...
tapi deme buang h sebab Berhala ni macam tak best pulak untuk kampung yang majoriti nye oghang Melayu...
jadi le kampung ni sekaghang Kg Berala.......

ape yang awok tengok Lata Berala ni sebenonye belum sedia lagi untuk oghang luo...
pada oghang kampung pada awok takde masalah....
deme kena naik taraf sikit jalan masuk ke tempat ni....
turap atopon cantik kan jalan masuk kesini....
tempat letak kereta pun deme kena naiktaraf....
tandas dan tempat persalinan pun deme kene buat......

baghu le tempat ni memudahkan oghang luo kesini....
kat bawah ni antaghe gambo tempat ni yang sempat awok ambik untok blog awok...
kome ada cadangan untok naiktaraf tempat ni????
moh kite berkongsi!

Walopon tempat ni berbatu.....
tapi batunya bukan macam sesetengah kawasan air terjun yang berbonggol2...
kat sini boleh kata semuanya landai......
Airnye jernih...
cantik..... sejuk...... awok suke...
Tempat ni bile dibangunkan sesuai untuk keluarga berkelah...
airnya tak dalam......
anak2 mandi pun kita tak risau....


Jambatan kecik menghubungkan tempat letak kereta ke tempat mandi...
tu dia... beghabok tak ingat....
Ok..... yang ini menurut oghang kampung...
tali air sungai ke bendang padi yang banyak ada di kampung Berala ni dulu...
tapi sekaghang Bendang udah takde...
dan tali air ni jadi kering.....
Pokok beso......
errr..... kalo tak dibangunkan tempat ni...
awok pun gento nak ke sini....
Papan tanda ke Lata Berala...
tak jauh dari jalan beso......

11 Responses to "Lata Berala Padang Rengas"

  1. Replies
    1. Untuk bercamping pada awok ok...lagi pulak oghang kg yang diamanahkan jaga tempat ni...selalu meronda..... jgn riso...

      Delete
  2. aiza rasa memang betul tempat tu perlu dinaiktaraf untuk menarik pelancong datang.. mungkin boleh buat bilik persalinan, tandas dan surau juga di situ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye memang betoi.... bile tempat ni dah dibangunkan... tapi alam semulajadi tu kene jugak kekalkan...baghu bleh kita promosikan tempat ni

      Delete
  3. wah menarik nye.. dah lama tak mandi sungai nih.. dah terasa rasa nikmatnya suasana nyaman di sana..tahniah.. entry mempromosikan negeri kita... sokong !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. itule niat awok...nak promotekan tempat2 yang jarang oghang luo dan kita tau

      Delete
  4. cantik nya air. terus rasa mcm nak mandi2 kat sungai plak weekend ni. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kompem kena pegi camni...best oooo paneh2 ni mandi sungai

      Delete
  5. Asal nama kampung ni memang Berala, bukan Berhala.....
    Suatu ketika dahulu Kononnya kampung ini dijaga oleh seekor Harimau Jadian yang bernama Tok Berala, Wallahu a'lam, dan penduduk setempat telah biasa menyebut nama "Kampung Berala,Kati Kuala Kangsar". Bukan Padang Rengas (Parlimen).

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss