Menjejak PerakMan - Gua Gunung Runtuh

Alahaiii...
baghu awok terpeghasan bile selak2 balik entri lama awok...
ada rupenye entri tertangguh yang awok tak sempat buat....
yang patutnye sambungan daghi entri2 yang ini :-

Menjejak PerakMan - Bukit Sapi
Menjejak PerakMan - Bukit Bunuh
4WD - Pengalaman Pertama
Lembah Lenggong Tapak Warisan UNESCO

ok berbalik pada ceghite awok pasei Gua Gunung Runtuh ni....
kat Gua ni le rangka PerakMan ditemui...
dan tak pernah lagi dalam sejarah peradaban manusia purba...
satu rangka lengkap manusia ditemui di Asia Tenggara....

kome tak faham???
kome kene korek balik entri lama awok balik...
Insyallah kome faham.....

Perjalanan ke Gua Gunung Runtuh ni paling sesuai guna jip 4WD..
bukan ape...
kite nak tempuh semak samun, hutan kecik kome....

Checkpoint tempat berhenti...
di kaki Gua Gunung Runtuh...

Kat sini le cabaran sebeno bermula...
sebabnye kite terpaksa mendaki baghu dapat ke pintu gua ni.....
tu nampak macam senang kan?? sbb jalan landai....
kome tunggu

Tu dia.....dia dah mule...
kite kene mendaki di laluan berbatu ......
pintu gua udah nampak daghi bawah ....
tapi...... macam dekat kan???



Pintu masuk ke Gua Gunung Runtuh ni ditutup dan dikunci macam tu ..
untuk mengelakkan kawasan ni diceroboh oleh oghang yang tak bertanggungjawab...
Gua ni diselenggara dengan baik oleh Jabatan Warisan Negara.
khazanah dunia tuuu....
kalo tak dijaga... status Tapak Warisan UNESCO senang2 je ditarik balik....

Tawa dalam tangisan.....
kan awok udah kabo....
nampak macam dekat tadi kan..kan....

Teghase macam KeyMaster citer The Matrix le pulak...
masa ni awok bergambo nak bukak pintu masuk tu je....
Kunon2 tukang kunci pintu masuk gua...

Didepan pintu masuk ke Gua...
ade blogger pelancongan yang famous kat dalam gambo ni...
blog dia pun dah dpt macam2 anugerah....
nak tau.... moh kesini...
Globetrotter



Keadaan dalam gua...
sejuk je masam masuk dalam gua ni...
itule antara sebab mengapa Gua Gunung Runtuh dipilih oleh oghang purbakala...
sebagai........ Tempat Pengebumian  ketua deme.. (PerakMan)..... hihkhhihk....

Tapak Kubur PerakMan....


Kome letak le ayat kome sendighi......
Oh ye....
ape yang awok bulih kabokan...
kalo kome saje2 nak datang sini melawat...
memang tak dapat le...

kome kena berhubung dengan Jabatan Warisan Negara...
kalo nak masuk ke sini.....
disebabkan deme nak jaga Gua ni dari runtuh...
kedudukan Gua Gunung Runtuh ni sendighi yang tergantung....
dan boleh runtuh bila2 masa.....

tapi jangan kome risau...
Insyallah deme akan buat satu replika yang sama dengan Gua Gunung Runtuh ni ...
di Galeri Arkeologi Lenggong..... tungguuuuu..... awok tak tau bile siapnye....
dikabokan jugak besok..... Sabtu 15/02/2014 bakei diadakan majlis....
majlis kepulangan rangka PerakMan ke Lenggong....
yang ada di Galeri Arkeologi Lenggong sekaghang ni bukan ori ye.


4 Responses to "Menjejak PerakMan - Gua Gunung Runtuh"

  1. perak man nak balik lenggong dah??

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyeeee..... udah takmo dok Kolumpo dahhh

      Delete
  2. perak man asli ada kat mana sekarang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang asli nye dok Kolumpo..Muzium Negara... dalam aircond lagi oooo.... ni udah nak balik....gamaknye udah ade bilik aircond sendighi la kot...

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss