Laksa Kuala Kangsar @ Projek Laksa



Semalam awok tunjuk gambo laksa yang udah siap sedia untuk dimakan...
Haghi ni nak tunjukkan kome macam mane 'susahnye' nak buat laksa'..
hihkhihkhikhk....

Selalu kita nak makan laksa mudah kan???
main tunjuk2 je...
bayo....sampei le laksa kita....
kali ni awok nak tunjok kan pada kome...

peralatan2 yang diguna untok membuat laksa tu sendighi...
errrr... bukan kuah laksa ye....
laksa ni ada dua jenih...
laksa biasa.. tepung gandum tu...
dan trademark Kuala Kangsar... Laksa Beras.....

tapi sayang betoi leeee...
masa awok sampei ke tempat pembuatan laksa ni...
deme udah habih membuat laksa...
yang ada pun tokeh nye je le...
takpele... awok dengo je le dia berceghite.....
moh kite layan gambo....




Projek Laksa
Yang ini sebenonye gambo kuah laksa...
tempat ni disamping deme membuat laksa...
deme juga menjuei laksa untuk makan disitu...
tempat ni...
dalam sehaghi deme buat 2 periuk macam kata atas ni....

Haaa..... ini le tempat nak membuat laksa....
palang kiri kanan tu jadi tempat penahan bekas tembaga untuk menekan adunan laksa....
Kuah laksa paneh2 memang best...
kome tengok tu ....
apinye pun tak terpadam lagi.....


Tembaga ni kome......
kalo kat Bandar ni....
udah leboh ni......
adunan laksa dimasukkan ke dalam ni.....
gambo tutop benda ni yang juga dibuat daghi tembaga awok tak letak...

Penutup tembaga tadi diletakkan didalam bekas tembaga tadi....
dan benda kat atas ni le yang akan menekan penutup tembaga tadi......
adunan laksa akan keluo daghi bawah bekas tembaga terus masuk ke kawah yang ada kat bawah.....
bijak kan oghang dulu2??...

Tokehnye....
awok lupe nak tanya nama...
tapi yang pastinya.... Maknye mule membuat laksa masa umor 16 tahun...
dan sebelum tu memang laksa udah dibuat disitu oleh Ayah dgn Atok Maknye.....
sekaghang udah 4 generasi.....
kome kighe le.....

Ini pun salah satu cara nak buat laksa.....
guna mesin.... tapi tokehnye kata ...
deme tak gemo gune mesin....
ahsil akhirnye tak sama dengan caghe manual...
laksanya senang putus....

Ini pulak mesin adunan laksa....
maklumle...
nak mengadun tepung bukan senang ooooo...
berat tu....

Bengkel merangkap kedai laksa.....

Ini le tempatnye ....
memang sah le laksa Kuala memang besttttttttttttttt.............

Asik dengo tokehnye berceghite...
moh kite mencike......

Hasil akhir......
simple je.... tapi ini le yang membuatkan Kuala Kangsar terkenal....

15 Responses to "Laksa Kuala Kangsar @ Projek Laksa"

  1. wah bagus
    Sop blom pernah tgk proses wat laksa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu le ..awok pun tak pernah.. tapi kunjungan awok kali ni tak lengkap.. nantile..ada masa nanti... awok datang masa deme tengah proses Laksa..... boleh berkongsi dgn semua...

      Delete
  2. masak laksa pun saya x pernah..slalu beli je..ap lg nk bt laksa sndri

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. tu baghu tengok gambo... belum makan lagi... kalo udah makan.... beghape hebat wohooooo nyeeee

      Delete
  4. laksa kuala memang besttt...sama mcm orangnya..keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr.... ye laksa dengan oghang Kuale mmg besttttt...hihihih

      Delete
  5. nnt balik gerik bopleh singgah cni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bolehhhhhhh.... deme2 tu memang menunggu jeee.... mmg laluan highway Gerik tu leee..

      Delete
  6. wah best ni. laksa beras ke ni? boleh beli in kilo tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak..yang ini laksa tepung gandum... laksa beras pun ada jugak..... beli kilo..itu kena runding dgn tokeh... rasanya boleh ni...

      Delete
  7. sedapnya laksa.. laksa pak ngah kat kuala kangsar tu buat macam ni juga ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebanyakan yg juei laksa kat Kuala... deme buat laksa deme sendighi... itu sbbnye kalo mike perasan... rasa laksa tu kekadang lain antara satu kedai tuu

      Delete
    2. dulu masa kecik-kecik selalu buat laksa sendiri..acuan pun masih ada lagi...

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss