Muzium Perlombongan Bijih Timah Kinta

Kalo semalam kita udah ke Muzium Gopeng...
kali ni kita ke Daerah Kampar pulak...
oh yea Kampar ni merupakan daerah terbaru di Perak..
daerah yang kesepuluh....

Perak dengan Bijih Timah ni memang tak dapat dipisahkan...
tambah2 lagi kalo di Lembah Kinta...
Kampar yang terletak di dalam Lembah Kinta pun tak terkecuali...
dan kewujudan Muzium Perlombongan Bijih Timah Kinta ni ...

yang awok rasa ramai yang tak tau kan???..
even awok pun baghu tau sebenonye...
sebabnye awok ingatkan Muzium ni sama dengan Warisan Kapal Korek di Tanjung Tualang, Batu Gajah....
macam gambo kat bawah ni...

Warisan Kapal Korek Biji TImah di Tanjung Tualang yang takde kena mengena dengan entri awok kali ni...

Muzium Perlombongan Bijih Timah Kinta ni terletak berhampiran dengan Grand Kampar Hotel.....
dan diusahakan oleh Malaysia Smelting Corporation...
dan tiada tiket masuk yang dikenakan...
waktu beroperasi nye macam gambo kat bawah ni....



Disini....
Kome boleh tengok caghe macam mana Bijih Timah tu dicaghi....
sama ada secaghe mendulang..... tekanan air.. 
serta peralatan yang digunakan.....
semua caghe ditunjukkan balik di Muzium ni....
malahan mesin2 beso yang digunakan pun dipamerkan disini (kecuali  kapal korek)....
apelagi ..moh kite layan gambo macam biasa....

















8 Responses to "Muzium Perlombongan Bijih Timah Kinta"

  1. Muzium adalah tmpt lawatan favorite CN. CN ada juga plan nak buat museum tour around Malaysia ni :) tp blm berkesempatan lagi. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe CN ... pelan2 kayuh...awok ni pun kebetulan pasei koje..... dan kekadang perjalanan awok ke kg Mem awok akan lalu tempat2 bersejarah....

      Delete
    2. :) untung la mcm tu.. smbil menyelam minum air, sekali berjln, blh la melawat tmpt2 bersejarah :)

      Delete
    3. takpe.... pelan2 kayuh... Insyallah tercapai hasrat CN tu....awok sokong jeeeeeee.. atopon kalo balik ke Perak ...roger awok.... boleh kita jelajah sekali tempat yang mike nak pegi tu yong....

      Delete
    4. In shaAllah :) last Friday CN baru je melawat Muzium Polis & Memorial Tun Razak. First visit tu. Hee.. In shaAllah kalau balik ke perak CN roger2. :)

      Delete
    5. cantek..... ok le tu.... mule2 1 - 2 tempat.... lepas tu banyak leee

      Delete
  2. menarik muzium ni.. aiza tak pernah lagi tengok kat depan mata proses perlombongan bijih timah tu.. masa sekolah dulu tengok kat dalam gambar je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang menarik...awok pun baghu sekali je sampei sini....... dan baghu tau ada muzium ni kat Kampar.....

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss