Jambatan Sultan Iskandar / Victoria Bridge

Ini rasanya entri terakhir awok berkaitan dengan lawatan/rombongan awok ke Parlimen Padang Rengas.....

Ok... kome jangan tersilap ye...
Jambatan Sultan Iskandar dengan Victoria Bridge ni dua tempat yang berbeza...
Jambatan Sultan Iskandar berada di Kg Jamuan, Kuala Kangsar....
sementaghe Victoria Bridge pulak berada di Karai, Kuala Kangsar...

Keistimewaan kedua-dua jambatan ni ...
sebabnye deme dibina oleh pihak british zaman tok nun dulu....
bezanya pulak.....
Jambatan Sultan Iskandar yang dibina merentasi Sungai Perak merupakan jambatan yang menghubungkan Kuala Kangsar dengan Karai/Enggor.....
dan digunakan sampai sekaghang kalo kome menggunakan jalan lama balik ke Ipoh atopon Sg Siput...

Victoria Bridge pulak merupakan Jambatan yang digunakan untuk keretapi merentasi Sg Perak...
Victoria Bridge ni sekaghang udah tak digunakan lagi...
tapi bersebelahan dengan Victoria Bridge ni ada dibina laluan baghu keretapi ke utara...
pada awok....Victoria Bridge cukop sesuai pada kaki kamera....
buat gambo outdoor cantik...

macam yang awok pernah cakap sebelum ni....
apa sahaja tempat yang ada nilai sejarah....
pasti ada nilai pada pelancongan setempat....
kome jangan tak tau.....
memang ada 'mereka-mereka' yang suka dan akan pergi ke tempat2 bersejarah macam ni....


Yang ini ramai tak tau...
dibawah Jambatan Sultan Iskandar....
ada kubu pertahanan tentera Jepun.....
dan masih gah sehingga kini...
walopon penuh berconteng...

Kome tengok besi yang digunakan...
masih kukuh dan teguh sampei sekaghang....

Sila abaikan contengan yang ada didinding kubu lama ni....
Jalan lama ke Sungai Siput dan Ipoh...
selalu sesak bila tiba musim perayaan....
maklumle sume oghang nak elak daghi guna highway yang sesak....
deme tak sedo.... laghi dari highway....
kesudahannya tetap jugak sesak...



Besi padu yang digunakan...
Insyallah tahan....



Sungai Perak mengalir dibawah Victoria Bridge...
menjadi saksi kewujudan Victoria Bridge sampei le sekaghang.....
Cantik dan yang gemokan outing shooting oudoor...
tak perlu riso keretapi takkan lalu...
sebabnya udah ada laluan baghu disebelah Victoria Bridge ni....




3 Responses to "Jambatan Sultan Iskandar / Victoria Bridge"

  1. kampung awok le tu..hehe..ghindu bebenor kalo nengok victoria bridge ni..dulu zaman budok2, masa ketapi lalu lagi kat sini, memang takde ler nak lalu...takut wooo...sekali ketapi lalu bergoyang je jmbtan tu..lepaih tu..ada papan2 yg dah berlubang2...awok jenih gayattt..idok ler nak lalu...tapi dulu dekat bawoh jembatan ni ler tempat main dgn kawan2 sekoloh masa kecik..aihhh...kenangan mahei tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni kighe kenangan mengusik jiwa la ye... kalo terlebih kenang mau meleleh ayor mate ooooo.... alahaii..nasib baik benda ni dipelihara... kalo tak.... tunggu roboh je.... kenangan pun tinggei kenang- kenangan je le....

      Delete
  2. memang penuh dengan nostalgia.. aiza lalu kat jambatan tu masa praktikal di enggor dulu atau nak pergi ipoh dari lenggong naik bas perak roadways..

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss