Awok Udah Maleh Keghoje Makan Gaji


Awok mule berkeghoje (berkerja) makan gaji ni bermule daghi (dari) tahun 2003 lagi....
dan awok udah sampei (sampai) ke tahap udah tak bulih teghime (terima) lagi berkeghoje (berkerja) makan gaji ni....
bukan sebab gajinye.....
tapi mungkin sebab oghang2 (orang2) yang awok berughusan (berurusan) ni kot???

Maksod awok berkeghoje (berkerja) bawah oghang (orang) ni....
awok tak bebaih (bebas) nak buat keputusan sendighi (sendiri)......
asik kene ikot telunjok oghang je .....

awok kalo bulih nak keghoje sendighi (kerja sendiri)....
jadi bos sendighi (sendiri)....
jadi kuli sendighi (sendiri).....

awok sekaghang (sekarang) ni motibasi awok berkeghoje (berkerja) sekaghang (Sekarang) ni ditahap yang paleng ghendah (paling rendah) sekali.....
penah satu mase tu, awok ghase (rasa) macam tak seghonok (seronok) je nak datang keghoje (kerja)....

entahle kome.....
kome ade pendapat ke???
bulih nasehatkan awok????

17 Responses to "Awok Udah Maleh Keghoje Makan Gaji"

  1. bro.. pening plak aku nak baca bahasa nogori ni.. haha..

    ko nak benti keje ke?

    ReplyDelete
  2. yeop..kenali kekuatan dan kelemahan dighi dulu sebelum ambik keputusan beghenti.. dlm he keghoje ni, mmg ade masenye kita akan bejembung dgn mood yg mike tempoh sekaghang ni..ate, kene sabo dulu..err..kalo keghoje sendighi mike nok keghoje ape ?? bulih ke teman join..hihihi..

    ReplyDelete
  3. yoep, keje sendiri ni mmg senang klu tgk ngan mata kasar..tp kena kuatkan semangat, jagn kita keje hangat2 tahi ayam...kita jugak yg ssh nnt...
    apa2 hal pun, kena pk positif n negatif...pk panjang dulu...
    good luck la yoep...:)

    ReplyDelete
  4. sabo yeop.. kalo kamu udah ade bisnes sdiri kamu benti le.. jangan sampey anak bini kamu kabolo udah le..

    ReplyDelete
  5. nape nih??
    jgn le gitu yop...
    hurm...mE penah rasa cam maleh nk dtg keje...
    maleh nak ngadap muke bos, hati ni dah cam tawar je...Alhamdulillah skrg mE hepi, coz, minta tukar tempat keje, n dpt tempat keje yg suasananye pun best...yop minta tukar tak bleh?
    ke nak wat company sendiri ni?
    kene pikir masak2 la ape pun keputusannya...

    ReplyDelete
  6. awok sentiasa sokong part-time job..mungkin job skrg ni yop tersukan aje..tp cari le side income...kalau dah mcm stabil nnt baru le jd bos sndiri spenuh masa..berniaga le ;)

    ReplyDelete
  7. Yang saya amat pasti, tentu ada SATU paling korang boleh memotivasikan diri kita di situ (tempat kerja). Misalnya awek yang cun heh heh (kalo belum kawen). Kalo dah kawen, usaha supaye cepat jadi boss, boleh arah orang pulak kan kan. Maaf nada saya rope tu.

    ReplyDelete
  8. walaupun duk perak sudah hampir 15 tahun tapi masih belum mampu memahami dialeknya..hahaha..tapi takper...

    kalau soal makan gaji mungkin yg tak perlu dibimbangkan soal pulus yang sentiasa ada setiap bulan apalagi kalau keje dgn gomen,ya sudah tentu berpendapatan tetap tapi tetap ada batasan untuk mendapatkan side income apalagi soal kos yang semakin tinggi.Berbanding dengan keje sendiri,memang ia punya kebebasan tapi segala kos harus ditanggung sendiri...Bekerja di bawah orang memang perit,sungguh kalau ada ruang utk dapatkan yang lebih baik rasanya berkerja sendiri itu pantas.Apapun bergantung pada cara kita bekerja..

    ReplyDelete
  9. haha. berenti yobb. pedulikan ape oghang kate. sebab yg menanggung susah senang mike soghang je. yg lain tu cuma penmabah perisa.

    ReplyDelete
  10. @Aibaks.....
    camtu le nampak gayenye....

    @Chor....
    awok tengah buat bende tu le...... awok uko kat mane yang awok kuat....yang mane awok lemah...... same ade nak stay.....ato caghi keghoje lain....atopon keghoje sendighi....

    @cik eMMe...
    awok ni keghoje dengan badan berkanun....kalo bertuko pun....pusing2 dekat tempat tu jugak..... itu yang tak seghonoknyee...... nanti le....awok bagi mase pade dighi sendighi dulu...

    @cik Fiqas....
    betoi...awok udah tau untong ruginye kalo berniage sendighi..... tapi pade awok lagi bagoih....sebab untong rugi kite tanggong.... kalo kite rajin...dapat le lebih....tapi kalo keghoje makan gaji.....kite maleh ke....kite ghajin kee...... same je kite dpat....

    @cik eda_ej...
    Insyallah yong.....sekaghang ni awok tengah tengok mane lagi banyak....banyak baik ke....banyak bughuk ke kalo awok beghenti....

    @cik eMMe...
    masalahnye cik eMMe...awok ni keghoje badan berkanun.....kalo udah ghope tu....kalo bertuko pun...pusing2 pun...balik ke temapt same jugakk......tapi takpele....awok bagi mase dulu pade dighi awok dulu......

    @Yong Ummi Hanie...
    awok gemo berniage.... dan Rasulullah sendighi pun ade cakap.....9/10 ghezeki datang daghi berniage......

    @Yob Sharouk....
    Chor..... masalahnye faktor yang 'tu' takde....semuenye udah mak2 oghang....hehehe......

    @ biskut...
    awok sekaghang ni tengah bagi mase pade dighi awok....... awok tengah nileikan baik & bughok keputusan awok nanti...

    @sopi...
    kalo ikotkan sopi...awei2 lagi awok dah beghenti.....tapi awok rileks dulu.....sekaghang ni sebab udah sampei tahap tak bulih nak tahan dah ni....

    ReplyDelete
  11. sabo yop, sabo... pe kate mike mintak transfer dlu, tranfer kementerian lain ler.. tp kalo dh transfer still problem jugak, ha bru leh mintak beghenti koje.

    ReplyDelete
  12. @cik Hanibi....
    awok udah penat dahh....lagi satu awok ni badan berkanun...bukan bulih transpa pegi kementerian lain....

    ReplyDelete
  13. oooo... yeke. awok igtkan miker ni dok kementerian.. ngeh3

    ReplyDelete
  14. @Hanibi...
    kalo awok dekat kementeghian....awei2 lagi awok udah mintakkk

    ReplyDelete
  15. lama tu menanggung rasa... 7 tahun.. naper tak mintak tukor?

    koje sendiri pun molek.. yg penting ade perancangan...

    ReplyDelete
  16. @KakYong....
    awok ni koje dengan badan berkanun.....payah nak bertuko...... kalo dpat pun pusing2 dekat situ jee...... awok sekaghang ni tengah tengok baikbughuk keputusan awok nanti nii

    ReplyDelete
  17. same le..teman dh penat jd kuli tp kome kena fikir abis2 sblm berenti koje..kome ketua segalanya dlm rumah terutama bhgn kewangan...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss