Pengkalan Pegoh

PasaBina, sebeghang Jalan tu letaknye McD 24 jam
Tesco Station 18

Kome peghonah (pernah) dengo name tempat ni????
Pengkalan Pegoh ni letaknye di Ipoh......
dan bersempadan dengan Daeghah (Daerah) Kecil Batu Gajah....
dan termasok bahaw mukim Lahat.....
diletak bawah DUN Sg Rapat dibawah Parlimen Gopeng

Awok bukanle oghang (Orang) asei Pengkalan Pegoh....
tapi disebabkan hayat idop (hidup) awok banyak di sini....
dan ghumah (rumah) mak awok disini....
ghumah (rumah) awok pun awok beli disini......
make awok bulih dianggap sebagei oghang (orang) Pengkalan Pegoh.....

Awok nak berceghite (bercerita) hei (hal) macam mane seboknye (sibuknya) tempat awok ni sekaghang (sekarang)....
dibandingkan dulu.....

Dulu.....
Jalannye tak sesebok sekaghang (sekarang)....
siap kite bulih nampok le oghang (orang) takat lalu lalang naik basikei (basikal) je.....
pagi2 bute dulu.....
siap kite bulih nampok kabuih (kabus) lagi .......
kalo nak beli baghang dapor atopon keperluan haghian (harian) pulak.....
kami lajak Pekan (Bace:Bandar) Ipoh atopon ke Batu Gajah.....

Sekaghang......
Tesco, PasaBina, McD 24jam, KFC & seknike kedei (segale jenih kedai)...
ade kat sini......
Jalannye makin beso.....
bile udah makin beso....makin sebokle jalannye.....
pagi2 bute udah setat seboknye.....

awok tak gemo macam ni....
bukanle awok anti kemajuan.....
tapi damei (damai) yang dulu dah ilang!!!
dan awok ghase (rasa) payah dah nak dapat balik damei (damai) yang ilang tu!

2 Responses to "Pengkalan Pegoh"

  1. ipoh skang dah sibuk. tapi harga tanah tak naik2 jugak. tak tau kenapa.

    ReplyDelete
  2. @sopi....
    eeehhh...elok le camtu.....bio le aku dapat beli tanah kat Ipoh ni sebidang due dulu ...baghu le naik rege nyeee...tapi tang sebok tu aku tak napi kaannn......

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss