Baharu??? ate kenape dengan Baru??

BAHARU


Baharu.....
bukan baharu (heheheh) ni je awok dengo kat tibi ni deme gunekan perkataan baharu.....
ate ape yang salahnye dengan perkataan baru????
ke awok yang dah tertinggei (tertinggal) beh (bas) jauh dah ni......

DBP memang udah lame tuko perkataan baru kepade baharu.....
adoileee......maklomle awok udah lame tinggei (tinggal) sekolah....
memang tak tau sangat pasei perkembangan terkini Bahasa Melayu (ato perlu awok cakap Bahasa Malaysia?).......

kalo Kota Bharu ato (atau)Johor Bahru tu ejaan baru deme memang tak bulih tuko...
sebabnye itu meghujok (merujuk) pade kate name kheh (khas)....
name tempat......

jadinye ape perlunye BARU menjadi BAHARU???

ade kengkawan bulih jawabkan???

7 Responses to "Baharu??? ate kenape dengan Baru??"

  1. bermakna.. skang klu nak sebut.. kereta itu baru beli... jadi kereta itu baharu beli... gitu ke?? sudah tukar kaa

    ReplyDelete
  2. dulu yg awok paham baharu tu digunakan untuk ayat yg membarukan benda lama. contoh memperbaharui cukai jalan, memperbaharui jalan raya. tapi skang semua udah pakai baru. tahun baharu cina, beli keta baharu. ntoh le, awok pun tak paham. bahase dbp ni macam pak lah jugak le, flip flop.

    ReplyDelete
  3. pelik kan baharu...eeeee....tak sedap! ikut dowang la....huhuuu...

    ReplyDelete
  4. Hahaha...memang tertanya2 gak bende ni bile nengok iklan kat TV..tapi tak tau nak nanye ke sape...hehehhe

    ReplyDelete
  5. teman jwb yak.. secara ilmiah ni hihihi... BARU merujuk kepada MASA.. BAHARU merujuk kepada Kata Adjektif/sifat.. errr.. agaknye le..

    ReplyDelete
  6. entah la..baru ada 4 uruf, baharu ada 6 uruf. lambat tu kalo nak tulis dlm esei kalo exam. tehehehhe :D

    ReplyDelete
  7. teringat masa BM kalo bab2 ni... hehe..kadang2 tersilap guna gak

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss