Subsidi Minyak


Sebelom kome bace entri awok ni.....
kome kene paham....
awok buat entri ni daghi (dari) pemerhatian awok daghi sudot ekonomi ye....
bukan daghi (dari) sudot politik.....

Macam ni....
Oghang (orang) Malaysia selalu histeria bile bercakap pasei (pasal) subsidi Minyak.....
espesyesli Petrol.....
naik je rege (harga) minyak.....
ade le jugak yang akan 'naik minyak'....

tapi peghenah (pernah) tak kite terpikio (terfikir) berkenaan dengan subsidi yang dibayo (dibayar) pade pengeluo (pengeluar) minyak dan operator minyak???....
sape yang untong berkenaan dengan subsidi minyak????

ok sekaghang (sekarang) ni....
kite andeikan (andaikan) semue motokar gune minyak RON 95.....
rege (harga) seliter RON 95 sekaghang (sekarang) ni RM1.90.....
dan rege (harga) RON 95 seliter sepatotnye dalam lingkongan RM2.50 ke RM3.00

nak senang ceghite (cerita).....
kite ambik RM3.00....
RM3.00 tolak RM1.90 (RM3.00 - RM1.90).....
gomen bayo RM1.10 pade pengusehe Minyak.....
* RM1.10 ni le subsidi yang dibayo gomen.....

kate le motokar viva ...... full tank dalam RM48.00 (contoh je ye).... dapat le dalam 26 liter
26 liter tadi kome daghabkan (darabkan) dengan subsidi RM1.10 tadi.... kome dapat RM28.60 yang gomen kene bayo..... itu kalo pakei viva....

yang motokar beso (besar) pulak memang deme suke le.....
kalo deme isi full tank RM100 dapat dalam 55 liter ......
kome daghabkan (darabkan) sendighi (sendiri) 55 liter x RM1.10 = RM60.50 tu kome....

jadinye sape untong daghi (dari) subsidi yang dibagi gomen tu???.....
kome ade pendapat kome sendighi (sendiri)????
tapi kalo bagi pendapat tu ....
sile le bagi daghi (dari) sudot ilmiah....bukan emosi ye.....

4 Responses to "Subsidi Minyak"

  1. huhu..gamaknya kat pump station kena bubuh besaq2..harga seliter RM1.90; subsidi gomen RM 1.10..leh ker?

    ReplyDelete
  2. kekeke MamaYatie...itu udah ghope tak ikleh pulak bagi subsidi kan???....kekeke..... ate....ape salahnye gomen berkorban sikit untok ghkyat ye tak??

    ReplyDelete
  3. nanges.. boikot kereta. errr.. hehe lariksssss

    ReplyDelete
  4. angah full tank rm 75 macam mana??? lakkkkk

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss