Isu Bir 'Halal'

 Gambo ehsan pakcik gugel

Heboh sekaghang (sekarang) pasei status Bir yang dikatekan halei (halal) sebelom ni....
Barbican.....name nye pun buat awok musykil.....
ape lagi kalo ndak minum Bir ' Halei' ni...
tambah2 pulak dengan gaye botoi nye...
lagi le buat awok musykil ndak minom...

pade awok mudah je.....
kalo udah caghe (cara) persembahan ayo (air) ni udah seghupe (serupa) dengan bir yang tak halei (halal) kat pasaghan (pasaran) tu tak payah le kome beli....
ape lagi kalo ndak minum....
banyak lagi ayo kome bulih minum kat pasaghan (pasaran)....
ape ke peghonjangnye ayo bir yang ni jugak yang kome caghi (cari)....

tapi kalo udah jenih (jenis) yang tak heghan (hairan) dengan halei hagham (halal haram) ni awok tak bulih ndak buat ape le...
kome cakap le macam mane pun.....
yang hagham (haram) pun deme tegok....
ini kan pulak bir yang baghu (baru) je tak disahkan kehaleian (kehalalan) die...

12 Responses to "Isu Bir 'Halal'"

  1. huh... semacam jer... shubahah sama dengan haram. Jika barang itu diragui ia jatuh taraf haram selagi belum disahihkan.

    ReplyDelete
  2. Setuju jugak..kalo tgk ruper dah serupa bir tu,tak payah la beli..banyak lagi air lain ble minum..

    ReplyDelete
  3. nsb baik awok xminum barbican ni..
    kt koop siap jual lg..
    awok pun ragu2 juga gn air ni.
    hehe:))

    ReplyDelete
  4. pendekatan saya mudah saja bab makan minum ni..tak de logo halal jakim tak payah la nak beli/makan/minum.

    bir ni mmg ada dijual kat kedai makan dekat opis kami,tp sebab rupa nya ganjil maka tak teringin nak mencubanya

    ReplyDelete
  5. kalo udah was2 tu baik tak payah minom.. bukan buleh mati pon kalo tak minom kan..

    ReplyDelete
  6. Hek~Oden ari tu MiMum minum nih~ :D Rasonyo Sodap gok~ Heee~

    ReplyDelete
  7. kalo namenye pon tak semenggah baik toksah minum menda² pelik ni ..

    ReplyDelete
  8. ada lagi 1 tu YOB. apa tah nama dia. Tu lagi seghopa.
    Apa pun, awok tak penah nerai pun. Byk lagi kot air lain. Huhu

    ReplyDelete
  9. dulu aku pernah minum..dah ada tanda halal aku belilah..emm..sekarang JAKIM kena siasat betul2 ni..

    ReplyDelete
  10. hihi metoi3x teman setuju bebenor.. jangan lew minum yew hik3x

    ReplyDelete
  11. tak pegonoh nak cuba sebab takut nengok botoi nya

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss