Takde Koje ato Pilih Koje??


Ghamei (ramai) graduan sekaghang (sekarang) ni yang mengeloh....
habeh (habis) je belajo deme tak dapat2 jugak koje....
penat je deme belajo tinggi2.....
sudahnye....petik anggor je yang deme dapat....

mane salah nye deme sampei tak berkoje???
salah jughusan (jurusan) yang deme pilih ke???
salah gomen ke sebab tubohkan banyak universiti.....
tapi tak sediekan banyak peluang pekerjaan???
atopon sebab deme ni terlalu memilih???

maklomle....
deme lulusan universiti...
mane le layak nak koje kilang (sekado contoh je ye!)....
ade pulak spisis yang ndak sesangat le dapat koje gomen.....
selagi tak dapat....die tak berkoje....
alasan deme ndak sangat koje gomen ni sebab dah tue nanti senang....ade pencen.....
itu le paseinye ghamei (ramai) yang petik anggor sekaghang (sekarang) ni....

kalo camtu le gayenye...
jangan maghah (marah) le kalo ghamei (ramai) mat Bangla, Nepal, Indon, Vietnam kat Malaysia ni....
deme ni jenih (jenis) tak kesah nak koje ape bidang pun....
ce sesekali kome bersembang dengan deme...teghutame (terutamanya) yang daghi (dari) Bangladesh tu....

kome tanye ape kelulusan deme???....
silap2 lagi hebat daghi (dari) kome...tapi datang sini koje sapu sampah je....
sebabnye kat tempat deme koje tak banyak.......
dan kat Malaysia ni duit kite beso daghi (dari) Bangladesh....

jadinye, pade graduan2 yang petik anggor tu....
caghi2 le jalan sampei kome dapat koje.....
tak dapat jugak.....kome berniage le....
kan ke Nabi Muhammmad sendighi (sendiri) pun cakap....
9 per 10 ghezeki datang daghi (dari) berniage???

Tepuk dade tanye seleghe (selera)....

12 Responses to "Takde Koje ato Pilih Koje??"

  1. kalau nak seribu daya, kalau tak nak seribu dalih..

    MOHD NASER.com

    ReplyDelete
  2. aah betui betui..deme yg dtg sini mmng belajo tinggi2..kesian deme kan..tapi jgn masuk mlm je udah

    ReplyDelete
  3. kerja la dulu apa yang ada..sambil2 keja tu memohon la kat mana2 yang kita nak..
    sekurang2 nya ada jugak duit nanti nak buat blnja..

    ReplyDelete
  4. betul bro.. banyk lagi yang pilih keja..

    ReplyDelete
  5. yg takde koje ni memilih sangat sebenornya, koje tu ade belambak, mungkin nak jaga standard & demand gaji

    awok dulu ngaji bhagian lanskap, habih konvo masuk keje ngan kontraktor keje tanam rumput ngan pokok tengah panas, masuk 7 balik 8 gaji 50 sehari je

    tapi xperiance tu yg priceless, sekejap je orang lain nampak terus amik jadi pengurus, alhamdulillah

    yg penting jgn malu nak belajar, bertanya, kerja dari bawah. Insyaallah kita berjaya

    ReplyDelete
  6. betul tu ...sangat setuju!berniaga wei berniaga...

    ReplyDelete
  7. tetiba rase nak beniage.. nak niage ape ye???

    ReplyDelete
  8. boleh dakk kalau kan cakap yang, planning kerajaan, bukak kos banyak sangat..
    sampai terdapat lambakan graduan berkelulusan sama ?
    macam ura lambakan doktor 2015, lambakan farmasi 2018, lambakan jurusan IT dah lama berlaku ?
    wallahua'lam..

    ReplyDelete
  9. boleh dakk kalau kan cakap yang, planning kerajaan, bukak kos banyak sangat..
    sampai terdapat lambakan graduan berkelulusan sama ?
    macam ura lambakan doktor 2015, lambakan farmasi 2018, lambakan jurusan IT dah lama berlaku ?
    wallahua'lam..

    ReplyDelete
  10. setakat yg kakyong jumpa la, lepasa U @ graduan ni, ramey yg nak jawatan pegawai.. nak jadi pengurus.. kalo gaji takat rm1000 tu tak pandang lah.. serius ni yg belah Perak ni.. bukan nya yg koje KL...

    berbeza sungguh cara deme ni berpk, ala2 berlagak bebenor.. zmn kakyong dulu, walau pun ijazah dgn kepujian, tp kita bermula dr bawah.. belajor buat koje kerani dan staff bawahan.. sampai lah naik pangkat sedikit demi sedikit...

    ReplyDelete
  11. peluang kerja memang tak banyak. lagipun umur bersara kat malaysia ni meningkat. harga barang jauh lebih mahal dengan tahap pendapatan yang lebih kurang sama je dengan 20 tahun dulu. jadi tak boleh memilih sangat lah. masyarakat pun jangan salahkan graduan je. graduan biasanya memang tak memilih. ramai yang berniaga dan cari pendapatan dengan cara lain. aku sendiri pun kerja jauh dari bidang aku. tapi pokok persoalan tiada pekerjaan tu tetap jangan diabaikan. tak kan nak negara kita jadi macam bangladesh pulak.

    ReplyDelete
  12. bukan nyer graduan memilih keje...tp cube pikir secare mudah...tiap2 tahun berpuluh2 ribu org abih blaja...yg br nk start keje pastu ngan yg belum leh keje...manusia makin ramai...bisnis pn bukan semudah bercakap...takde experience keje...senang2 je modal hangus...dh ler..kos living dh meningkat...warge pendatang bule la...sbb diorang gaji sini murah...balik negare diorang dh kayer...kalo kite yg duk sini...takkan nk pakai duit rupiah...jgn salahkan graduan..diorang dh le presure..belaja susah...keje susah...dh leh nk kene tolong family lg...sakit kepale weh...org yg compare ngan zaman dulu cube la pikir sikit..zaman dulu org tak seramai skrg...satu job..berpuluh ribu apply...keje gomen mmg bset terjamin...walaupn bayar murah...sbb kerajaan takkan bangkrup(tak tahu lg)...swasta...tak terjamin...tgk ekonomi dunia...bergantung kt market..skrg nie mmg zaman tgh susah...bukan setakat kt malaysia seluruh dunia...bisnis2 semua dh smpi peringkat tertinggi...dh tepu..tu yg jadik ekonomi jam...ramai takleh nk keje...bukan setakat negare third country...negare2 maju pn terjejas...ekonomi crash..dan siap ader yg bangkrup lagi...cakap kene berfikir...jgn asyik nk tuding jari jer...renung2kan dan selamat beramal...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss