Galeri Sultan Azlan Shah

Galeri Sultan Azlan Shah yang terletak di Bandar Diraja Kuala Kangsar....
merupakan galeri yang mempamerkan koleksi Tuanku selama ini....
galeri ini dibahagikan kepada 2 seksyen....
disebelah kiri merupakan barangan koleksi tuanku yang bersaiz kecil..
sementara galeri di sebelah kanan merupakan barangan koleksi tuanku yang bersaiz besar seperti kereta...

Mudah nak kesini...
pada yang berada di lebuhraya PLUS...
kome susur keluo ke Kuala Kangsar....
dan perhatikan papan tanda menuju ke Bandar Kuala Kangsar...

senang cerita ...
keluo je dari highway tu...... kome ambik ke kanan...
dan terus jeeee....... sampai di roundbout tengah2 Bandar Kuala Kangsar...
pun kome terus je......
kome dalam perjalanan ke Masjid Ubudiah di Kuala Kangsar...
kome perhatikan disebelah kanan kome....
Insyallah akan jumpa.....

Dibawah ini awok sertakan caption yang awok dapat dari website Majlis Perbandaran Kuala Kangsar...













Map data ©2014 Google, MapIT
Map
Satellite

:
Galeri Sultan Azlan Shah : Bukit Chandan, 33000 Kuala Kangsar
Telefon : 05 - 777 5362
Faks : 05-777 4957
Email : gsas@perak.gov.my
website : http://gsas.perak.gov.my (lupa kan le niat kome.... laman web deme tengah naiktaraf).

"Galeri Sultan Azlan Shah secara rasmi dibuka oleh DYMM Paduka Seri Sultan Perak pada tarikh 9 Disember 2003. Awalnya istana yang disebut "Istana Hulu" atau disebut Istana Kota terletak di Bukit Chandan, merupakan istana konkrit yang pertama dibina di Negeri Perak. Istana ini kepunyaan Almarhum Sultan Idris Murshidul Azam Shah, Sultan Perak ke 28 (1887-1916). Ia mula dibina pada tahun 1889 dan siap pada tahun 1903. Pada tahun 1916, istana ini diduduki oleh anakanda baginda, Almarhum Sultan Abdul Jalil. Dua tahun kemudian, istana ini telah diduduki pula oleh putera baginda iaitu Sultan Yussuff Izudin Shah, Sultan Perak ke 32 (1948-1963).

Dalam tahun 1954, Istana Hulu ini telah dimiliki oleh Kementerian Pelajaran, dan dalam tahun 1957, bangunan ini di gunakan sebagai sekolah yang dikenali dengan nama Sekolah Kebangsaan Istana Kota. Pada tahun 1970, Sekolah Kebangsaan Istana Kota ditukar dengan nama Sekolah Raja Perempuan Muzwin, iaitu mengambil sempena nama DYMM Raja Perempuan Perak iaitu Raja Muzwin Binti Raja Ariff. Pada tahun 1996, Sekolah Raja Perempuan Muzwin telah mendapat bangunan barunya yang berhampiran dengan kawasan ini. Bangunan istana yang ditinggalkan ini akhirnya telah dicadangkan untuk di jadikan Galeri Sultan Azlan Shah.

Galeri ini memaparkan sejarah dan tonggak kehidupan termasyhur DYMM Sultan Perak Darul Ridzuan.
Tidak terlepas dari signifikansi sejarahnya, bangunan megah Galeri Sultan Azlan Shah menunjukkan perpaduan unik dari gaya arkitektur seperti atapnya unik berbentuk 'bumbung limas' dari nyeri, struktur bumbung begitu menarik seperti piramid,manakala bentuk keseluruhan adalah campuran estetika ciri tempatan dan kolonial. Pada peringkat awal pembinaan, bahan bangunan yang berpunca dari luar negeri - genteng dari Perancis, sementara dinding dan lantai ubin yang berpunca dari Itali - untuk melengkapkan batu tempatan dan yang terbaik dari 'Cengal' dan 'Meranti' kayu yang digunakan untuk atap rangka batang dan balok .

Pelbagai aneka memorabilia dan barang-barang peribadi milik Sultan Perak dipamerkan di galeri ini. Ada juga bangunan berasingan yang menunjukkan unit kereta kerajaan dan kereta peronda yang digunakan dalam iring-iringan kereta ketika Sultan Azlan Shah memerintah. Ada juga kedai cenderamata yang menjual barang yang berkaitan dengan kesultanan Perak"

Sementara gambo2 dibawah adalah koleksi peribadi awok semasa membawa pelancong dari luo ke Kuala Kangsar sebelum ini...
dan yang tak semapt awok nak up kan entri nye sebelum ni.....
awok kumpoikan sekali......
Beso tempat ni kome....


Kalo kome ada le Labu Sayong beso ni...
takde masalah catuan air kat tempat kome...
ye le... kome udah nyimpan air siap2......

Masa ni awok membawa rombongan keretapi E & O yang singgah di Kuala Kangsar....
golongan ekspatriat yang kebanyaknya bermastautin di Singapura  dan Hong Kong.....

Antara koleksi tuanku yang disini.....
di galeri yang ni awok berani le tangkap gambo...
kalo di galeri yang satu lagi tu...
awok tak berani...... 





25 Responses to "Galeri Sultan Azlan Shah"

  1. bla lah blh sampai perak nie..:)

    ReplyDelete
  2. satu-satunya negeri yang saya belum explore sepenuhnya...Negeri PERAK...bila la nak berkunjung ke PERAK...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik Lynn Hamzah.... banyak yang ada kat sini..... kalo berkesempatan... moh le ke Perak.....

      Delete
  3. Wow...umah mertua saya di kuala kangsar juga. Tapi saya belum sempat singgah ke mari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. umah mentua kat Kual Kangsar??? .... hmmm...alasan kukuh le nak melawat temapt ni....

      Delete
  4. Memang cantik eh
    Bla agaknya cik akak boleh sampai sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ....memang cantik..... awok udah sampei ke Sarawak..... tungggu cik akak pulak datnag ke Perak...

      Delete
  5. ramai pelancong yang pergi ke sana ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye cik Aiza.... disamping deme ke Masjid Ubudiah.... deme singgah ke sini...

      Delete
  6. dlam tu memang guard nya maroh karang kalo kita amik gambor...hihi..tapi best membca satu satu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi awok ambik jeee... tapi awok simpan le sume gambo2 tu..... ambik takut2 masa tuuu

      Delete
  7. wow..ramainya manusia yang berkunjung ke sana...

    Labu sayung.. kat umah ada sebiji. kaler hitam gitulah... simpan air kat dalam sejuk bebenau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betoiii... tapi ada perhati tak bawha labu sayong tu.... labu tu berpeluh ke idak???

      Delete
  8. Tak silap teman, kat sini le sidang Durbar pertama yang dibuat untuk Raja-Raja Melayu dulu kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. awok try tgk gambo durbar pertama tu... gambo tu macma sama... tapi ...... awok musykil Astana Negara tu sama ke idak dengan Istana Hulu ni???

      Delete
  9. belum pernah pergi ke sini.. cantik tempatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik acik.... ate singgah le bila berkesempatannnn

      Delete
  10. agak2nya boleh bergambar x dlm muzium ni awok?
    he.he.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo ikut tak boleh... tapi pandei2 leee.......

      Delete
    2. orite2,,he..he..
      jsust nak comform.. sebab stgh muzium boleh..stgh x..

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss