Galeri Arkeologi Lembah Lenggong

Senarai Muzium Sebelum ini :-
Muzium Beruas
Muzium Geologi Ipoh
Muzium Perlombongan Bijih Timah Kinta, Kampar
Muzium Gopeng
Galeri Sultan Azlan Shah, Kuala Kangsar

_________________________________________________________________________________

Ini berkaitan dengan gambo Wordless Wednesday semalam....
Galeri Arkeologi Lembah Lenggong atopon sebelum ini dikenali sebagai Muzium Arkeologi Lenggong....
terletak di Kota Tampan di kawasan Lenggong.....
Jika sebelum ini Galeri ini diselia oleh Jabatan Muzium Malaysia...
kini setelah Lembah Lenggong mendapat pengiktirafan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO.....
Galeri ini diambil alih oleh Jabatan Warisan Negara.....

apa yang membuatkan Galeri ini lebih istimewa adalah kerana rangka PerakMan yang ditemui di Gua Gunung Runtuh...
ini rangka original ni kome......
dan rangka PerakMan ni baghu je balik kesini setelah lama disimpan di Muzium Negara......

Galeri Arkeologi Lembah Lenggong
Jabatan Warisan Negara
33400, Kota Tampan
Lenggong, Perak.
No. Tel: 05-7679700

Galeri ini dibuka kepada awam dan tiada caj yang dikenakan....
selain itu, Galeri juga dibuka setiap hari kecuali Cuti Hari Raya Pertama.....
dan dibuka dari 9.00 pagi - 5.00 petang.....

Galeri Arkeologi Lembah Lenggong ni terbahagi kepada 3...
yang dua tempat tu.... bangunan beso yang kita tengok tu...
bangunan sebelah kanan.... dan disebelah kighi...
dalam tu macam2 benda berkaitan dengan sejarah arkeologi dikawasan ini ditunjukkan....

satu lagi bahagian adalah di luo Galeri ini...
dimana letaknya Taman Geologi...
Taman Geologi ni menempatkan kawasan permulaan tapak ekskavasi dilakukan...
dan kome boleh tengok kesan-kesan tinggalan deme mencarigali tinggalan sejarah....
disini juga ditempatkan sebuah menara pandang .....

macam biasa....
kome layan gambo2 yang awok letak kat bawah ni.....
awok tak boleh le letak banyak sangat...
nanti kome takmo datang pulak...

Lembah Lenggong



Lembah Lenggong




Dayang Nurfaizah??? hikhihkhik

Lembah Lenggong
Ada 4 Tapak Warisan Dunia Unesco di Malaysia....
bukan senang nak dapatnya kome....

Lembah Lenggong

Lembah Lenggong
Antara wajah2 dan pemain utama sehingga Lembah Lenggong mendapat pengiktirafan Tapak Warisan UNESCO.....
Lembah Lenggong

Lembah Lenggong
Orang yang bertanggungjawab menjumpai PerakMan ...
Prof Dr Zuraina Majid....
kini Pesuruhjaya Warisan......
daghi seoghang Prof di USM......

Lembah Lenggong
Pengiktirafan yang diterima....
membuatkan Lembah Lenggong setaraf dengan kawasan lain di dunia yang mendapat pengiktirafan ini...
hebat Lenggong ni kome....

12 Responses to "Galeri Arkeologi Lembah Lenggong"

  1. akak pernah lalu area tu..otw ke Tasik Raban...tp tak singgah masuk pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo..mesti masa tu..dari belah Gerik.. PEngkalan Hulu kan.... sebab kalo daghi sana..... akan lalu Galeri ni dulu....

      Delete
  2. balik kampung hari tu ada niat nak masuk, tapi masa tu dah pukul 5.00 petang dah tutup.. tengok dari luar je la.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti balik kg sekali lagi... singgah le.. sebabnya.... Galeri ni akan berubah lagi rupanya akan datang,,,, lagi hebattt

      Delete
  3. baru je saya masuk tempat ni..menarik.. banyak sejarah bleh dipelajari... at lease x sia2 lenggong iiktiraf bdar unisco..bangsa sat jadi org lenggong / gerik :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. banggaaaa.....bangggaaaa..... tapak warisan dunia..... bukan senang nak dapat..... dan bukan senang nak jaga.... kalo tak dijaga....pengiktirafan ni bulih ditarik balik....

      Delete
  4. pepandai le kome letak nama dayang nurfaizah.. kang kena saman baru tau..

    ReplyDelete
  5. wahhh tapak warisan dunia tu...wajib di lawati...ate nanti balik kampung...boleh ler kejor ke sana kejap...

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum...sy nk tnya mcmmna nk hubungi muzium arkeologi ni ea

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumussalam.... ok contact nombor ni 05-7679700 / 9693 ....

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss