Lata Ulu Chepor

Alahai....
dalam sibuk2 awok pergi ke kawasan air terjun atopon kawasan perkelahan di Perak...
awok terlupakan satu kawasan air terjun yang terkenal di Ipoh...
tak sah jadi warga daerah Kinta kalo tak tau Lata Ulu Chepor......

Lata Ulu Chepor ni letaknya di Kg Ulu Chepor...
jalan menghala ke Pekan Chemor...
kalo kome dari Highway Plus...
kome susur keluo dekat Tol Jelapang (? ..Ipoh Utara rasanya sekarang ni)...
dan kome ambik jalan menuju ke papantanda menunjukkan hala ke Chemor/Tanjung Rambutan....
senang je...

Lata Ulu Chepor ni nostalgia sikit pada awok..
bukan apa..
kat sini le awok dulu dengan kengkawan sekolah selalu bergumbira....
maklumle.... sekolah2 dulu... ini le tempat air tejun yang awok rasa paling seronok masa tu....
sebelum awok tau ada kawasan air terjun di Tanjung Rambutan ... dan Batu Berangkai di Simpang Pulai....

dulu2 masa bujang ...
Insyallah awok akan mendaki naik ke atas sekali...
sebab di atas sekali ada kawasan air terjun nye...
tapi sekarang ni bila udah berumahtangga ni.....
awok bermandi manda dikawasan bawah udah leee...
jenuh nak mengangkut bala tentera awok ke atas oooo....

Lata Ulu Chepor ni terletak dibawah kawasan Majlis Bandaraya Ipoh....
dan dijaga dan diselenggara dengan baik oleh JKKK Kg Ulu Chepor....
setakat yang awok tengok....
Alhamdulillah tempat ni makin bersih.....

macam biasa .... kome tengok info bergambo yang awok sediakan dibawah ni.....


Papantanda arah ke Lata Ulu Chepor...
dari Jalan beso kome udah boleh nampak papantanda ni.....


Haaa....... tempat ni sengaja awok tangkap gambonye...
sebabnye disini le scene dalam cerita Rombongan Cik Kiah ke Sukan Komanwel dulu..
scene Opie Zamie mengejo bas dengan abang nye berbaju deme menoreh getah....

Senarai caj yang dikenakan kalo kome kesini...
tak mahal pun....
caj ni pun digunakan untuk mencantik dan membersih kawasan ni...


Antara pondok yang disediakan disini...


Kemudahan kedai makan/gerai yang ada di sini...

Surau pun beso...dan selesa...

Itu dia....
kalo tak faham lagi awok tak tau le...
sama ada tak reti membaca ato memang tak faham bahasa...
bahasa kaso nye..... tengin......

Port awok baru2 ni.....

Dewan Ceramah......
kalo kome bercadang nak buat aktiviti disini...


Aktiviti bako-membako pun kome boleh buat kat sini.....

Kawasan tapak perkhemahan....
luas dan selesa....



Kawasan meletak kereta yang luas....


Tengah2 musim panas ni....
memang terbaik le kalo dapat berendam.....


Kalo udah kertas macam ni kat pondok...
maknanya udah ada yang menyewa....
Tumpuan dalam gambo ni bukan kereta tu...
tapi bangunan tandas di belakang tu....
tempat mandi dan tandas deme asingkan....
kita pun selesa....






Udah nak balik baru awok perasan ....
gambo pondok utama pintu masuk ke Lata Ulu Chepor ni takde...
haa...kat sini kome berenti le dulu...
bayaran masuk akan dibuat sini....

Makanan wajib awok kalo kesini....
Gerai Karipap yang terletak di jalan masuk ke Lata Ulu Chepor ni...
terbaikkkk...karipap panas makan lepas mandi-manda....
alamakkk...sekali ada entiti pulak dalam gambo ni.....

RM2.00 je.....

11 Responses to "Lata Ulu Chepor"

  1. Tu ari (2 thn lps) ada pergi, pastu dah heboh penyakit kencing tikus tu, langsung takut nak ke ayo terjun. Tu lah..tpt mmg elok orang jaga, tp perangai orang kita ni plak tak semenggah. tinggal segala sisa makanan gitu saja, tinggal pampers anak2 gitu aje.. mana le cikti tu tak dtg kan..
    tu ari, tpt tukar baju/mandi tu mmg tak selesa. ni dah oke kot..kot la.. tu pun salah satu sbb sy tak suka mandi air terjun - tpt mandi/salin baju yg busuk dan tak terurus..

    by d way : Blog saya da tukar URL - skrg jadi http://puanstoberi.blogspot.com/
    Huhu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak aiii.... lama betoi... Alhamdulillah...baghu2 ni awok pergi udah bersih dan selesa.... tapi macam puanstoberi cakapkan tu le... mentaliti oghang kita ni kelas ketiga... tang kebersihan deme jarang nak ambik berat... buang sampah suka hatii deme je....

      Delete
  2. memang berbaloi rm2.00 je.. sesuai membawa isteri dan anak-anak ke lata ulu chepor ni di hujung minggu macam sekarang.. musim panas ni best kalau dapat berendam dalam air.. hehe.. aiza tak pernah lagi sampai di sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang berbaloi2.... + berendam dalam ayo...... = priceless...... cik Aiza tau tak... kat Lenggong...selain Lata Kekabu mana lagi tempat air terjun yang ada kat situ???

      Delete
  3. Kena bayar ke utuk lepak kat pondok tu? Ye la selalunya pondok kat peranginan mana ada org sewa. Main belasah lepak jerk...

    gambar air tu byat kita rasa nak mandi le

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat sini berbayo.... bukan apa... pusing2 balik utk deme selenggra tempat ni....

      Delete
  4. Replies
    1. yup... inile tempat tumpuan berkelah org Ipoh...

      Delete
  5. nampk bersih la jugak ulu chepor ni...awok pun tak penghonoh sampei..ke udoh lupe..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. atee..... balik pun lalu highway je....... kan...kan... takpe.. ada rezeki balik...singgah le.....

      Delete
  6. kalau nak buat aktiviti perkhemahan sek ren buleh ke kat tmpt gini?

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss