Istana Billah, Papan

Pada yang mengikuti blog awok Insyallah perasan awok pernah buat entri berkenaan dengan Istana Billah ni dulu...
tapi masa tu awok tak dpat masuk ke dalam kawasan Istana Billah ni...
penerangan berkenaan dengan tempat ni dah pun awok buat di entri awok yang dulu tu.....

Hujung minggu lepas, awok ke Pekan Papan....
Tujuan utama nya nak bermandi-manda di Hutan Lipur Papan .....
tapi masa balik lepas bermandi manda tu...
awok terperasankan pintu masuk ke Istana Billah ni dibuka...

jadinye bagai oghang mengantuk di sorongkan bantal...
awok dengan tak teragak-agak masuk ke Istana Billah ni...
maklumle... kunjungan pertama awok dulu ke sini pintu utama nye dikunci.....
tapi awok masih ada satu lagi yang awok tak dapat nak buat bila kesini...
awok nak merasa masuk kedalam Istana Billah ni.....
takpele...kome layan gambo2 Istana Billah kat bawah ni ye....






Tertera tahun 1896 di pintu gerbang Istana Billah ni.....
maknanya udah 118 tahun Istana ni...



Surau bersebelahan Istana Billah....
sayang kita ditinggeikan..
sama macam Istana Billah.....

Surau ni masih cantik lagi....
dan terpelihara....

Rumah yang terletak bersebelahan dengan Istana Billah...
tengok pada gayanya....
macam ada orang yang duduk kat sini....
ada yang bagitau awok....
ada sorang perempuan tua yang jaga Istana ni...
dan dia tinggei disini kawasan ni.....
bersebalahan dengan surau...
ada sebuah lagi rumah...
awok terlupa pulak nak ambik gambo rumah tu..... bersih ooo tempat ni....

Untuk makluman kome....
mana2 rumah yang ada palang macam ni...
deme ni orang kaya....
palang tu sebenonye kunci pintu rumah ni...

Cantikkan awang larat tingkap Istana Billah ni...






Gambo laman Istana Billah ni.....
ni kat ateh Istana ni tauuuu.....






Satu je harapan awok...
kalo boleh .... biole suku-sakat Raja Billah.....
atopon pihak yang berkenaan jaga 'Kompleks' Istana Billah ni dengan lebih baik...
bukan maksud awok....sekarang ni tak baik....
tapi selalu2 le pelihara tempat ni...
bukan apa..... selalunye... tempat ato bangunan yang dah lama tinggei...
kalo tak dijaga dan diselenggara dengan baik....
mudah rosak dan akhirnya akan roboh macam tu je......

12 Responses to "Istana Billah, Papan"

  1. hurm... kalo cat balik tembok2 keliling Istana billah tu cantik kan... ni nampak sgt tak brapa peliharanya hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itule..... kalo dijaga elok2 Insyallah...sampei bile2 pun cantik....... tapi persoalan nye??? ade ke yg nak jaga tu??

      Delete
  2. ni mujor ler juge ada orang menjagenya...kalo idok, jadi sarang ape pun taktau ler awok..syg bebenor sbb bukan senang wooo nak buat istana dedulu. kalo jaga elok2 ntah boleh duduk dlm nye..iye dok yob?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kesian makcik tua tu... mane lalu dia nak jaga soghang2..... betoi kate mike tu cik amirah....kalo dijaga elok2... kite pun bleh duduk kat situ,......

      Delete
  3. betul tu.. kalau anak cucu tak jaga sape lagi kan... jadikan galeria ke hape ke sure terjaga rapi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagoih cadangan tu... at least kalo dibuat muzium ke galeri ke.... kene kan sikit charge.... dapat le gune utk maintain kan tempat ni....

      Delete
  4. teringin nak tgk depan mata...
    suka tgk sejarah mcm ni, tapi sayang x terjaga sangat...huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. awok teringin nak masuk ke dalam..... maklumle... dulu ada krew buat citer pasei rumah ni..... ala entri awok sebelum ni ade awok letak.... cite hantu.......

      Delete
  5. masih kekal kukuh istana billah tu.. tak pernah pula aiza sampai ke sana.. bagus orang yang jagakan tu jaga kebersihan istana tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdullillah.... ada yg ambik berat...tapi kalo le dia udah takde nanti...agak2nye le sape nak terus jaga tempat ni

      Delete
  6. masih terpelihara dan nampak ciri2 klasik. bangunan pun kukuh. suka tengok ukiran awan larat tu, halus buatannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju..... kalo dijaga..Insyallah..sampei bila2 pun akan terpelihara....

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss