Muzium Perak, Taiping

_________________________________________________________________________________

Haghi Sabtu yang lepas (29/03/2014)....
masa tu awok udah kebah demam....
dan dalam perjalanan balik ke Ipoh masa tu...
awok sefamili singgah ke Muzium Perak yang terletak di Taiping.....

kalo kome nak tau lebih lanjut pasei Muzium Perak, Taiping  ni..... 
kome boleh ke sini ....dan jugak ke sini ....
sebab apa ..... kalo kome udah klik link yang awok bagi kat atas ni...
awok tak payah dah ceghite sejarah Muzium ni....

sejarahnya panjang..... daghi 1883 lagi....
kebetulan masa awok ke Muzium Perak, Taiping baghu ni...
deme udah mula bukak Muzium ni untuk kunjungan awam pada waktu malam.....
sehingga pukoi 10.00 malam.....
kalo ikut rancangan deme....
Muzium ni akan dibuka pada waktu malam pada setiap Haghi Sabtu minggu terakhir setiap bulan...
tapi jika mendapat sambutan....
mungkin akan dilanjutkan ataupun di tambah hari lawatannya.....

masa awok melawat Muzium Perak, Taiping ni.....
deme sedang membuat pameran 130tahun Muzium Perak, Taiping......
ape lagi....
pada yang berkesempatan pergilah melawat Muzium Perak, Taiping.....





Murah je tiket masuk nya...
RM2.00 untuk dewasa......
Kanak2 dengan myKid percuma.....
di Muzium Perak, Taiping ni juga ada disediakan Wifi secaghe percuma.....
dan kita juga dibenarkan untuk mengambil gambo di dalam muzium....
tak macam sebelum ni..... jangan haghap le... nak dapat tangkap gambo...





Gambo2 Muzium Perak, Taiping bermula dari tahun 1890 an ....
sehingga yang terkini.....







Awok nak tunjukkan bangunan tambahan di Muzium Perak, Taiping yang dibina pada tahun 1900


Tandas yang selesa dan bersih



Anak dara awok....
beriya-riya dia menangkap gambo...

14 Responses to "Muzium Perak, Taiping"

  1. wah...teringin nak gi mezium nie../
    maklumlah cik akak memang minat sangat dengan sejarah nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagoih le camtu..... mungkin cik akak bleh pulak buat entri pasei Muzium kat Sarawak pulak.... sana lagi banyak Muzium......

      Delete
  2. Gi muzium waktu memalam ni, jangan sampei ghoper cerita 'Night At The Museum' udoh le. Jenuh teman kena kejor dengan makhluk kat dalam muzium tu. Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahakkk... kalo jadi ghope tu.. jenoh kite wehhh... maklumle... kat Muzium Taiping ni banyak rangka binatang....

      Delete
  3. JAMBATAN KEDUA TU PUN DAH BOLEH LALU. KIRANYA DEKAT JE KALAU NAK GI TEPENG. BOLEH TERJAH NI....

    hari ahad bukak ke idak yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekat sesangat.....bayor duit tol jambatan kedua tu RM8.50... kendian bayo tol exit Kamunting..... RM3.50 kot........ tambah bayo tiket masuk Muzium RM2.00 soghang dewasa....

      kecuali Hari Raya Aidilfitri dengan Hari Raya Aidiladha je deme tutop....

      Delete
  4. aiza pernah sampai muzium taiping, tapi dah lama.. lebih dari 10 tahun lepas kot.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak aiiii.... lamanya... kalo sempat nanti balik kg...singgah le... udah lain sangat ghope muzium ni....

      Delete
  5. salam.banyak tempat menarik rasa kalau beri peluang nak pi gua tempung tu heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumussalam....... gua tempurung pun ok.... tapi pastikan ambik pakej top of the world dgn yang meredah air tu ye.... baghu lengkappp

      Delete
  6. Idok le mahei rege tiketnye.

    Eh betul ke ayat tu? Ehehe(first time nak cuba ckp sana)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihihi.... cik LM.. beno sesangat.........

      Delete
  7. taiping ni mmng old skul kan...tenang je. masa keroje sane ler. ler ni taktau ler pulok kalo doh sibuk bebenor kat sana...

    p/s : eh, bila org baru nak keluor tu yob? doh besor doh yg sulong tu, udoh masuk sekolah ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betoi cik amirah...... maksud Taiping tu sendighi pun everlasting peace..... memang tenang.... tapi hujung minggu memang tak dapat le nak tenang.... sibuk bando nye...

      p/s: Insyallah bulan 6....... yg sulong udah darjah 1.... sekejap je awok rasa....

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss