Hutan Lipur Sungai Nyior, Trong


Haghi Senayan (Isnin) yang lepaih awok bercuti....
bile udah bercuti tu....mule le awok fikir kemane awok nak menyongket.....
fikir punye fikir....
sudahnye awok bawak famili awok pergi mandi mande kat kawasan air terjun....

cadangan aseinye awok nak membawak deme ke Air Terjun Batu Hampar di Trong, Taiping.......
tapi sudahnye....
punye mencaghi tapi tak jumpe2 jugakkk....
akhirnye awok jumpe pulak kawasan air terjun yang lain......
takpele...alang2 nak pegi mandi manda.......

Hutan Lipur di Perak
Air Terjun ni pun letaknya dalam kawasan Trong jugak.....
pelik..nak caghi air terjun Batu Hampar.....
yang awok jumpe air terjun Hutan Lipur Sungai Nyior, Trong
pade yang nak kesini....
teghutamenye daghi Exit Tol Changkat Jering........
kome ambik teghoih ke kanan...... jangan belok kanan atopon kighi.....
teghoih jeee...... sampei kome jumpe estet Ladang Alappa.....

di sebelah kighi kome...
dan kome akan melalui jalan masuk utame ke estet ni....
kedatangan kome akan dicatit oleh Polis Bantuan di pintu masuk utame ni...
tapi takpe....sekughangnye kedatangan kite adele oghang tau....

daghi pintu masuk utame tadi ....
ade lebih kughang 3km untok sampei ke kawasan air terjun ni....
dan kome akan jumpe papan tanda arah macam gambo kat bawah ni untok mengelakkan kome sesat....

Hutan Lipur di Perak
Ini le papan tanda arah ke Air Terjun....
kalo kome memandei je terjah....
silap2 kome sampei ke tengah hutan....

akhirnye..... kome jumpe je papan tande macam kat bawah ni....
kompem kome udah sampei.......
kawasan nye cantik....

tapi sayang satu je....
tak beghape terjage......
Jabatan Perhutanan Negeri Perak kene buat sesuatu...
kalo tak tempat yang cantik ni jadi hutan tebal je nanti....

Hutan Lipur di Perak
Pintu masuk ke kawasan ini....


Hutan Lipur di Perak
Antaghe kemudahan yang ade disini....
Hutan Lipur di Perak
Air sungai tak dalam...tapi ayo nye laju....
pade yang ade anak kecik tu kene hati2 sikit....

Hutan Lipur di Perak
Bile kome nampak jambatan ni....
maknenye kome bulih ke sebelah sane sungai untok berkelah....

Ok..... ini pulak kawasan di belah ateh sikit......
kawasan ni lueh sikit....
dan ade satu kawasan yang kome bulih buat terjun tiruk kat sini......
Hutan Lipur di Perak
Kawasan letak kereta nye pun lueh......
Hutan Lipur di Perak
Kome nak berkhemah pun bulih.....
tapi mintak kebenaran daghi Jabatan Perhutanan Negeri Perak dulu.....

Awok macam biase.....
pade yang beghade berhampiran dengan tempat ni.....
sile2 le berkunjong....
kalo kome ghase takut disebabkan virus kencing tikuih yang melanda sekaghang ni....
kome elakkan pergi ke tempat yang banyak sampah sarap.....
situ tempat tumpuan tikuih....


22 Responses to "Hutan Lipur Sungai Nyior, Trong"

  1. salam awok..
    baguslah bawak family pergi cuti2..

    teringat cerita kencing tikus..teringat arwah pak usu..
    malang x berbaukan..

    ReplyDelete
  2. cik Gee GTG....
    awok memang gemo bawak anak bini pegi beraktiviti macam ni...ALhamdulillah.....setakat awok pegi ke kawasan ayo terjun ni...tak penah lagi kene 'bende' yang bukan2....
    moge pak usu mike ditempatkan dalam kalangan oghang beghiman.....

    ReplyDelete
  3. wooooooooooooooooo,pantai ke swimming pool ke air terjun ke memang best....tempat ketenangan gitu :D

    ReplyDelete
  4. Mek Onie....
    ajenye yeeeee....tambah2 dengan famili kan?

    ReplyDelete
  5. Ade ye air terjun situ... Awok tau yang dekat pecah batu tu jer air terjun yg ade kat trong sana.... :D

    ReplyDelete
  6. dah lama tak berekreasi dengan keluarga ke tempat macam ni..

    ReplyDelete
  7. Enick Amin A.R
    yang sebenonye....awok memang caghi ayo terjun pecah batu tu..... tapi sebab awok tak jumpe.... terjumpe pulak air terjun ni...awok belasah je le....

    cik Mizz Aiza...
    sesekali berekreasi camtu dengan famili mmg best...... eratkan hubungan kite dengan anak2 dan isteri...besttt

    ReplyDelete
  8. Best nih.. jemputla dtg ke tmpat saya plk di batu kurau.. pg ke sempeneh. tmpat mndi jgk tu.. kalau nk meriah pg hari ahd. best!!

    ReplyDelete
  9. Waaaaaa, syiioooknyaaa dapat mndi sungai. Selalu gi taiping sbb abg sy duk sana. Tp xtau pulak kewujudan sungai ni. Bleh la try carik pahnii. Hihi.

    ReplyDelete
  10. Salam
    Nmpk bersih dan lengang. Bagus juga kan.. X berebut tempat dgn org yg bersesak2

    ReplyDelete
  11. Encik zakirasli...
    Insyallah kalo takde ape2...awok akan ke sempeneh...memang udah dalam plan awok tu...

    cik Nies alhaQ.....
    ok jugak tuuu.... Burmese Pool penah sampei???.... itu pun best...tapi selalu ramei oghang tuuu

    ReplyDelete
  12. seronoknya. sudah lama tak pergi air terjun.

    ReplyDelete
  13. cik Fyna Ahmad....
    sesekali berair terjun ni bestttt.....lagi2 pulak dengan famili.....

    ReplyDelete
  14. lebihkurang sama dengan air terjun tempat saya cuma ada air terjun yg tinggi..tp lama juga tak pergi kawsan air terjun sejak ada yg mati akibat air kencing tikus lps mandi kat situ.

    ReplyDelete
  15. cik whitecappucino...
    kat mane tu?? Lata Bayu kat Baling tu ke???

    ReplyDelete
  16. Encik sop...
    memang best...dan awok paling pueh hati kalo dapat bawak anak2 dan bini sekali.......bestttt

    ReplyDelete
  17. Mesti seronok kan...hihi....cik akak tak pernah gi air terjun lagi..tengok pon tak pernah...sedihnya :)

    ReplyDelete
  18. cik Nao Mei....
    ehhhh...takkan tak penah pegi..... kat Sarawak kan ade???.... sesekali tu jelajah le mane air terjun yang dekat.....

    ReplyDelete
  19. cik Nao Mei....
    ehhhh...takkan tak penah pegi..... kat Sarawak kan ade???.... sesekali tu jelajah le mane air terjun yang dekat.....

    ReplyDelete
  20. dah lama x p kat air terjun... hohoho~~ sama2lah jaga kebersihan tmpat tu agar tiada penyakit y tmbul ^^

    ReplyDelete
  21. cik AiSyA LiEzA....
    betoi tu...kalo same2 kite jage..... kompem bersih tempat tuuuu

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss