Kiah Pekasam

Tajuk entri awok kali ni macam lawak kan???
tapi bende ni betoi....
balik daghi Lata Kekabu, Lenggong Ahad lepas...
awok singgah ke perusahaan Ikan Pekasam kepunyaan Puan Kiah kita ni haaa....

kalo kat belah2 Lenggong ato Grik....
Ikan Pekasam meghupekan keluaran utame kat sane...
maklumle...kat sane tasik nye beso2 belake....
ade Tasik Raban, Tasik Temenggor.....

ok...Perusahaan Ikan Pekasam Kiah ni terletak di Kg Pengkalan Ikan, Kuak, Lenggong...
ini rasenye cik Mizz Aiza tau la kot....
katenye hometown die Lenggong ni...
hehehehehe....

Kiah Pekasam
Ini le tokehnye.... Puan Kiah...

Kiah Pekasam
Antara packing yang digunapakai disini

Kiah Pekasam
Ini harga untuk iklan...
kalo kome kesini....
harga boleh runding lagi....

Kiah Pekasam

Kiah Pekasam
Cara2 pembuatan ikan pekasam...

Kiah Pekasam
Ikan dimasukkan ke dalam bag plastik secaghe manual...

Kiah Pekasam
Disini le tempat ikan diperam/digaram dan disimpan selama tempoh 4 minggu untuk semua proses...

Kiah Pekasam
Kemudian..... ikan yang dibungkus tadi dimasukkan ke mesin ini...
untuk tujuan menutup plastik dan angin yang ada dalam plastik tu disedut keluo.....








30 Responses to "Kiah Pekasam"

  1. saya sampai sekrg tak pernah lagi merasa ikan pekasam.. tapi pernah housemater masa kat u dedulu grg ikan pekasam ni...haaa... udah semerbak satu umah.

    #choppp... tajuk entri tu dah mcm tajuk drama yg che ta berlakon kat astro plak...

    ReplyDelete
  2. iye ke tak pernah.... rugi le...sesekali terai..sedap oooo..... tang semerbak satu rumah tu memang tka dapat dinafikan....

    haa...yang itu drama.... ini yang realiti...

    ReplyDelete
  3. sedap...goreng garing-garing, letak bawang, cabai...makan dgn nasik panas2...

    ReplyDelete
  4. mcm tajuk citer yg rozita che wan berlakon tu jer..:)

    ReplyDelete
  5. @Encik muaz_kkgp....
    perghhhh... mmg best...Ikan Tenggalan tu paling best...kate deme...

    @cik Normi Nieza....
    tapi ini yang realiti punye....

    ReplyDelete
  6. dah dekat dengan kampung aiza juga la tu.. hehe.. aiza memang suka makan ikan pekasam ni.. teringat kisah seorang kawan pejabat aiza.. dia bawa balik ikan pekasam ke rumah dia suruh isteri dia masak.. sekali isteri dia pergi basuh ikan tu sebelum digoreng.. haha.. memang kelakar..

    ReplyDelete
  7. @cik/Encik otak kosong...
    makan dengan nasik paneh.... perghhhhh....

    @cik Mizz Aiza....
    kalo dibasoh camtu...tak jadi ikan pekasam le...... kekekeke...... jadi ikan goreng masin....

    ReplyDelete
  8. sedap ke pekasam makcik kiah ni Yeop D?

    awok minat juga kalau kena yg sedap tu

    ReplyDelete
  9. @cik Ummi Hanie...
    sedap..... awok ade teringat nak bagi kat mike produk2 Perak...termasuk le ikan pekasam ni..... free ye..awok tak caj.. kekeke......

    ReplyDelete
  10. @cik Ummi Hanie...
    sedap..... awok ade teringat nak bagi kat mike produk2 Perak...termasuk le ikan pekasam ni..... free ye..awok tak caj.. kekeke......

    ReplyDelete
  11. Saya tahuu yoep! Ekekeke.
    Kg saya dekat gerik aje haaa.
    Hewhew. :)

    ReplyDelete
  12. @cik Nies alhaQ....
    laaaa...dekat bebeno.... kalo balik sempat beno singgah nyeeee

    ReplyDelete
  13. megheco ayo lior teman yobb..makan musin pose best ni yak..

    ReplyDelete
  14. he3..my fav ni..blik kedah je confrim pekena ikam pksam..

    ReplyDelete
  15. @Cho a.samad jaafar....
    itu sebab awok udah beli siap2....bekei bulan pose nanti cho.... takde menggago caghi nanti....

    @Encik S.K.A....
    ramei yang gemo bende ni....sedappppp

    ReplyDelete
  16. boleh tahan jgk hrga pekasam tu kn..

    ReplyDelete
  17. sekarang harga pekasam dah melambung.

    kalau akak le nak makan pekasam. buat je sendiri. sib baik ada belajar ngan mak.

    kat kg senang le nak dapat ikan darat. Kalau kat sini akak buat dengan ikan talapia hitam tu je.

    suruh dorangsiang siap siap. balik umah basuh cuci cuci terus perap.

    berbalang balang dapat. jimat.

    ReplyDelete
  18. sedap...tapi jangan makan selalu sangat...boleh dapat darah tinggi nanti kome

    ReplyDelete
  19. @Encik zakirasli...
    itu harga untok ilan... kalo ke kilang dia...bulih runding harga...

    @cik wantie...
    lagi untong bulih buat sendiri.... jimat belanja... dan boleh makan hari2... kalo beli...berapa banyak beli... itu je le yang kite dapat...

    @Encik muaz_kkgp...
    betoi..... sedap memang sedap... tapi kalo hari2 mmg datang le panyakit tuuuu

    ReplyDelete
  20. x pernah terai lagi..
    sedap ke?

    ReplyDelete
  21. sedapnya ikan perkasam. mkan dgn nasi panas2.. :)

    ReplyDelete
  22. @cik Gee GTG.....
    pade awok sedap le...pade oghang lain awok tak tau...

    @cik Mimie Najib....
    perghhhh...mmg bestttt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku mmg pernah rse Pekasam ni mmg sedap selain tu Pekasam angah dkt RnR perah mmg terbaik

      Delete
  23. Aku penah rse ikan Pekasam ni mmg sedap slain tu aku penah rse angah Pekasam dkt RnR perah mmg terbaik..klu org lama y lama bt mmg trbaik

    ReplyDelete
  24. Aku penah rse Pekasam ni mmg sedap slain tu Pekasam angah dekat RnR perah mmg terbaik

    ReplyDelete
  25. Aku penah rse Pekasam ni mmg sedap slain tu Pekasam angah dekat RnR perah mmg terbaik

    ReplyDelete
  26. Mmg sedap klu Pekasam angah dkt RnR perah gerik pn sma mmg terbaik

    ReplyDelete
  27. tu dia la eihhh... sampei 5 kali si Sham Johari ni komen...... atopon tertekan lebih ..... ye betoi.. pekasam ni memang sedap.....

    ReplyDelete
  28. pekasam mgg sedap!! pernah beli pekasam jenama ISTIMEWA UMMI, mmg sdap, xmasin, mkn ng putih mgg sedp..hu3..slalu beli pekasm nie kt RnR selepas tasik banding lebuh raaya timur barat gerik-jeli tu...kt RnR Gerik perah pn ad jugak jenama nie klau xclp pnh tgk...love pekasam he3..

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss