Masjid Ihsaniah Iskandariah, Kg Kuala Dal


Awok kalo balik ke rumah mentue awok di Gunung Semanggol.....
awok suke ikut jalan lame.....
sebabnye awok suke beghenti di banyak tempat yang awok ghase menarik....
dan salah satu nye ade di Padang Rengas.....

Masjid Ihsaniah Iskandariah yang terletak di Kg Kuala Dal, Padang Rengas, Kuala Kangsar......
kalo kome keluo daghi exit Kuala Kangsar.......
kome ambik jalan ke kiri menuju ke Bukit Gantang atopon Taiping.......
dan kome peghatikan disebelah kiri kome.....

Masjid lama yang dah tak digunekan lagi ni terletak didalam kawasan Masjid Al-Wahidiah, Kg Kuala Dal....


Masjid Al-Wahidiah
Masjid Al-Wahidiah
Masjid Al-Wahidiah, Kuala Dal sekaghang

Awok suke beghenti kat sini salah satu sebabnye....
corak Masjid lame ni yang unik....
dimane bilah2 buluh digunekan sebagei dinding masjid ni......
masjid ni sekaghang di bawah kelolaan Jabatan Warisan Negara........

Masjid ni telah dibina pade tahun 1936 dengan ehsan Almarhum Paduka Seri Sultan Iskandar Shah....
Sultan Perak ke 30......
Rekabentuk dan hiasan masjid ni memang diilhamkan oleh baginda berdasarkan kepada senibina Istana Kenangan di Bukit Chandan.....
Masjid ini telah tidak digunekan lagi bermula daghi tahun 1976 dan menjadi semakin usang dan uzur....
sehinggelah tahun 2008 apabile Jabatan Warisan Negara mengambil inisiatif membaikpulih Masjid ini semule.....
Masjid Ihsaniah Iskandariah
Pandangan Masjid daghi depan

Masjid Ihsaniah Iskandariah
Pandangan daghi sudut tepi

Masjid Ihsaniah Iskandariah
Cantik tu kome........ buluh diraut kecik2 ....
dibuat dinding....kendian diwarnekan.....

Masjid Ihsaniah Iskandariah
Pandangan Masjid daghi belakang

Masjid Ihsaniah Iskandariah

Masjid Ihsaniah Iskandariah
Kome tengok awan larat nye......

Masjid Ihsaniah Iskandariah

Masjid Ihsaniah Iskandariah


Tapi yang kat ateh tu sebenonye intro untuk entri awok kali ni....
yang sebenonye....awok nak bercakap le pasei kerosakan yang awok peghatikan....
dibelakang masjid ni....
udah dimakan anei2....... 

kalo tak dijage betoi2 ni....
mau keseluruhan masjid ni tumbang......
tingkap pun udah rosak....
disebabkan Masjid ni dibawah seliaan Jabatan Warisan Negara......

mohon agar masjid ni diselia dengan balik....
kalo tak mau hilang satu lagi sumber sejarah dan tempat pelancongan yang ada kat Perak ni......
oghang Kg Kuala Dal pun....
ambikle inisiatif membaiki atopon sekughangnye menutop kerosakan yang ade tu.....



Masjid Ihsaniah Iskandariah
Kome tengok...... 

Masjid Ihsaniah Iskandariah
Tingkap pun udah berlubang....
naseb baek kat dalam masjid ni takde bende berhage je...
kalo ade......
kompem le hilanggggg

Kalo kome macam mane???.... nak dibiokan je rosak ni jadi lebih beso ???

20 Responses to "Masjid Ihsaniah Iskandariah, Kg Kuala Dal"

  1. sayangnya kalo dibiarkan gitu aje...lobang tu memang ye, tak lama lagi silap gaya haruih ler runtuh mesjid tu..bagi saya, mesjid ni memang unik sangat2....chantek..harap terpelihara..

    ReplyDelete
  2. awok selalu le lalu dekat situ tp xde nye nak beghenti tgk..tgk gitu2 je lam kerete hehe

    ntilah awok balik kuale..nak singgah kejap..

    kenalah jago..tu kan peninggalan sejarah..unik plak tu..dptlah menarik org dtg tgk

    ReplyDelete
  3. itu le cho...... kal otak dijage dan dibaiki sekghang ni..... jangan terkejut le...bangunan ni tinggei sejarah je...... bukan selalu kite dapat masjid yang camni unik...

    ReplyDelete
  4. cik el.....
    apedaaa....sesekali singgah le tengok.....ate kampong mike udah dekat tuuuuuuu

    ReplyDelete
  5. SubhaAllah cantik nya...tak sangka Allah memberikan idea yang unik untuk mereka...:)

    Betol tu....susah hati cik akak tengok tiang tu dari semalam sudah eh...berlegar2 difikiran tak sabar nak tunggu entri hari esok.,....
    kenapa tak dirawat bagai masjid tu..sayang rumah Allah diperlalukan sedemikan....

    ReplyDelete
  6. hooo.. ni lea gambo Wordless Wednesday semalam.. haaa..

    ReplyDelete
  7. Assalam awok..tiang 2 mgkin dh kena mkan dgn anai2 kot..tringin jgak nk pergi tgok masjid 2 dpan2..unik je ambe nengoknya..msih berfungsi ke masjid 2???

    ReplyDelete
  8. sayang tak di jaga dgn baik...arwah tok dulu pendei buat kelarai,dinding tepas...kg teman di sayong lembah

    ReplyDelete
  9. cik Nao Mei @ cik akak....
    itule paseinye.... sayang rumah Allah tak dijage.... tapi sayang jugak sebab Masjid ni udah tak digune lame dahhh....

    cik tenku butang....
    heheheh....memang itu le ... saje kasi saspen semalam...

    Encik S.K.A...
    masjid ni memang udha lame tak digunekan... tpai kalo sape2 nak gune..awok peghatikan kat dalam tu bulih je nak gune kalo nak bermesyuarat....awok pun gahse tiang tu anai2 yang makan.....

    Encik muaz_kkgp....
    itule.... uiyooo handei tok mike yop...ate...takpe ke sape dalam keluarge mike yang handei macam tok mike yop???.... lembah sayong...dekat beno le tu..... awok ade apok sedaghe dok Kg Jamuan.....

    ReplyDelete
  10. Cantik senibinanya, ooo ni lah gmbr entri semalam tu. hehehe

    ReplyDelete
  11. sgt menarik
    kalau boleh dijaga mmg bagus
    khazanah patut dijaga
    syg kalau runtuh cam tu jer

    ReplyDelete
  12. cik LM...
    iye.... ini le gambo penuhnye.... sayang...Masjidnye cantik.... tapi diselia dengan baik....

    ENcik Sop....
    itu le... Malaysia ni memang masalah tang maintainance.... ..tang nak buat baghu ato baikpulih senang... tapi nak kekalkan benda tu dalam keadaan baik yang oghang Malaysia failed....

    ReplyDelete
  13. ooo...masjid rupanya. dah lupa dah. tapi memang cantik kan. berseni. sayang ler kalo nak dibiorkan aje. abeh ler roboh nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itule paseinye cik amirah..... Kalo tak dijage dgn baik..... Memang tunggu mase le die roboh....

      Delete
  14. Kalo tunggu gheban baghu nak reper alamat nangut je le nanti hehehehe

    ReplyDelete
  15. sayangnye kalau warisan macam ni x dijaga..alahai..~~

    ReplyDelete
  16. Encik Yob Edel....
    stended le Malaysia.... selagi tak teghok...selagi tu deme tak tengok...nak repair ke ape... kang udah teghok...belanje kene keluo banyak... baghu le deme sebokkkk

    ReplyDelete
  17. cik Gee GTG...
    memang sayang.... mane lagi nak tengok kalo udah tak berjage... gambo2 yang ade je le......bukti masjid ni penah ade dan wujud....

    ReplyDelete
  18. memang cantik dan unik pembuatannya.. sayang kalau tak dipelihara khazanah ni..

    ReplyDelete
  19. cik Mizz Aiza....
    betoiii..... kalo dibio kan rosak camtu.... memang tinggei sejarah je le.....

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss