Ketam Lembut Kuala Gula

Kome kompem pernah makan Ketam kan???...
dengan susah payahnye kene bukak dulu kulitnye...
baghu kite dapat makan isinye....

tapi itu dulu...
sekaghang ni udah ade ketam yang kulitnye lembut....
dan bulih je kite goreng camtu ...
dan teghoih makan......

bende ni awok jumpe mase awok ke Kuala Gula.....
Kuala Gula ni terkenal dengan hutan paya bakau nye......
dan dalam mase yang same....
kat sini kaye dengan sumber makanan kepada kite leeee....

daghi kerang nye....... membawak ke ikan dan udang nye...
sehingga le ke ketam....
disini juga ada perusahaan ketam lembut.....
dan tempatnye terletak betoi2 di Jeti Kuale Gula dan Resort Kuala Gula.....



Ketam Lembut
Kome nampak kerang tu???...
sini memang banyak kerang....
Ketam Lembut
Sebelum kulitnye dibuang...
camni le rupe ketam nipah ni....
Ketam Lembut
Ketam yang udah bersalin kulit.....
punye le lembut....
kome nampak licin dan berkilat rupe ketam tu......

Gambo daghi Ipoh Echo.....
kulit ketam ni akan terjatuh dengan sendighi nye.....
tapi kome nak tau caghe macam mane kulitnye boleh jatuh sendighi...
kome kene kesini....
Gambo daghi Ipoh Echo lagi...
haseinye setelah 'diselamatkan' dalam kuali....
awok ade gambo ketam goreng...
tapi tak jumpe mane awok simpan fail nye...

Artikel pasei Ketam lembut ni bulih kome tengok kat sini 



49 Responses to "Ketam Lembut Kuala Gula"

  1. waah! sedap tp family kami ramai allergy seafood :) tp sy x la, susah la nk dpt peluang makan sbb majoriti alergi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahaiiii...... Ruginye.... Kene makan curi2 le camtu....

      Delete
  2. dah pernah tgk dalam majalah tiga dulu tapi udah lupa dah caranya...betui ke depa cabut kulitnya masa dia tengah hidup? adoii...siann

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak.... Kulitnye deme tak cabut mase tgh hidup.... Tapi mmg gugur sendighi.... Tapi deme potong kaki yang jadi dayung deme tu.....

      Delete
  3. Replies
    1. Comei??.... Oooo yang ni mmg ketam yang kecik....

      Delete
  4. haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,ketammmmmmm..feberet awok jugokkk :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awok plak kughang..... Sbb nak bukak kulit die tu.... Tapi ade ketam lembut ni senang le makan....

      Delete
  5. Awak gemor makan ketam kulit lembut ni..... Ade kedai dekat romah awak ni jual soft shell crab fried rice namanya... Tapi ketamnya selalu masin :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ermmmm.... Tak pandei masak le kedai tu camtu..... Patotnye tak masin le

      Delete
  6. dah lama betul saya tak mkn ketam. sejak kawen hampir 12 thn ni mmg tak pernah lagi masak ketam kat umah ni.


    hmmm... cam menarik ketam lembut kuala gula ni. sblm ni pun ummi hanie pernah buat entri pasal ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laaaaa ngape???... Hasben alergik ke??.... Kesiannye.... Kene le beli kat luo kalo nak makan.... Ooo ye ke..... Cik Ummie Hanie dh penah tulih pasei bende ni???

      Delete
  7. Replies
    1. Stended bende sedapppp... Jadi lapo le

      Delete
  8. salam dik...

    bak sikit aihhh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumussalam kak.....
      Bulih.... Tapi kene dtg Kuala Gula...

      Delete
  9. dapat dirasakan rasa manis ketam dan sambalnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu belum dapat betoi2 rase.....

      Delete
  10. agak memggoda perut ketam tersebut... :)

    ReplyDelete
  11. salam awok.. kalau saya makan isi ketam x pe.. tapi kalau saya makan kulit ketam.. maka.. sesak nafas dan ke kecemaasanlah saya jawabnye.. tapi mmg sedapkan..^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kekekkee..... Bukan kate kecemsan je..... Kematian pun bulih kalo makan kulit kerang.....

      Delete
  12. Alolo...nampak sedap lah dik...nanti kirim mai sarawak ye..nak cuba juga :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kene bagi alamat le kalo nak.....baghu bulih pos....

      Delete
  13. ow..ketam nipah rupanya,takut plk nk mkn tgk kulit dia..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab nampak berkilat tu.... Itu yg nampak semacam tu

      Delete
  14. Ramei juga da cerita pasei ketam kulit lembut ni. tp tak sempat pegi lagi. rupanya ketam nipah yer.. igt mmg ada ketam yg kulit lembut. nenati lah, bila cuti pjg ajak mak, abg seme ke sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu le ape yang awok fikir mase mule2 nak ke sini..... Ingatkan betoi le deme bela ketam yang memang takde kulit....

      Delete
  15. Waaaa, syiokknyeer. Ehh, kome try le pergi kuala sepetang pulakkkkk! Awok dah sampei sanee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awok Kuala Sepetang selalu..... Just tak sampei ke jeti je..... Awok kalo ke sane nak caghi tinggalan jalan ketapi port weld ke Taiping tu....

      Delete
  16. suka ketam!! suka ketam!! huhuhu :))

    ReplyDelete
  17. ketam kulit lembut...boleh makan terus ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan terus tak bulih le..... Masak dulu le.... Hehhehe..... Goreng pun sodap

      Delete
  18. Ketam ni mmg saiz mini ke? cukup ke klu sekor sorang?... He3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takle.... Yang ni deme bawak keluo yang kecik.... Tapi yang sebenonye pun ketam takde kulit.... Tak beso mane pun.....

      Delete
  19. suka ketam masak sambal..ketam nipah nie ingatkan saya pada arwah atok.masa hayatnya mencari ketam nielah xtvt seharian dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo camtu.... Tok mike memang oghang hebat le..... Bukan senang nak tangkap ketam liar ni..... Yang bela senang je....

      Delete
  20. Nak jgk ketam yg dah dmasak tu boleh ??! hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je..... Tapi kene dtg Kuala Gula laaaaa

      Delete
  21. Lauk tghri ketam lembut goreng tepung..beli masa husband outstation g Sabah..nmpk sgt kedekut..g tahu bdk2..korang x leh mkn nnti tercekik..dgr kata bbudak ni..

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss