Ceghite Hujung Minggu




Alhamdulillah....
awok udah lepaih (lepas) tempoh edah.....
tempoh edah gune Bahasa Malaysia Standard leee.....
lege ghasenye (lega rasanya)....

awok balik gune loghat asei (asal) awok....
seghonok ghasenye (seronok rasanya).....
ok le berbalik pade tajuk dekat ateh (atas) ni....
awok memang bizi mengalahkan YB hujong minggu lepaih (lepas)....

ceghitenye (ceritanya)....
haghi (hari) Sabtu,....
awok ke Pengkalan Hulu....
meghaikan (meraikan) Majelih (majlis) Graduasi MRSM Pengakalan Hulu....
adik bongsu awok disane....

dan memandangkan awok satu2nye anak lelaki dalam pemili.....
dan abang sulung .....
awok mengambik tanggongjawab Arwah Ayah awok.....
takpe....dah tanggongjwabkan....

Majelih Graduasi MRSM Pengkalan Hulu ni memang superb....
awok kate macam tu sebabnye....
awok tak sangke yang majelih deme sebijik macam majelih konvokesyen Universiti....
ade muzik gamelannye.....ade adat istiadat nye....

dasat lee.....
kalo ikot jadueinye (jadualnya).....
pukoi 8 pagi udah ade kat dewan Besor (besar) sekolah deme....
sampei le habeh (habis) Penganugerahanye....
disambong pulak dengan Majelih Solat Hajat, Bacaan Yassin & kompemle semayang Zohor berjemaah di Surau MRSM Pengkalan Hulu......

bile ade majelih ...kene le ade ucapan2.......
biase lee....
dan bile ade ucapan2 tu....
ade le yang meleghet2 (meleret2) .....
tapi ade jugak le ucapan yang pade awok menyentoh jiwe.....

(haghap maaf gambo takde....... awok takde kamera......)

memang awok haghi Sabtu tu sehaghi suntuk di Pengkalan Hulu....
daghi (dari)Pengkalan Hulu awok patah balik ke Gunnong Semanggoi....
awok potong ikot jalan shortcut dekat Lenggong....
keluo di Selama.....

punye le jauh jalan tuuu.....
siap tughun (turun) naik bukit tu kome....
memang penin.....
malam jugak le awok baghu sampei ke Semanggoi...

Haghi (hari) Ahadnye pulak....
awok berkejo ke Bagan Seghei (serai)....
meli kan (belikan) baghang (barang2) anak.....
maklomle....
Mem masih lagi di Kampong....
kene le beli baghang (barang2) anak siap2.....

dan petangnye (dalam pukoi 2 petang) nye awok berkejo (berkejar) balik Kipoh (ke Ipoh)....
ade jemputan kendughi kawen (kenduri kahwin)yang kene awok pegi....
sampei ke ghumah (rumah) pengantin dalam pukoi 4.00 petang....
dan seghonoknye (seronoknya) awok oghang leh (orang last) datang kendughi (kenduri)....

takpele....niat nak berziarah..... sampei jugak le hajat awok kan....kan???
lepak kat ghumah (rumah) kendughi (kenduri) sampei pukoi 5.30 petang....
sambei (sambil) nengok2 (tengok2) ......
deme kemaih (kemas)kan tempat kendughi (kenduri)...
oh ye lupe nak kabo kat kome....
kendughi (kenduri) kawen (kahwin) ni dibuat sekali tige oghang (orang)...
3 anak jantan tuan ghumah (rumah) disandingkan sekali ateh (atas) satu pelamin.....

dan sudahnye penutop...
awok sampei ke ghumah (rumah) balik dalam pukoi 6 jugakle....
baghule (baru la) teghase (terasa) 'flat' badan ni....
penat sunggoh lee.......

4 Responses to "Ceghite Hujung Minggu"

  1. Salam Yob,
    Wowww jauh tu berjalan dan padatnyer program, Yob Zambry MB pun tak sesibuk cam gitu Yong rase! Isyyy Yob kene beli hp yg ada camera tu, buleh amik gambor teruih!

    ReplyDelete
  2. Salam juge Kak Halima....
    itu le....awok dulu ade kamera....tapi udah ghosak..... nak ganti ...tak terganti2 lagi yg baghu.......
    memang padat Kak Halima..... kene drive sendighi pulak tuuu.....takpeleee

    ReplyDelete
  3. dni hari ni tak busy. tapi tenet dni meroyan. sobsss sadis ni:'(

    ReplyDelete
  4. 2 hari program yg padat.. letih tu berkejor sana ke mari, walaupun naik kete...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss