Ceghite Kawen (Cerita Kahwin)

gambo sekado hiasan semate.....
takde kene mengene dengan yang hidop atopon yang telah meninggei duniye!!


Kahwin......
Kahwin zaman ni banyak belanje yang kene keluo....
daghi (dari) belanje kawen nye......
daghi (dari) belanje baghangan (barangan) kawen nye.....
pendekate banyak le duit kene keluo.....

awok bukan nak sentuh pasei belanje kawen (kahwin)....
tapi awok nak sentoh pasei (pasal) proses kawen (kahwin) ....
yang awok ghase (rasa) agak rumit dan leceh......
dan menyusahkan bakei2 (bakal) pengantin......

dan awok ghase (rasa).....
disebabkan susah nye proses nak kawen (kahwin) ni.....
ini pun salah satu yang menyumbang pade banyak nye kes penzinaan.....
mengandong luar nikah.......

bab yang pemegheksaan (pemeriksaan) HIV tu awok setuju......
yang tu salah satu caghe (cara) untuk mengelakkan bakei (bakal) pengantin terjebak dengan pasangan yang dijangkiti HIV......

bab keghusus kawen (kursus Kahwin) tu awok kughang setuju.....
keghusus (kursus) ni mesti dihadighi (dihadiri) oleh kedue2 bakei (bakal) pengantin......
dan keghusus (kursus) mase zaman awok kawen dulu makan mase 2 haghi (hari)......
kite dengo2 je ustaz & ustazah tu mengajo kat depan ....
dah kite dapat sijil.....

patotnye keghusus (kursus) disambong lagi......
bio (biar) mase dah kawen pun kughang2(kurang2) nye 2 - 3 kali lagi keghusus (kursus) ni dibuat.....
bio (biar) pengantin2 baghu (baru) tu tau tanggongjawab deme lepaih (lepas) kawen......
takde le baghu kawen (baru kahwin) 1 - 2 tahun.....udah berceghei (bercerai).....

bab nak dapatkan tandatangan Penolong Pendaftar tu pun leceh jugak.....
patot jawatan penolong pendaftar @naib kadi ni.....
setiap masjid ade penolong pendaftar@ naib kadi sendighi (sendiri).....
senang nak dapat tandatangan deme nanti.....
tapi bio (biarlah) masjid yang beso2 je yang ade jawatan ni....
ni kalo udah semue masjid ade....jenoh jugakk....silap2 deme beghebut (berebut) pengantin nanti.....

Kome paham ke ape yang awok nak sampeikan????

P/S: sempena jemputan kawen yang berdeghet2 (berderet2) awok dapat bermule 2 minggu lepaih (lepas) sampei le awei (awal) bulan Januari 2011 nanti......

7 Responses to "Ceghite Kawen (Cerita Kahwin)"

  1. adik awok kahwen 1.1.2011, nnt kasi alamat ekk, leh send kat kahwen...kat mike...hihih...

    ReplyDelete
  2. thehehe.. jadinya ramai nak senang kawen bior kene tangkap basahla ye..
    ALL IN ONE
    mood: hepi

    ReplyDelete
  3. walopon gambar tak de kene mengena tapi nak cakap gak pengantin tu lawa!

    ReplyDelete
  4. benda lepas kahwin lagi penting jika dibandingkan semasa kahwin i.e. hantaran, bersanding dan macam2 lagi le

    ReplyDelete
  5. @cik eMMe...
    orait......tapi kat mane kawen nye nanti???

    @cik nur....
    betoi jugak kan??? nak senang bagi kawen tangkap basah je lee.....

    @cik Dni....
    cehhhh die nak jugak komen pengantin tuuu....

    @cik Sharinginfoz@En Nik...
    kekadang oghang lupe....fasa 5 tahun perkahwinan tu.....itu mase kritikal...... kalo bulih survive Insyallah.... lameee

    ReplyDelete
  6. Oghang jantan kalo nak faham bebeno bab kawin kene kawin lagi cukupkan 4,tak pe.

    ReplyDelete
  7. @Yop tinuj....
    uiiii....ce mike cakap macam ni kat oghang ghumah mike!.....tak kene pelangkong mike....takpun kene tido luooo..... kekeke

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss