Dulu dan Sekaghang (sekarang)

Assalamualaikum semue....
ok kat bawah ni ade 2 situasi yang awok nak kengkawan nileikan (nilaikan).....
daghi (dari) kacemate kome ....
ape pandangan kome....

Situasi 1
si A ni mase Sekolah Menengah dulu sikit punye alim .....
asei (asal) masok waktu, die le imam.....
ape je acaghe (acara) berkaitan agame die dulu ke depan....
malahan cikgu akan caghi (cari) die dulu kalo (kalau) ade ape2 ektibiti berkaitan agame....

kalo bersembang dengan die......
die kompem selitkan ayat2 Al Quran...
lepaih (lepas) tu siap dengan contoh dan teladan berdasarkan ayat tu....
tapi itu dulu le.....

baghu2 (baru2) ni awok ade terjumpe dengan die lepaih (lepas) udah lame tak jumpe.....
sekaghang (sekarang) dengan seghabeinye (serabainya) ....
nampok tak teruguih (terurus)......
dan dikabokan jugak.....

mabok, pompuan dan die jugak udah jadi mat pit.....
kalo dulu usahkan nak pandang pompuan....
sekaghang (sekarang) ni tuko pompuan macam tuko baju....
mabok??? minum ayo todi tu macam minum ayo masak.....
semayang pun udah takde dah......

die makin hanyot dalam aghuih (arus) dunie.....
akhirat makin jauh daghi (dari) hidop die......
yang penting pade die sekaghang (sekarang) ni.....
berseghonok (berseronok)....

Situasi 2
si B dulu mase kat sekolah....
die le student yang paling dikehendaki sekolah....
bukan sebab di pandei (pandai) atopon (ataupun) ektif kat sekolah....
tapi sebab die kaki buli, die kaki ponteng ....
dan die segale kaki kejahatan kat sekolah.....

kalo die tak suke kat soghang (seorang) cekgu....
tak dicalo (dicalar) keghete (kereta) cekgu....
die bako je teghuih (terus).....
udah beghape (berapa) kali dah kene tahan Polis.....

sebabnye die disyaki mencughi (mencuri) motor...
naseb die baek sebab tak disabitkan kesalahan.....
die tak peghenah (pernah) habeh (habis) sekolah menengah......

ghokok (rokok) ??? biase je tu......
setakat ganja tu takde masalah.......
seminggu paling kughang (kurang) 3 kali die pekene....
naseb die baek sebab die tak gune dadah sintetik (syabu, kuda, ice...dan lain2 lagi le) je ....

tapi itu dulu....
sekaghang (sekarang) die le imam kat kampong....
segale masalah berkaitan agame...
oghang akan ghujuk (rujuk) pade die.....

die pemude haghapan (harapan) kampong......
kendughi kendaghe (kenduri kendara) die dulu ke depan.....
zikir pulak udah jadi makanan hidop die...
tak peghenah (pernah) tak basah mulut die dengan zikir munajat.....

segale ape yang kat ateh (atas) ni....
adalah rekaan semate (tapi ade fakta yang betoi) ......
berdasarkan pade pengalaman awok berjumpe 2 - 3 oghang (orang) yang hampir macam ni ....
yang awok berjumpe dengan oghang (orang) tu baghu2 (baru2)ni...itu betoi...
tapi ape pandangan kome????
ade ke oghang (orang) macam ni????

4 Responses to "Dulu dan Sekaghang (sekarang)"

  1. bagusnya kalo ada pemuda macam tu ;)

    ReplyDelete
  2. selalunya yg dah jenuh rasa waktu muda2 tu la yg berubah..yg belum merasa tu pulak yg jadi mcm tu..

    ReplyDelete
  3. Emm..bl dh bc dua2 situasi tu teringat cite zaman dolu2..yg baik jd jahat, yg jahat jd baik..semua tu atas kehendak ALLAH S.W.T...Sesungguhnya Hati kita Allah yg pegang..semoga Hidayah Allah sentiasa bersama kita..Amin..

    ReplyDelete
  4. manusia bleh berubah bila2 masa je.. yg penting iman mau kuat! :)

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss