Mencaghi (Mencari) Yang Halei (Halal) Itu Wajib


Awok dulu mase bujang2 dolu......
makan pakei bedei (pakai bedal) je ...
maksod awok....
selagi ade tande & logo halei (halal)...
awok makan je....

tapi dalam kite beghingat (beringat) macam tu...
ghope2 nye (rupa2nya) bahan2 yang digune dalam produk makanan yang kite makan....
ade yang tak halei (halal) kome.....
maklomle....

baghang (barang) makan kite ni banyak yang di impot daghi (dari) luo negara....
jadi kesucian bahan2 yang digunekan kekadang bulih je kite ragui kebersihannye....
ndak2 lagi kalo diimpot daghi (dari) negara yang kite tau bukan negara Islam.....
lagi le kite musykil kan???

kate kan le baghang (barnag) tu halei (halal) .....
tapi adeke daghi (dari) segi toiyibba tu ade???
peghenah (pernah) dengo Halalan Toiyibba???
maksod nye baghang (barang) tu memang halei dan caghe pembuatannye mengikut caghe (cara) Islam... Suci dan beghesih (bersih)......

jadinye sekaghang (sekarang) ....
tugeh (tugas) kome mencaghi (mencari) baghang (barang) makan yang Halalan Toiyibba .....
yang suci lagi menyucikan......
kome kene ingat ....
makanan tu nanti akan jadi daghah dagen (darah daging) kite oooo.....
selain itu jugak, kite dapat le menolong ekonomi oghang (Orang) Islam maju dan berkembang....

P/S: Ingat Mencaghi Yang Halei Itu Wajib Bagi Oghang Islam....

6 Responses to "Mencaghi (Mencari) Yang Halei (Halal) Itu Wajib"

  1. jum kita perhatikan label makanan kita :)

    ReplyDelete
  2. mmg bab makanan ni kita kena betul2 ambil berat.. tak boleh nak main agak2 bersih dan halal saja..

    ReplyDelete
  3. jejak sini....isu berat nih.

    http://lizahhamidin.blogspot.com/2011/03/jangan-cakap-ada-aku-kisah.html

    sila, silalah jejak lagi.....

    ReplyDelete
  4. kalo mkn kat hotel lg le was2, sbb chef2 kat hotel suke letak rak kat hidangan depa...

    ReplyDelete
  5. betui2..kena perhati kena amik tau semua yg kita makan..risau sungguhla

    ReplyDelete
  6. kate di deme to D.. makan kedei yg oghang siam masok pun tak beghape baguih..betui ke ?? teman nyemedng je makan kat kedei deme..iskk..kaco yak..

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss