Sesudah SPM


ghamei haghap dapat A+... zaman awok dulu main pangkat2 jee


Macam yang semue oghang (orang) tau...
semalam keputusan SPM 2010 telahpun diumumkan....
dan jumlah yang dapat semue A makin meningkat daghi (dari) tahun ke tahun...
tahun ni saje seghamei (seramai) 9,329 calon mendapat semue A....

nampok gayenye budak2 zaman sekaghang (sekarang) ni makin pandei daghi (pandai dari) tahun ke tahun.....
dan bile ghamei (ramai) yang pandei (pandai) ni....
persaingan untok ke Universiti makin sengit le......

tapi pade yang tak dapat cemerlang tu....
jangan pulak le kome peras (frust) menonggeng ....
sebabnye SPM ni sebenonye langkah 1 kome ke alam mase depan....
dan bukanle penutop ato (atau) pengakhiran pade hidop kome....

dah terbukti.....
ghamei (ramai) yang tak cemerlang SPM....
tapi akhirnye cemerlang di Universiti....
cemerlang dalam kerjaye......

jadikan kegagalan kome tu sebagei (sebagai) panduan hidop kome...
untok lebih berjaye lagi dimase depan.....
bende ni awok cakap pade yang udah berusahe tapi haseinye (hasilnya) tak seperti yang dihaghap (diharap)....

pade yang tak berusahe tu.....
tapi haghapkan (harapkan) dapat yang terbaik....
ghentikanle....udah tak berusahe....
nak jadi yang terbaik pulak....mimpi leee

jadi jangan putuih (putus) ade pade yang kecewe......
teghuihkan (teruskan) perjuangan kome......
kat depan ni lagi banyak ghanjo (ranjau) dan ghintangan (rintangan) yang kome kene tempoh....
yang pastinye lagi mencabo (mencabar) daghi (dari) peperiksaan SPM kome tuuu.....

dah kene buat peghancangan (perancangan) mase depan kome....
same ade nak sambong belajo atopon kome maleh (malas).....
terpulang pade dighi (diri) masing2......
kome pun udah beso.....

12 Responses to "Sesudah SPM"

  1. betul, klu tak berjaya boleh usaha lg.. utk yg berjaya kena buat lebih cemerlang lagi slps ini..

    ReplyDelete
  2. ini adalah permulaan untuk mencapai yang lebih besar

    ReplyDelete
  3. betoi betoi..lepaih ni yg penting nya..

    ReplyDelete
  4. betul, result SPM tak cemerlang, tak bermakna berakhirnya masa depan...boleh berjaya pada masa akan datang...kalo kite tak putus asa...

    ReplyDelete
  5. betul,gagal periksa bukan gagal dlm idup..yg penting usaha terus utk maju ke depan..

    ReplyDelete
  6. betul..spm ini hanya permulaan
    jika sidah berjaya alhamdulillah
    jika kurang..bukan maksudnya gagal dlm hidup..

    yg penting kesedaran utk memajukan diri tu..

    ReplyDelete
  7. haah x success dlm spm, x semestinye kite xbleh success dlm perkara lain :)

    ramai yg berjaya wlopon result spm x ok.. sbb semangat tu dtg blk lepas gagal dlm spm

    ReplyDelete
  8. pada teman la yeop.. mengukur kecemerlangan dan kejayaan HANYA berdasarkan pencapaian akademik itu adalah satu kesilapan.. ramai graduan yg hebat2 'bertuankan' mereka yg gagal dalam akademik... rasanya ramai tahu fakta ini kan ?

    ReplyDelete
  9. salam
    alhamdulillah...anak perempuan akak walaupun tak dapat 11 A,10A... tp masih boleh memohon...dah siap hantar borang UPU,UPSI ...

    ReplyDelete
  10. Salam...lama tak singgah sini....tu la sekarang ni makin senang deme nak dapat A..tak macam mase teman dulu...hehhehee

    ReplyDelete
  11. salam yop,
    sedor xsedor udoh 10 tahun sudah teman amik SPM...teman dpt sederhana jer...5A dan beberapa hurup lagi ... tihihi :p
    SOM bukanle segala2nya...skrg ni byk peluang dah dibuka,tinggal nk pilih jer...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss