Kesah Mat Teghap & Enggang Hutan Belum


Gambo kat ateh (atas) ni awok dapat daghi (dari) kengkawan awok...
tak tau le mane pulak deme dapat gambo ni......
kalo kome peghatikan (perhatikan) dalam gambo tu ade 4 oghang (orang) mat teghap (terap).....
yang awok percaye askar Malaysia .....

dan dengan megahnye deme megang (pegang) Bughong(Burung) Enggang yang dah disembelih....
dan awok percaye kalo gitu gaye sembelihnye...
kompemle Islam deme ni......

dan daghi (dari) sumber2 yang bulih dipercayai.....
gambo mat teghap (terap) dengan bughong (burung) enggang ni diambik kat Hutan Belum....
dan awok tak tau le le si mat2 teghap (terap) ni tau ke idak yang bughong (burung) Enggang ni meghupekan (merupakan) spisis binatang yang dilindungi???....
dan spisis bughong Enggang ni udah tak banyak pun ade kat duniye ni...

Kalo iyepun kome tu mat teghap (terap)....
dan kome bedei (bedal) je makan ape bende yang terlinteh (terlintas)....
tapi tak payah le kome siap begambo....
dan kesudahannye gambo kome keluo meghate (merata) alam.....

tapi ape ade hei (hal) ye dak.....
oghang (orang) pun oghang (orang) tak kesah dah pasei (pasal) nyawe melayang....
inikan pulak binatang kan????.....

Tambahan
mase awok naip entri ni.......
ghupenye (rupanya) ade keluo pasei bende ni kat Perak News

4 Responses to "Kesah Mat Teghap & Enggang Hutan Belum"

  1. waaa... :( sedih tgk burung tu

    ReplyDelete
  2. Salam Yob Shahril, pe kabor kite? Idok sibuk sangat kat Tourism Perak masa ni yek? Ater, bukan ke burung ni endagered spesis Yob? Walaupun burung, buleh ke dimakan? Bukan semua yg terbang buleh dimakan cam gagak, helang, kelawor...burung2 yg membantu seborkan benih, debu, pembangkai, bukan ke tak buleh dimakan? Wallahualam! Jom mace ABC yg akak buat dari salji kat blog akak Yob!

    ReplyDelete
  3. lawo betui le enggang tu. jenih yang macam sarawak punya.

    ReplyDelete
  4. maaa, hilang satu lagi spesis kenyalang. my second home. Sarawak

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss