Jodoh


Pagi ni mase awok berblogwalking tadi.....
dan jugak mase awok bace sughathabo (Paper) haghi (hari) ni....
ade ceghite (cerita) hei (hal) budak pompuan yang cube nak bunoh dighi (diri) kat Kota Bharu....
bile Kota Bharu je.,...teghuih (terus) awok ghase (rasa) budak ni budak Melayu Islam kite...
selain daghi (dari) masalah cinta...
die jugak bermasalah dengan mak sendighi (sendiri)....

adoileee...
ngape le sampei camtu sekali sanggop nak bunoh dighi (diri)....
kalo disebabkan cinta le....
agak2nye budak lelaki tu sedih ke kalo mike mati???...
silap2 lagi ngekek (gelak) die....
maklomle dah takde sape nak kaco dah......

peghasaan (perasaan) awok kuat ngatekan....
mesti ade 'something' dah berlaku antaghe (antara) si budak pompuan ni dengan budak lelaki tu....
kalo takde le sampei sanggop nak bunoh dighi (diri)......
bukan kecik punye ceghite (cerita) tu.....
nak tamatkan nyawe sendighi (sendiri)......
kalo takde alasan yang munasabah takde maunye sibudak pompuan tu nak bunoh dighi (diri).....

oghang (orang) yang berpikiran wagheh (waras) dan berpikir sebelom nak buat sesuatu......
dicampo dengan takde 'bende2 bughok' yang dah berlaku......
bulih je nak lupekan pasei bende ni (walopon payah)....
caghi (cari) je yang baghu (baru).....

kite kene ingat.....
yang tak jadi pasangan kite tu......
memang die terbaik .....tapi bukan untok dighi (diri) kite....
tapi terbaik untok oghang (orang) lain.......
jodoh kite dah ditetapkan....
dan yang berpasang2 tu sebenonye adalah tempoh mase kite ndak dapatkan pasangan yang betoi2 bulih sehidop semati dan berkongsi hidop dengan kite.....

tapi bile berpasang2 tu kome lupe syaghiat (syariat)....
lupe adab dalam Islam....
mule le jadi bende bukan2..........
itu yang sampei nak bunoh dighi (diri) pun udah tak kesah tu....
Nauzubillah....

jauhle daghi (dari) keluarge kite ye....

9 Responses to "Jodoh"

  1. kena fikir dulu sebelum lakukan sesuatu

    ReplyDelete
  2. jangan sampai sebab cinta...diri jadi binasa....

    ReplyDelete
  3. akal pendeklah dorg ni

    *comelnye pic baju tu :)

    ReplyDelete
  4. moga2 keluarga kita dijauhkan Allah dr perkara2 yg mungkar dan tak baik..

    yg penting iman di hati, jika kita takut atau takwa kepada Allah, insyaAllah kita takkan berani buat benda2 yg berdosa..

    ReplyDelete
  5. tu la..kureng iman
    igt bole setel ke jika buat gtu..

    ni merupakan situasi biasa skrg..
    sket2 jika ada prob..nk bunuh diri..jika tak wat gtu..mungkin bole mereng sb byk fikir..kusut otak..iman di dada nipis sgt..jadi camtu la..

    ReplyDelete
  6. tue la cara dia nak selesaikan masalah kot..ish..ish..ish....

    ReplyDelete
  7. nauzubillah.. ya allah... jauhkan lar gigi dari bende2 cam tuh..

    ReplyDelete
  8. JANGAN PEGANG PEGANG BAK KATA ANA & SUHAIMI..

    JOM KE: ALL IN ONE

    ReplyDelete
  9. jgn syg lebih2 pada org y belum pasti jadi y halal buat kita ^^v

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss