Ate...ngape mahei beno regenye???

macam biase...pakcik gugel yang bagi...

Kome paham???
macam ni.....kesahnye....

awok akui....
awok memang pengunjong tetap PARAM (Pasar Ramadan) kat Ipoh ni...
tak kighe (kira) le PARAM mane pon....
kat bawah ni antaghe (antara) PARAM yang awok selalu kunjongi ...

Taman Jati
Ipoh Jaya
Greentown Mall
Stadium Perak
Medan Gopeng
Desa Aman, Pengkalan Pegoh
Halaman Meru Permai (Meru Raya)

mane mane ndak buatnye....
memang awok dengan Mem tak sempat ndak sampei (sampai) ghumah (rumah) pukoi 5.30...
awok koje tengah Bandaraya Ipoh (dekat dengan opis cik Ieda Al Habsyi)....
Mem awok pulak dekat Meru Raya....
Ambik anak dekat Taska Taman Botani, Ipoh....
memang jaoh perjalanan awok setiap haghi (hari)....

ehhh...tapi bukan itu yang awok nak ceghite (cerita) ....
berbalik pade ceghite (cerita) kat PARAM2 kat ateh (atas) ni....
awok peghatikan (perhatikan)...
rege (harga) lauk-pauk yang deme juei (jual) ....
kebanyakkan nye mahei2 (mahal2) belake...

kalo kome ghase (rasa) kome nak tapau lauk RM1.00...
memang tak dapat....
minimum yang deme bulih bagi RM2.00....
itu kalo isinye ayam....deme letak rege (harga) RM2.50 - RM3.00 seketoi....
ish...ishhh...ishhhhhhhhhh.....

rege (harga) koi (kuih) pulak deme letak RM1.00 untok 3 ketoi...
ndak beli seketoi2?? jangan haghap (harap) le deme ndak bagi 9 kupang 3 ketoi.....
lauk yang RM2.00 tadi ade le secoit je....
lepaih (lepas) le kome makan sesuap due...

agak2nye....
pemimpin kite ape lauk nye ye????
teghase (terasa) ke deme dengan kenaikan rege (harga) baghang (barang) masak ni ye???

alasan peniage??
maleh (malas) awok ndak tanye dah....
sume bagi alasan...rege baghang (harga barang) masak naik leee!!!

P/S: mane tempat2 yang kome tak tau tu....kome ignore.....tu sume kat Ipoh tu....

17 Responses to "Ate...ngape mahei beno regenye???"

  1. Setuju sangat2..harga lauk pauk, kuih muih seme mahal..padahal rasenya takla semenggah mane..Terpaksa la jugak telan.. tak makan kang rugi.. Haihh..

    ReplyDelete
  2. retu ada masuk rancangan Mari Berbuka ke apa ke yg kat TV3 tu. Usop Wilcha ngan Qi (JJCM) gi kat PaRam Medang Gopeng.

    Tp thn ni mmg seme org merungut yg rega kat PaRam cam melampau. Dan kite sendiri pun rasa camtu gak. Ikan keli bako sederhana kecik RM4. Hemph. Tak pyh la. Ikan bako je. Apa sgt bahannya. Heh!

    ReplyDelete
  3. ssh dah nak dpt kuih or makanan dgn harga yg murah sekarang.kdg2 rasa mcm xlogik je harga dia letak.tp nk mkn teringin beli jugak la...;(

    ReplyDelete
  4. skrg mmg pun harga mak ai..mahal betul lah..pastu yg tk tahannya makanan dah la kurang sedap..sabo je lah

    ReplyDelete
  5. hahaha..memang la cek xtau tang mana PARAM tu.
    sebab cek tau dekat JItgha ngan wangsa maju ja..hihihihi

    betoi tu. harga barang naek sakrang. huishhh...takot nak beli. cek beli sayoq seikat dengan ikan sekoq 2 petang leh msak. jimat2.. ^_^

    ReplyDelete
  6. memang maheii le, terasa betoi tang kueh 3-sehengget tu! rasa mkn telor goreng ngan kicap pon dah sedap :)

    ReplyDelete
  7. btl2..harga mknn kat param mmg mhl..
    tp nk bwt mcm mn nak mkn beli je la..hehehe

    ReplyDelete
  8. hmm..time2 mcm ni lah peniaga nak cekik darah kan....

    P/S : ada bnyak sebutan ye utk bazar ramadhan..PARAM la..BARAM lah.BAZDHAN la..pening2

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Yob, akak baru sekali gi PARAM kat Shah Alam ni. Ajer ngan yer, maha! Sejak tu akak buat pie, laksa, meehoon, karipap, kuih gelang, aiskrim pun...sume buat sendiri, pueh ati!

    ReplyDelete
  10. tula mahal 1 hal... sdap lum tentu

    ReplyDelete
  11. dah mahei oghang pon tetap beli,dioghang pon tetap buleh buat duet... hahha, ape kate takyah beli kalau mahei... mesti dioghang tugunkan rega (macam kuih kalo dah malam ghaye)

    ReplyDelete
  12. Awok setuju tu yob..huhu kalu 2 hengget tu ghasenye lepaih makan soghang je kan..secoet je

    ReplyDelete
  13. ape nok buat yeop udoh mahe jgn le beli :D

    ReplyDelete
  14. mahal satu hal.... masak mcm tak ikhlas pun ada.... langsung x sedap.... huhuhu..

    ReplyDelete
  15. lorr..ok gak tu..kat sini pon ader lagi kueh 3 singgit..tp jarang2 leh dapat...lauk pulaktak leh dah 2 hinggit... paling2.. 3 hinggit...itu pon secoet jer...alahai

    ReplyDelete
  16. tak reti komen dlm bahasa utagha

    hehe.

    ReplyDelete
  17. @cik RynaHakimi...
    ajenye beno....rege je mahei... ghase....hampeh!!!

    @PUANSTROBERI...
    bile tu ye PUANSTROBERI..... kalo petang tunjoknye memang awok tak semapt le ndak nengok nye.... tapi memang betoi....sume bende yang juei kat PARAM naik rege melampo2.....

    @cik aisha...
    mcam rege kuih RM1.00 3 ketoi..... seketoi 3 kupang...tapi bile beli 3 ngape tak dapat 9 kupang??? itu je deme dah ambik untong....

    @abahkhalisha...
    deme ni meniage sekadar ndak untong je..... sedap2 tak sedap deme tak kighe.... ape salahnye kalo pelanggan diutamekan....untong dapat...pahale pun dapat...

    @cik syieda_joy...
    pade yang sempat masak tu...baik le masak sendighi...pueh hati...dan jimat belanje...

    @cik Ieda Al-Habsyi...
    tapi rege kat PARAM Ipoh Jaya tu ok lagi cik ieda...takde le mahei sangat..... tambah sikit lagi cik ieda....telo masin....

    @En Zoul...
    itu le apseinye....kalole deme ni tak pikir sangat pasei untong....silap2 untong deme berlipat kali gande....tambah dengan pahale yang deme dapat....

    ikot sedap mulot je En Zoul....

    @Kak Halima...
    Walaikumussalam .... takpe le...Kak Halima sempat masak.... tapi pade awok pun....masak sendighi lagi pueh hati.... jimat2 pun jimat...

    @cik yan...
    ajenye beno.....

    @nitestalker...
    ate bukan semuenye sempat balik ghumah masak sendighi.... udah takde pilihan.....

    @cik kalamhati...
    iye tu.... sikit satu hei...tak sedap nye satu hei...

    @"Arjunakirana"
    awok beli mane yang awok ndak makan je.....

    @Abang Jonni....
    bile untong jadi no 1.... sedap2 tak sedap deme tak peduli...

    @En SyazwanSarawak...
    komen je...tak payah gune loghat utare pun takpe...awok takde letak syarat kene komen gune loghat mane pun....

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss