Masak Sendighi ato beli???



Bulan pose kat Malaysia ni....
bulih dikatekan sebagei bulan berpesta makan....
walopon kite berpose di siang haghinye (harinya)...
tapi bile sampei waktu berbuke...

Masyallah.....
selagi tak penoh meje....
selagi takde 5 - 6 mate lauk....
memang tak sah....

ade yang suke berbuke setakat dengan koi (kuih) je....
ade pulak yang mesti ndak kene makan nasik...
kalo tak ....tak pueh (puas) berbuke kate die...
ayo pulak 2 - 3 jenih (jenis)....

ade yang suke masak sendighi (sendiri)....
kate deme...lagi save...
tak keluo banyak duit....
beli baghang (barang) basah...

bulih masak untok 2 - 3 haghi (hari)......
dan kalo tak sedap pun...
disebabkan kite yang masak....
kite balun je.....

ade pulak yang lebih suke pegi ke PARAM (Pasar Ramadan leeee)....
alasan deme sebab tak sempat ndak masak....
lagi pulak kat PARAM ni banyak pilihan....
tunjok je mane yang kite suke... keluo duit ...bayo....

walopon rege (harga) makanan kat PARAM...
bulih dikatekan mahei (mahal).....
tapi disebabkan mase yang terhad...
terpakse le beli....

kalo kome macam mane???
suke masak sendighi (sendiri) ato ke PARAM????

21 Responses to "Masak Sendighi ato beli???"

  1. masak le jawabnye... mmg jimat,,, telah terbukti.. silakan mencuba... saya telah buktikan...

    ReplyDelete
  2. masak is better tp kalau tk sempt terpaksa beli juga

    ReplyDelete
  3. masak sendighi la sedap..hahaha (puji)

    tapi kalau xdan kena la makan lauk tunjuk..hihihi

    ReplyDelete
  4. sbb umah sewa tade dapur..so hari2 la tapau kat bazaar~ :D

    ReplyDelete
  5. ari weekend ye masoknya yob..kalo idok, makan umah mak..hehehe...

    ReplyDelete
  6. awok suka masak sendiri lg wlopun awok duk sorang..kdg2 tu bleh la nk merasa tp tak selalu la..awok malas lgpun bersesak2 ni..huhu

    ReplyDelete
  7. lebih suka masak..ikut selera sendiri..tp tu la, kdg sempat kdg tidak..time tak sempat ke param la kami

    ReplyDelete
  8. kita masak sendiri je.. sbb cerewet nak membeli benda makan kat luar... huhu ~

    ReplyDelete
  9. family sy pun msk sdri..kecualila klw nk beli baru beli mknn kt PARAM..hehe..

    btw, suka baca loghat ni.. :)

    ReplyDelete
  10. masak sendiri lagi sedap la yeop

    ReplyDelete
  11. suke kalo orang ghumah yg masok yop ..
    beli pon belum tentu sedap ..

    ReplyDelete
  12. sesekali tu tak mengape lew..kalau setiap ari..huii ..bankcrupt cek!

    ReplyDelete
  13. beli beli jugak...masak2 jugak...hehehe

    ReplyDelete
  14. depend la, selang seli,kadang beli luakadang masak....

    ReplyDelete
  15. telur dadar ngan ikan kering yang dimasak sendiri lebih puas dimakan berbanding segala jenis lauk yg dibeli.. pade teman la yeop.. tapi semedang je teman kene makan di luor.. ate.. idok sempat kate di deme..

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum Yob Shahril, sejak ari pertama posa, baru sekali beli kat bazaar, tu pun RM1. Akak rasa mahal deme berjual. Pastu masak sendiri, lebih jimat, bersih dan sedap. Antara menu akak masak sendiri - 3 ari lepas masak pie daging, kelmarin spegeti goreng, semalam lambchop dan aiskrim dr ubi keledek pun buat sendiri; ari ni buat kuih gelang, ada lagi aiskrim keledek dan lambcchop lagi!

    ReplyDelete
  17. teman masak sendighi. jaghang beli ..:)

    ReplyDelete
  18. @Kyang...
    abang mane sempat ndak masak leee...... mentang2 le kome udah ade moto beso ye..... sekejap je sampei ghumah....sempat masak lagi ye...hehehe

    @cik AsyieqiN Rkey ...
    betoi ...masak sendighi...sedap ke idak....kene makan jugak....

    @En abah khalisha...
    kite tenghok mane yang sempat la ye... kalo tak sempat masak...terpakse le beli...

    @cik syieda...
    takpe cik syieda.... kite puji...kite tau kite ikleh.... kekek.... apepun kene tengok mase..... kalo tak dan mane ndak dibuatnye...kene le beli...

    @cik eikieyn...
    haa....macam ci eikieyn....terpakse beli....

    @cik amirah...
    la....umah mak nye kat dekat je ke???...untong betoi.... tapi still kene beli jugak kan???.. takkan ndak datang umah mak ...tangan kosong...

    @cik kalamhati...
    masak sendighi ni memang save sebenonye.... tapi disebabkan mase.....itu yang tak sempat tu...

    @MamaYatie...
    terpakse MamaYatie...awok kalo dibagi pilihan pun suke Mem awok masak.... tapi udah tak sempat.....kene le beli...

    @cik ♥ manje ♥...
    oooo....takpe...lain padang lain belalang..... caghe terbaik...disebabkan cereewet...baikle masak...kang ade je yang tak kene dengan lauk beli luo tu nanti kan???

    @cik echaRierie....
    tq...tq....
    masak sendighi lagi save....kat PARAM rege deme melampo2.... maheinye...

    @pnsusu...
    tak syak lagi....memang sedap masak sendighi...

    @En Ringgo...
    ajenye yeee...... awok setuju dengan mike...

    @cik greeny...
    sesekali tu yang takot2 keluo sekali RM30 sekali beli...hehehe... tapi bende mcam ni...kalo dpat masak sendighi lagi save...

    @MDT....
    haghi cuti le pun yang dapat peluang ndak masak pun kan???

    @cik hyazz...
    ate...... mane yang lagi banyak??? beli ke???? masak ke???

    @cik meaw...
    dan jugak bergantong pade keadaan poket kite.... kan??? kan???

    @Chor...
    awok pulak cukop dengan telor goreng....letak kicap ateh die....dengan nasek paneh....perghhhh.......

    @MyZone~theUn4given...
    kalo sempat baikle kite masak....tapi kalo udah tak semapt...mane ndak dibuatnye...

    @Kak Halima...
    itu die.....menu kak Halima semuenye nampok sedap....

    @cik azzey....
    ooo ye ke....memang save le kalo macma tu...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss