Program 6P - Kite Baik Sangat??

pakcik gugel yang bagi

Ghasenye (rasanya) ghamei (ramai) yang tau ape ke bende nye 6P ni....
takpe...takpe...ni awok kabo....
"Program 6P iaitu pendaftaran, pemutihan, pengampunan, pemantauan, penguatkuasaan dan pengusiran itu akan dilaksanakan secara berperingkat"

dan bende ni dilaksanekan untuk mendaftarkan Pendatang Asing yang ade kat Malaysia ni....
yang halei (halal) patotnye udah habeh (habis) bulan Julai dulu...
tapi disambong lagi.....
sementaghe (sementara) untuk PATI (pendatang asing tanpa izin) pulak dikatekan bakei (bakal) tamat pade 21 Ogos ni (ini pun sepatotnye tamat pade14 Ogos yang lepaih)....

dikatekan sejumlah 2 juta pendatang asing telah mendaftar program 6P ni....
ghamei (ramai) tu kome....
awok jangkekan makin dekat taghikh (tarikh) tutopnye...
makin ghamei (ramai) yang akan keluo mendaftar.....

daghi (dari) satu sudot awok pikir bagoih (bagus) usahe Kerajaan mendaftarkan deme ni yang ade......
kughang2 (kurang2) nye bulih le kite kesan deme balik, kalo ade ape2 yang berlaku....
dan jugak bulih kughangkan (kurangkan) bilangan deme yang ditahan di Depot tahanan Imigresen di selughoh (seluruh) negare....
Kos kite bagi deme makan kat depot tahanan ni je....
udah makan juta2.....

tapi daghi (dari) satu sudot pulak....awok nampak...
takde faedah nye kite daftarkan deme ni....
bukan deme tak bulih nak laghi (lari) balik ke negare deme tu....
kalo sebelom ni deme bulih je datang ikot tongkang.....
ikot jalan 'tikoih' ...... takkan le nanti deme tak bulih buat semue tu...

lagi satu nye, sistem biometrik ni senang beno nak dieksploitasi....
'figure' yang keluo bulih diubah2 ......
yang diwar2kan pade oghang (orang) ghamei (ramai) banyak ni...
padehei yang ade lagi ghamei (ramai) daghi (dari) yang sepatotnye...

pulak tu banyak pulak syaghikat (syarikat) yang ambik kesempatan ni...
untok daftarkan PATI yang ade dengan rege (harga) yang mahei (mahal)...
padehei kalo mendaftar sendighi (sendiri) kat Imigresen....
pree je...

Ngape le kite ni baek sangat ye???
tang oghang (orang) luo ni kite tatang....
bagi kemudahan....mudahkan deme.....
kalo kite keluo ke bando, pekan....hujong2 minggu....
berlonggok2 deme ni kat bando, pekan...
udah kite pulak yang macam pendatang....

P/S: awok spichless!!!

4 Responses to "Program 6P - Kite Baik Sangat??"

  1. betoi le, rasanya lebih ramai dr 2 juta ..

    ReplyDelete
  2. jgn bagi muka sgt ngan org luor ni, entah le krajaan ..

    ReplyDelete
  3. mmg kita terlebih baik,sbb tu deme berani nk besar kpla.kita udah mcm dok negara deme lak dah...ish2

    ReplyDelete
  4. @cik amirah...
    udah macam kite pulak pendatang...

    @cik Ieda Al-Habsyi...
    tapi ghasenye udah terlambat snagat...tengok le kalo kite pegi Pekan tu...deme jeee....

    @cik aisha...
    itu yang awok kesalkan....kite pulak macam menumpang negare ni...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss