Tue - Sedie ke Kite???




Bulan Ramadan kali ni, buatkan awok lebih sentimental.....
bile awok asik teghingat (teringat) kenangan mase dulu....
mase kecik....mase sekolah...mase belajo...
semuenye datang dalam pikighan (fikiran) awok .....

bile terkenang semue tu....
buatkan awok ghase (rasa) betape awok makin tue....
dan teghingat (teringat) yang semue oghang (orang) bakei (bakal)menjadi tue...
tak kighe le macam mane kome buat....

ndak elak daghi (dari) kulit kome jadi kedut.....
gigi kome makin gugo (gugur)......
pakei botox ke.....liposuction ke...pakei susuk ke....
tue tu kompem datang.....

ape....udah sedie ke kite ndak menghadapi haghi (hari) tue kite nanti???
kalo selame ni kite kuat daghi (dari) segi fizikal...
mampu buat semue koje...
tapi mase tue kite....semue koje kene mintak tulong oghang (orang)...
malahan ndak berjalan pun udah payah...

itu kite tak ceghite (cerita) lagi daye berpikir kite...
mase tu le nanti kite makin jadi pelupe...
oghang (orang) kate mase tue tu nanti ...
kite balik jadi budak2.... berpikir macam budak2.....
peghangei (perangai) pun macam budak2...

dan mase tue tu nanti le baghu (baru) kite sebok kumpoi amalan ndak ke alam kubor...
sedangkan mase mude kite...asik berseghonok (berseronok)....
agaknye mase tu nanti..udah banyak ke amalan kite kumpoi mase mude kite ye???

awok???
hmmmm.....same2 le kite ingat mengingat sesame kite ye!

12 Responses to "Tue - Sedie ke Kite???"

  1. Doa2 banyak2...masa tua nnt kite sihat je......kalau sakit pun, tak nak sakit2 lama2...tak nak nyusahkan org2 lain....sapelah jaga kita dah tua nanti ekk...kalo ade anak2 confirm la anak2 yg jaga......

    ReplyDelete
  2. cukup2 ler kita berseronok... mari la kita tambahkan pahala kat buku amalan kita... ~

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas ingatan..kadang2 kita lali..tp bila ada yg mengingatkan mcm tersedar dr lamunan rasanya

    ReplyDelete
  4. harap bila tua nanti tak susah kan anak-anak dan orang lain..
    :)

    ReplyDelete
  5. tapi rmai jugak yang suka postpone2 buat amalan kan(ini termasuk sy sndr..astaghfirullah..)..insaf bce entry nie..

    ReplyDelete
  6. betul!! masa kita muda dan bertenaga nie la nak kumpul pahala dan bekalan utk akhirat :)

    ReplyDelete
  7. sebab tu kena ready awe2. entoh sempoat ke kite ni nak tue ke idok. takut kojol mude aje,amalan kene jage le yek

    ReplyDelete
  8. hmm tue mengejor kita..takkan dpt lari walau seinci pun..
    harapnya masa tue nnt, kita tak menyusahkan org lain dan diberi kekuatan utk terus beribadah..elok kita mula sedari muda ni beribadah kan..

    ReplyDelete
  9. Sabda Rasullullah S.A.W bermaksud "Rebutlah peluang 5 perkara sebelum dtg 5 perkara yg lain, iaitu
    masa muda mu sebelum dtgnya hari tua,
    masa sihat mu sebelum engkau dilanda sakit,
    masa kaya mu sebelum engkau jatuh papa,
    masa lapang mu sebelum dtgnya waktu sibuk
    dan masa hidup mu sebelum dtg saat kematian" ...

    ReplyDelete
  10. masa berlalu mmg cepat... pejam celik pejam celik... dah nak masuk 2012...


    makin tua...

    huhuhu

    ReplyDelete
  11. yup.sma2 mengingati..

    p/s: oh,duk area tesco sttion 18 ni gak ea..sy kerja sni..

    ReplyDelete
  12. @cik eMMe...
    itu le same dengan awok....kalo bulih tak nak sakit lame2...bukan ape...mule2 oghang ndak le jage kite...lame2 kite jadi beban kat deme.....tak pasei2 datang dose pulak pade deme....ye le..lame2 jadi tak ikleh...

    @cik ♥ manje ♥ ....
    awok ghase berseronok tak penah cukop pade kite yang bername manusia ni...... dunie kite caghi...akhirat pun kite kejo..kene belen...

    @Cik LM....
    same2 le kite ingat mengingati.... kughang2 nye dighi sendighi pun tersedo daghi lamunan...

    @Cikya....
    Insyallah...... moge dipermudahkan le hidup kite kan???

    @syaz@rozelt...
    biase le tu.... bende2 ibadat ni selalu kite lengah2kan..... tapi kalo bende seghonok..... pantang kalo dilambatkan......same2 le kite tambahkan amal kite ye...

    @Cik Bell...
    aje nye yeee....kalo udah tue...udah tak lalu dah Cik Bell...udah tak laghat pun....

    @Cik Ca'ah...
    betoi tu.... mati bile2 mase je bulih jempot kite...... tak kighe le mude atopon tue...

    @Cik Kalamhati...
    Insyallah...moge2 kite dibeghi kemudahan untok beghibadat...... dan tambahkan amei mase mude ni....mintak2 jugakle kite kuat menghadapi segale dugaan, godaan dunie yang datang ni...

    @En Ringgo...
    betoi tu cho.....

    @Abg Jonni...
    makin tue.....makin cepat kite menuju ke alam kematian...

    @cik nuyui a.k.a miss NUSHA...
    ye...same2 le kite ingat mengingati sesame kite...

    P/S: ooooo...entah2 penah jumpe cik nuyui kot???

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss